Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Seiko Shogun - Har någon koll på den?

Diskussion i 'Diskussion' startad av micke_s, 11 januari 2013.

1. micke_s
    Trådstartare

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Sitter och slösurfar lite Seiko-klockor såhär en fredag kväll, självklart med ett glas vin till! Sprang precis på Seiko SBDC007 aka "Shogun" som jag blev lite nyfiken på.

Nu till funderingarna:

Titanium klocka - Lätt (kanske mindre känsla?) samt lätt att repa?
    Utverket likadant som i t ex Sumon?
    Dubbla priset och lite till av en Sumo.

Jag tycker utseendemässigt att den känns mer ren och proportionerlig än Sumon (framförallt bezelinlägg).

Är det någon som har erfarenhet av klockan och vill dela med sig lite, vore kul att höra om det kunde vara en bra kandidat!

Bifogade filer:

Namaste, Chuck och Loshin gillar detta.
  2. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Blandade känslor. Titaniumet ska visst vara deras "Bright titanium" tror jag och det ska vara ganska hårt. Men jag måste nog tyvärr säga att jag tycker den är något överprissatt när man läser specifikationerna som urverk m.m. Men jag bör nog inte yttra mig fullt ut då jag aldrig hållt den. Men kort och gott, jag hade kört Sumon, den är en genuin Seiko dykare som en sådan ska vara, men vill man ha nått över Sumo i dykarväg hade jag hellre sparat mera och kört på en SBDX001.

3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag har inte ägt den, men har lite tankar ändå.

Titan är inte alls min grej, men har man nickelallergi, så är det tydligen bra. Räkna med rejält mindre vikt och mer repkänslighet.

Ja, det är samma som i sumon. Bra urverk.

Jag gillar inte visarna, men har sett den moddad med andra visare och då är den rktigt snygg. Gillar de starpa formerna.

4. micke_s
    Trådstartare

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ska sluta skriva på en ipad, blir galen stavning ibland...

Jo lite negativt inställd till titanium också. En önskedröm vore att de gjorde denna dinka med visarna från MM300 och sedan helt i stål :)

Ligger fortfarande på hanen gällande en MM300 men kan inte riktigt känna att den är värd sina 20.000:- (där i krokarna).... Vore ultimat att hitta en begagnad!!

5. micke_s
    Trådstartare

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Gällande Sumon kan jag verkligen inte bli polare med bezelinlägget, känns lite Kalle Anka över det...

6. yonsson

Från:
    GBG
    Det finns ju begagnade. Kolla på internationella forum. Det såldes en i veckan på TZUK för £1100
    Men som sagt, de går ju att modda

Jag vet att Rob på monsterwatches tidigare kunnat köpa in mm300-visare (yobokies vill du inte ha, utan original ska det vara i så fall).

eriksson850 gillar detta.
  7. yonsson

Från:
    GBG
    Du måste tänka större! Det går också att byta. Yobokies har riktigt fina inlägg till sumon i mm300-stil.

Edit:

8. micke_s
    Trådstartare

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Svårt att byta?

9. micke_s
    Trådstartare

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kikade på TZUK - Krävdes 50 inlägg för att kunna kika i Sales corner...har du något mer förslag vart man kan leta begagnad?

10. yonsson

Från:
    GBG
    WUS och SCWF

11. yonsson

Från:
    GBG
  12. micke_s
    Trådstartare

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Sweet, tror just du knäckte min gåta av vad att köpa! :)

13. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Väcker denna tråd då här ett år senare. Vad jag förstått så är den otroligt svår att repa. Själva grejen med titanium. Grym klocka, kikar själv på denna. Den är prissatt efter titanium beläggningen som skall vara lite speciell om jag förstått det rätt. Samma modell finns i ss och den är billigare.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

14. Alpha

Alpha Bonde

Ungefär vad går en sbdc007 loss på? Hur stor är skillnaden mellan den och sumo?

15. Chuck

Chuck Friends of KS

Den är dubbelt då dyr som sumon, kostar 6000kr.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

16. yonsson

Från:
    GBG
    Tror jag inte på. :) Länk? Ref nr?

17. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Sdbc005 och 003. Några andra detaljer skall skilja, likt händerna. Läste det någonstans igår när jag letade info om shogun.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

18. yonsson

Från:
    GBG
    Men nu pratar du om den blåa och orange versionen av Seiko sumo, inte shogun. Dessutom är alla sumos i stål och tråden handlar om shogun 007, som är i titan.

Och SBDC, inte scbd.

19. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna

Sry nyvaken. Du har helt rätt, artikeln jag läste var otydlig. Självklart är 005, 003 Sumo. De pekade på att dessa var "syskonmodeller" till 007`an och jag kollade aldrig upp det. Ibland får man bita i det sura när man tror allt som står på internet är sant ;) Tack för att du rättade mig.

Nu ligger en Shogun på 1000$ på Amazon. Riktigt sugen. Designen är enligt mig så mycket mer harmonisk än tex sumon.

20. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Btw en Shogun med MM visare och Sumo Sapphire. Inte helt fel :)

21. Chuck

Chuck Friends of KS

Nån som fortfarande har koll på titanaren?

22. Airbus

Airbus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag har en sådan. Helt ok som beater men där stannar det för min del. Har iofs inte så många repor i titanet, verkar vara rätt beständigt. Dock är det en annan femma med bazeln - den svarta färgen repas bort rätt enkelt upplever jag. Verk stabilt, gillar inte länken och tycker den ser mycket bättre ut på det medföljande gummit...

Chuck gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield