• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Sarb033, hiss eller diss ?

Hiss eller Diss ?


  • Totala väljare
    315

Mech David

Cartier
Är grymt nöjd med min! :D
zTQD2sK.jpg

UT0Dyd8.jpg
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor

Norra

Panerai
I morse så tog jag bilen till min lokala DHL-servicepunkt. Kom då ut med detta:

20160308_094254.jpg

Grym!

20160308_094329.jpg


Klockan vart helt okej den med.. :D

Skämt åsido; för pengarna tror jag inte man kan få så JÄTTEMYCKET mer än såhär (sprillans då, alltså). Sett många reviews på klockan och många kallar den för Baby Grand, och det förstår jag varför.. finishen på boetten, tavlan, visarna och indexen är helt jävla spot on. Länken var dock ej mycket att hurra för. Har inget emot rassel, speciellt med tanke på priset (3.2k inkl DHL-frakt från watchhubs.net), men finishen var inte i närheten lika hög som på boetten och så vidare. Låset satt dessutom konstigt, "stack ut"(?) 2mm, men det kanske finns olika roligare länkar på strapcode som man kan ha på denna (någon som förövrigt vet?), annars är den nog grym på läder. Länken känns dessutom inte sådär jättesäker med tanke på den billiga lösningen med vilka stift man valt att sätta ihop länkarna med. De mesiga bandstiften mellan bandhornene kan man lätt byta ut själv till ett par kraftigare 1.8-millimeters..

All in all, mycket skoj för pengen, känns inte helt off jämte mina lite finare och dyrare klockor heller (det man har råd med som 22-årig bostadsrättsägare i den kungliga hufvudstaden).

20160308_120949.jpg


Så jag säger MYCKET HISS! (får jag säga så?) :D
Ha de gött!
 
I morse så tog jag bilen till min lokala DHL-servicepunkt. Kom då ut med detta:

20160308_094254.jpg

Grym!

20160308_094329.jpg


Klockan vart helt okej den med.. :D

Skämt åsido; för pengarna tror jag inte man kan få så JÄTTEMYCKET mer än såhär (sprillans då, alltså). Sett många reviews på klockan och många kallar den för Baby Grand, och det förstår jag varför.. finishen på boetten, tavlan, visarna och indexen är helt jävla spot on. Länken var dock ej mycket att hurra för. Har inget emot rassel, speciellt med tanke på priset (3.2k inkl DHL-frakt från watchhubs.net), men finishen var inte i närheten lika hög som på boetten och så vidare. Låset satt dessutom konstigt, "stack ut"(?) 2mm, men det kanske finns olika roligare länkar på strapcode som man kan ha på denna (någon som förövrigt vet?), annars är den nog grym på läder. Länken känns dessutom inte sådär jättesäker med tanke på den billiga lösningen med vilka stift man valt att sätta ihop länkarna med. De mesiga bandstiften mellan bandhornene kan man lätt byta ut själv till ett par kraftigare 1.8-millimeters..

All in all, mycket skoj för pengen, känns inte helt off jämte mina lite finare och dyrare klockor heller (det man har råd med som 22-årig bostadsrättsägare i den kungliga hufvudstaden).

20160308_120949.jpg


Så jag säger MYCKET HISS! (får jag säga så?) :D
Ha de gött!
Ingen moms eller tull som förekom?
 

Norra

Panerai
Något dygn senare kommer jag fram till att den sitter bättre på ett svart Hirsch Duke, bara Seiko-spänne som saknas, som jag tror kommer bidra till en viss helhet.

Under den tiden lägger jag även märke till ett par imperfektioner. Klockan 12-indexets metalldel (stål?) är ej 100% jämn, den har en liten snedd på "undersidan" som gör att lysmassan ser lite bredare ut på ena sidan än den andra, men annars sitter indexet rakt. Sen är klockan 10-indexet lite snett/mer vinklat så "utsidan" är lite högre upp än klockan 2-indexet, men det är inget som syns om man inte tittar jättenära. Dessutom så kommer man ihåg priset, och förlåter Seiko.

Gällandes urverket så är det rätt så tyst och fint, men inget jättesofistikerat. Seikos billigare urverk är verkligen definitionen av arbetstraktorer inom klockvärlden. Tror jag till och med hade överlevt med en solid bakboett som på SARB017.

Hittills nöjd i alla fall.. :)
1.jpg
 

Havre

Omega
Eftersom att SARB033 är en JDM modell så är det inte så konstigt att du inte hittar den på svenska marknaden :)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
I morse så tog jag bilen till min lokala DHL-servicepunkt. Kom då ut med detta:

20160308_094254.jpg

Grym!

