• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SKX dagskiva går för fort

TonyM

Cartier
Någon som har erfarenhet av att dagskivan går för fort på Seiko SKX?

Klockan blir liggandes en del då jag ej kan ha klocka på mig i arbetet. Har även tänkt på att jag ofta lägger min telefon på samma nattduksbord, kan den ha blivit magnetiserad?

Tacksam för hjälp
 

rogart-63

Patek
Säker på att den växlar rätt ? Du har 2 alternativ? Brukar vara tvåspråkiga skivor ? Kanske bara så att den växlar till ett annat språk?
 

TonyM

Cartier
Jag ställer in den på engelska och så ändrar den till annat språk ca 1-2h senare. Detta har hänt efter att klockan stannat helt då jag inte använt den på ett par dagar. Men vilket språk jag än ställer den på tycks den ändra efter ett tag ändå.
Verkar även som att datumet krånglar, kikade på den nu när jag kom hem och då står den kvar på det jag ställde den på igår.
 

rogart-63

Patek
Då funkar den som den ska ? Ställ den så dagen växlar till rätt dag . Vilket den gör först efter ett par timmar efter 24. Gör tvärtom . Ställ den på.det andra språket . Men gör det inte vid 24 tiden ? Då kan du förstöra det lilla plasthjul som sköter dagskivan .
 

TonyM

Cartier
Konstigt, jag gjorde precis som du beskriver igår. Jag gör ett nytt försök och återkommer med resultat. Tack för dina svar :)
 

Psykel

Patek
Vänta till eftermiddagen och ställ den på korrekt dag och datum. Viktigt: Se till att klockan är ställd till rätt tid på dygnet också, alltså att datum och dag växlar vid 24:00 och inte 12:00. Sen borde den funka som den ska, förutsatt att den inte är defekt på nåt sätt. Som @rogart-63 säger så är datumskivan tvåspråkig och hoppar två steg, till exempel engelska-spanska-engelska, alternativt spanska-engelska-spanska.
 
Topp