• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Sarb023

Jockinho

Patek
2-Faktor
Modellnamn:
Sarb
Tillverkare:
Seiko
Referens:
Sarb023
Årsmodell:
2000-tal
Urverk:
6r15
WR:
100m
Allmän beskrivning:
Sportdressare i budgetformat

001.jpg


Mina intryck:
Fick nyligen hem denna men känner att en recension ändå kan skrivas. Klockan en Seiko sarb023 ingår i Seikos mellansegment, dvs. bättre (mkt bättre i mitt tycke iof) än standardlinjen såsom skx-dykarna men långt ifrån Grand Seiko. Dessa har vi seikoentusiaster fram tills nu varit tvugna att beställa via någon leverantör i Japan eller Hongkong. Men icke numera, Klockmaster globen har tagit in dessa tillsammans med prospex och GS-linjen. Mycket kul om du frågar mig :)

Denna modell kommer i fyra olika varianter. En med vit tavla, en med svart, en med blå (discontinued, men går få tag i) och slutligen en med brun tavla som är svår få tag i. Min sarb023 kommer med vit tavla, kanske den mest "säkra" eller tråkigaste av dem beroende på hur man ser på det. Den vita tavlan är just vit utan några speciella mönster i den. Allt detta hade kunnat göra den så tråkig om det inte vore för de underbara feta indexen som höjer sig från tavlan och i mitt tycke visare som passar helt perfekt för denna modell. Inget lume finns och det är något jag gillar.
I solljuset är den vita tavlan väldigt tilltalande och långt ifrån tråkig!

Överlag har klockan en för pengen en riktigt bra finish. De polerade och borstade ytorna är fint gjorda och bildar tillsammans en helhet som både känns dressig och sportig på samma gång. Storleken på 38mm utan krona passar dessutom de flesta handleder. Urverket är ett 6r15 vilket är ett helt okej verk, håller tiden bra och fungerar som den ska. Inget jättefancy men den gör sitt jobb och helt okej vila ögonen på via glasbaksidan.

Klockan kommer på länk men fungerar nog bra på både nato, sportigare läder eller gummi (tänk orange under sommaren). Länken i sig är av bra kvalite för att vara seiko, den gör sitt jobb och känns stabil. Enda klagomålet är avsaknanden av vettig mikrojustering, det borde de haft i mitt tycke. I och med avsaknaden av dessa är det lite lotteri att få klockan att passa perfekt, lyckligtvis sitter den bra på mig just nu även om jag gärna skulle se den ett "hack" slappare. Låset är förvisso elegant men jag hade hellre sett ett mer robust med iaf fyra stycken mikrojusteringsmöjligheter.

Allt som allt känns sarben som en riktigt bra klocka. Listpriset i Sverige ligger på ca 6000kr och runt 4.5k från utlandet med moms inräknat. Personligen anser jag den värd 6000kr men billigare är aldrig fel och på begnatmarknaden kan man fynda rejält :)

Summa:
+ Bra finish
+ Både sportig och dressig på samma gång
+ Prisvärd, inte minst på begagnatmarkanden

- Låset skulle behöva fler mikrojusteringar än de två som finns tillgängliga

Tack för titten!

ps. jag ber om ursäkt för bristen på bilder, har ingen vettig kamera tillgänglig just nu då jag är mitt i ett flyttkaos. Min rekomendation är att kolla in videon nedan som visar klockans fina linjer på ett utmärkt sätt:
http://www.youtube.com/watch?v=wo9-zF4zRJU
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Tack för en bra recension ! Riktigt fin klocka det där ! Sån där tål att funderas på att skaffa som lite dressigare klocka !
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Seiko Sarb023

Tack för en trevlig recension! Läcker klocka också!
Men fanns det inte en grön-tavlad Alpinist som också är en Sarb, eller har jag fattat fel? :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Re: Sv: Seiko Sarb023

Camo00 skrev:
Tack för en trevlig recension! Läcker klocka också!
Men fanns det inte en grön-tavlad Alpinist som också är en Sarb, eller har jag fattat fel? :)

Jo, menade att denna modell (i sarb-serien) finns i fyra olika tavelfärger. Grön sarb finns i alpinist-serien :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle nog snarare säga att denna modell av SARB finns med fyra olika urtavlor. Det finns en hel del andra utföranden med modellbetäckningen SARB.

Här är två sköna bilder som visar kittkatt-markeringarna. Jag har inte sett klockan IRL, men det känns som att den har en hel del detaljer som man inte först lägger märke till.

5d6d9a3b.jpg

d81115b7.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Älskar min SARB, dock har mitt quick set helt plötsligt slutat funka, ska lämna in den i helgen på garanti.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Älskar min SARB, dock har mitt quick set helt plötsligt slutat funka, ska lämna in den i helgen på garanti.

Jag gillar min med, så mkt att jag skulle nog kunna tänka mig en till i annan färg. Hoppas det går smidigt fixa din :)
Har inte postat dessa bilder här på min...

DSC_0307_zpsf260853b.jpg


DSC_0304_zps017e80d8.jpg
 
  • Like
Reactions: Rdm

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jockinho skrev:
CaptainOats skrev:
Älskar min SARB, dock har mitt quick set helt plötsligt slutat funka, ska lämna in den i helgen på garanti.

Jag gillar min med, så mkt att jag skulle nog kunna tänka mig en till i annan färg. Hoppas det går smidigt fixa din :)
Har inte postat dessa bilder här på min...

DSC_0307_zpsf260853b.jpg


DSC_0304_zps017e80d8.jpg

Samma här skulle kunna tänka mig en blå.
Ja det är nog inga problem är ju garanti men trist när det händer men så kan det vara.
 
Topp