• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Shogun - Har någon koll på den?

m_s

Patek
2-Faktor
Sitter och slösurfar lite Seiko-klockor såhär en fredag kväll, självklart med ett glas vin till! Sprang precis på Seiko SBDC007 aka "Shogun" som jag blev lite nyfiken på.

Nu till funderingarna:

Titanium klocka - Lätt (kanske mindre känsla?) samt lätt att repa?
Utverket likadant som i t ex Sumon?
Dubbla priset och lite till av en Sumo.

Jag tycker utseendemässigt att den känns mer ren och proportionerlig än Sumon (framförallt bezelinlägg).

Är det någon som har erfarenhet av klockan och vill dela med sig lite, vore kul att höra om det kunde vara en bra kandidat!
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1357941073.447585.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1357941073.447585.jpg
    104.6 KB · Visningar: 1,228

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Blandade känslor. Titaniumet ska visst vara deras "Bright titanium" tror jag och det ska vara ganska hårt. Men jag måste nog tyvärr säga att jag tycker den är något överprissatt när man läser specifikationerna som urverk m.m. Men jag bör nog inte yttra mig fullt ut då jag aldrig hållt den. Men kort och gott, jag hade kört Sumon, den är en genuin Seiko dykare som en sådan ska vara, men vill man ha nått över Sumo i dykarväg hade jag hellre sparat mera och kört på en SBDX001.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte ägt den, men har lite tankar ändå.

micke_s skrev:
Titanium klocka - Lätt (kanske mindre känsla?) samt lätt att repa?

Titan är inte alls min grej, men har man nickelallergi, så är det tydligen bra. Räkna med rejält mindre vikt och mer repkänslighet.

micke_s skrev:
Titanium klocka - Lätt (kanske mindre känsla?) samt lätt att repa?
Utverket likadant som i t ex Sumon?
Ja, det är samma som i sumon. Bra urverk.

Jag gillar inte visarna, men har sett den moddad med andra visare och då är den rktigt snygg. Gillar de starpa formerna.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Ska sluta skriva på en ipad, blir galen stavning ibland...

Jo lite negativt inställd till titanium också. En önskedröm vore att de gjorde denna dinka med visarna från MM300 och sedan helt i stål :)

Ligger fortfarande på hanen gällande en MM300 men kan inte riktigt känna att den är värd sina 20.000:- (där i krokarna).... Vore ultimat att hitta en begagnad!!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Gällande Sumon kan jag verkligen inte bli polare med bezelinlägget, känns lite Kalle Anka över det...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns ju begagnade. Kolla på internationella forum. Det såldes en i veckan på TZUK för £1100
Men som sagt, de går ju att modda

Jag vet att Rob på monsterwatches tidigare kunnat köpa in mm300-visare (yobokies vill du inte ha, utan original ska det vara i så fall).

20955ja.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
micke_s skrev:
Gällande Sumon kan jag verkligen inte bli polare med bezelinlägget, känns lite Kalle Anka över det...

Du måste tänka större! Det går också att byta. Yobokies har riktigt fina inlägg till sumon i mm300-stil.

Edit:
8216e171.jpg
 

m_s

Patek
2-Faktor
Kikade på TZUK - Krävdes 50 inlägg för att kunna kika i Sales corner...har du något mer förslag vart man kan leta begagnad?
 

sveol

Cartier
Väcker denna tråd då här ett år senare. Vad jag förstått så är den otroligt svår att repa. Själva grejen med titanium. Grym klocka, kikar själv på denna. Den är prissatt efter titanium beläggningen som skall vara lite speciell om jag förstått det rätt. Samma modell finns i ss och den är billigare.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sdbc005 och 003. Några andra detaljer skall skilja, likt händerna. Läste det någonstans igår när jag letade info om shogun.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Men nu pratar du om den blåa och orange versionen av Seiko sumo, inte shogun. Dessutom är alla sumos i stål och tråden handlar om shogun 007, som är i titan.

Och SBDC, inte scbd.
 

sveol

Cartier
Men nu pratar du om den blåa och orange versionen av Seiko sumo, inte shogun. Dessutom är alla sumos i stål och tråden handlar om shogun 007, som är i titan.

Och SBDC, inte scbd.


Sry nyvaken. Du har helt rätt, artikeln jag läste var otydlig. Självklart är 005, 003 Sumo. De pekade på att dessa var "syskonmodeller" till 007`an och jag kollade aldrig upp det. Ibland får man bita i det sura när man tror allt som står på internet är sant ;) Tack för att du rättade mig.

Nu ligger en Shogun på 1000$ på Amazon. Riktigt sugen. Designen är enligt mig så mycket mer harmonisk än tex sumon.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Nån som fortfarande har koll på titanaren?
Jag har en sådan. Helt ok som beater men där stannar det för min del. Har iofs inte så många repor i titanet, verkar vara rätt beständigt. Dock är det en annan femma med bazeln - den svarta färgen repas bort rätt enkelt upplever jag. Verk stabilt, gillar inte länken och tycker den ser mycket bättre ut på det medföljande gummit...
 
Topp