20160308_094329.jpg


Klockan vart helt okej den med.. :D

Skämt åsido; för pengarna tror jag inte man kan få så JÄTTEMYCKET mer än såhär (sprillans då, alltså). Sett många reviews på klockan och många kallar den för Baby Grand, och det förstår jag varför.. finishen på boetten, tavlan, visarna och indexen är helt jävla spot on. Länken var dock ej mycket att hurra för. Har inget emot rassel, speciellt med tanke på priset (3.2k inkl DHL-frakt från watchhubs.net), men finishen var inte i närheten lika hög som på boetten och så vidare. Låset satt dessutom konstigt, "stack ut"(?) 2mm, men det kanske finns olika roligare länkar på strapcode som man kan ha på denna (någon som förövrigt vet?), annars är den nog grym på läder. Länken känns dessutom inte sådär jättesäker med tanke på den billiga lösningen med vilka stift man valt att sätta ihop länkarna med. De mesiga bandstiften mellan bandhornene kan man lätt byta ut själv till ett par kraftigare 1.8-millimeters..

All in all, mycket skoj för pengen, känns inte helt off jämte mina lite finare och dyrare klockor heller (det man har råd med som 22-årig bostadsrättsägare i den kungliga hufvudstaden).

20160308_120949.jpg


Så jag säger MYCKET HISS! (får jag säga så?) :D
Ha de gött!

Hur tycker du att seikon är vs oris 65? Har en 045 som jag gillade skarpt och funderar över en oris som badklocka sen
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Är själv sugen på att testa Sarb033, våga gå utanför dykar temat =) Fler bilder ni som har en eller ännu bättre PM om ni vill bli kvitt den!
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Hiss i min bok, själv nöjd ägare av en sarb035. Riktigt härlig klocka, det enda som stör mig lite är att dauphine-visarna inte är upphöjda utan har ett målat streck för att ge ett djupperspektiv.
image.jpeg
 
Ah, den är så löjligt mycket pang för pengarna och alla borde helt enkelt ha råd att testa. Därmed inte sagt att den passar alla.
Kommer nog att räknas som allmänbildning att ha koll på SKX och denna på KS.
Och så borde det säga de flesta en hel del om hur lite hårdvara och mycket skitsnack "premium" märken levererar. Särskilt på sk instegsmodeller.
Att köpa en klocka över 10' kräver två saker. Pengar och ett förståndshandikapp.
image.jpeg
 

Wilbur W

Breitling
Jag hittar inte dessa klockor på svenska marknaden.. någon som har någon länk? helst till alla 3..

Klockmäster Globen brukar ha SARB-modeller hemma.

Jag var själv sugen på en SARB033 efter att ha sett bilder bl.a. här på KS, men suget gick över efter att jag hade klämt på den hos Klockmäster. Jag kom helt enkelt inte överen med upphöjningarna på bandhornen. Annars finns ju SARB017, som är ett sportigare och mer säreget alternativ inom SARB-familjen (stulen bild).
IMG_0934.JPG
 

Norra

Panerai
Klockmäster Globen brukar ha SARB-modeller hemma.

Jag var själv sugen på en SARB033 efter att ha sett bilder bl.a. här på KS, men suget gick över efter att jag hade klämt på den hos Klockmäster. Jag kom helt enkelt inte överen med upphöjningarna på bandhornen. Annars finns ju SARB017, som är ett sportigare och mer säreget alternativ inom SARB-familjen (stulen bild).
IMG_0934.JPG
Håller med dig om upphöjningarna på bandhornen. Den största anledningen till att jag sålde klockan.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Ah, den är så löjligt mycket pang för pengarna och alla borde helt enkelt ha råd att testa. Därmed inte sagt att den passar alla.
Kommer nog att räknas som allmänbildning att ha koll på SKX och denna på KS.
Och så borde det säga de flesta en hel del om hur lite hårdvara och mycket skitsnack "premium" märken levererar. Särskilt på sk instegsmodeller.
Att köpa en klocka över 10' kräver två saker. Pengar och ett förståndshandikapp.
image.jpeg
Ojoj, har du klämt på många klockor över 10k? Jag äger flertalet Seiko, bla Sarb017 och SKX007. Båda klockorna levererar extremt bra för priset man ger för dom, men att säga att det krävs ett förståndshandikapp för att köpa en klocka för över 10k är helt enkelt bara brist på kunskap. Jämför man med andra ur runt samma prisklass är SARB linjen grym, men självklart står dom inte upp mot klockor som kostar 4-10 gånger mer. Varför skulle i så fall Seiko ens ha en GS linje? Jämför en GS med en SARB så ser du definitivt varför en GS är mycket dyrare. Sen är ju även urverken flera dimensioner ifrån varandra.
EDIT: Har haft en 033 som jag sålde pga bandhornen. Köpte en 017 som är mycket roligare i mina ögon och som @Chumba skriver, lägg på några extra lappar så får du en klocka som utklassar 33:an.
 
Senast ändrad:
Topp