• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SKX007/009 som beater?

fredtiger

Cartier
Behöver en fulbeater till grusgrävning, militärövningar, trädgårdsarbete mm. Är modellerna ovan att rekomendera för ändamålet? Är det dumt att inte gå på quartzverk (för att slippa dra upp och ställa tid alltså)?

Andra tips på fulbeaters för max 1500kr (begagnatpris alltså)?
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Absolut är det en bra beater. Men vill du ha en quartz så kan du ju leta fram en Citizen Aqualand som enligt mig är mycket roligare än dessa SKX.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag skulle nog köra quartz. CWC och g-shock behöver jag nog inte nämna. Men kolla även Tissot eller certina, certina har absolut några sköna quartz med beater potential.
Annars finns ju traser och wenger.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
SKX fungerar fint. Men ska du ha den i övningar så kanske du också vill kunna läsa av klockan i mörkret utan att ta fram ficklampan. Jag skulle satsa på en digital alternativt en analog med en digital upplyst display.

Mudman, G-Shock, PAW-1500, PRG-130 är några av förslagen :)

Själv kör jag en PRG-130Y och är mer än nöjd, har aldrig gjort mig besviken. Laddas via solen och har alla de funktioner man behöver :)
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Kan inte se någon anledning att inte köra en SKX007 eller liknande som beater? De va bara 7s26b som hade lite problem om den fick en stöt på fel sätt men annars tycks de tåla en hel del stryk!

Vill man ha något annorlunda kan man titta på en klocka med samma boett men kanske annan urtavla som t.ex. en SKX173 som är min favorit.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 Beta
 

meo_swe

Audemars
SKX fungerar fint. Men ska du ha den i övningar så kanske du också vill kunna läsa av klockan i mörkret utan att ta fram ficklampan. Jag skulle satsa på en digital alternativt en analog med en digital upplyst display.

Mudman, G-Shock, PAW-1500, PRG-130 är några av förslagen :)

Själv kör jag en PRG-130Y och är mer än nöjd, har aldrig gjort mig besviken. Laddas via solen och har alla de funktioner man behöver :)

Jag har vart i det militära Mer eller mindre konstant sedan 2009. Min skx har aldrig vart svåravläst. oavsett regn, dimma, kolmörker, gassande sol, eller mörkerkikare på sig. Har använt lumen för att skriva spaningsrapporter med en gång tillochmed:)
Ja, jag är kär i mitt misshandlade barn. Bezeln börjar gå trögt, det är hack och repor överallt, men den är min bäjbis :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag har vart i det militära Mer eller mindre konstant sedan 2009. Min skx har aldrig vart svåravläst. oavsett regn, dimma, kolmörker, gassande sol, eller mörkerkikare på sig. Har använt lumen för att skriva spaningsrapporter med en gång tillochmed:)
Ja, jag är kär i mitt misshandlade barn. Bezeln börjar gå trögt, det är hack och repor överallt, men den är min bäjbis :)


Kan iofs bero på hur pigg lumen är, men de två jag har håller inte lumen under en hel natt vilket gör att dem inte har fungerat i mörker för mig. Även en av mina pluton kollegor har fått skrota sin skx009 då lumen inte håller..

Jag får kanske kika på nya visare eller "luma" om :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan iofs bero på hur pigg lumen är, men de två jag har håller inte lumen under en hel natt vilket gör att dem inte har fungerat i mörker för mig. Även en av mina pluton kollegor har fått skrota sin skx009 då lumen inte håller..

Jag får kanske kika på nya visare eller "luma" om :)
Det beror ju på hur mycket sol o_Oden får under dagen du vet. o_O
Det har kommit ut massvis med nya dykare från Seiko det senaste året med de nya hack&wind-urverken. Kolla creationwatches eller dylikt. Nya monstern får man ju för NÄSTAN den pengen.

Edit: Man kan ju även byta ut bezel-inlägget mot ett av de nya coola lumade från yobokies.
 

Emil

Cartier
använder själv en skx007 nu och har bara positivt att berätta, hade en suunto x-military tidigare som jag förvisso också var nöjd med.
 

fredtiger

Cartier
Tackar för bra input! Digitalt är inte ett alternativ. Köpte en billig Casio i våras och den är så ful att den inte ens funkar i trädgården..

CWC quarz är såklart grym, men känns svår att hitta inom budgeten. Promaster/Aqualand har jag haft och gillade starkt (pallade dock inte trycket i vågorna vid surfing i Australien så nu är den i himlen :bawling:). Ska även kolla in de andra alternativen som nämnts.

Tack för input!
 

_z_

Omega
Tackar för bra input! Digitalt är inte ett alternativ. Köpte en billig Casio i våras och den är så ful att den inte ens funkar i trädgården..
Då får du köpa en dyrare och inte fullt så ful Casio ;)

Skämt åsido, jag har både en sådan som ovan samt en Skx007 och växlar mellan dem som beaters, föredrar dock för tillfället Casion men visst funkar Seikon bra. Beror ju mest på om du vill ha lite mekanisk känsla eller.

Casion är för övrigt solcellsdriven, synkar mot 6 atomur samt har världstid för 48 städer. En mycket fin finess är att den i svagt ljus automatiskt tänder displayen när man vänder upp den. Nackdelen är att den är väl så dyr samt måste beställas från Japan, limiterad upplaga.

SGS3 via Tapatalk.
 

_z_

Omega
En nackdel med skx är ju att den inte går att dra upp för hand, om du inte bär den så stannar den alltså efter ett par dygn och då har du både tid, dag och datum att ställa in. I-landsproblem men ändå ;)

SGS3 via Tapatalk.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En nackdel med skx är ju att den inte går att dra upp för hand, om du inte bär den så stannar den alltså efter ett par dygn och då har du både tid, dag och datum att ställa in. I-landsproblem men ändå ;)

SGS3 via Tapatalk.

Orka hålla igång en klocka genom kronan. Går ju lika fort att skaka den lite.
 

_z_

Omega
Orka hålla igång en klocka genom kronan. Går ju lika fort att skaka den lite.
Jag har då inte det tålamodet om den ska ligga några dagar, krävs en del skakande för att den ska gå över ett dygn.

För övrigt så går det att leva med, ville bara påpeka då många inte vet om att den inte går att dra upp för hand.

SGS3 via Tapatalk.
 

_z_

Omega
Ok, då har vi klargjort att folk hellre sitter och skakar sina klockor än drar upp dem med kronan ;)

Min Tudor med skruvad krona drar jag upp nåt gång per dygn när den ligger, att jag i stället skulle sitta och skaka den känns som en utopi.

SGS3 via Tapatalk.
 

meo_swe

Audemars
Ok, då har vi klargjort att folk hellre sitter och skakar sina klockor än drar upp dem med kronan ;)

Min Tudor med skruvad krona drar jag upp nåt gång per dygn när den ligger, att jag i stället skulle sitta och skaka den känns som en utopi.

SGS3 via Tapatalk.

Man kan ju göra en hel del roligt när man ska "skaka" igång klockan;)
 

David

Bödeln
Att dra upp en klocka manuellt, oavsett om den är automatisk eller inte, är lugnande terapi som jag utnyttjar varje dag. Att ställa tid/dag/datum är det inte, snarare tvärtom.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Att dra upp en klocka manuellt, oavsett om den är automatisk eller inte, är lugnande terapi som jag utnyttjar varje dag. Att ställa tid/dag/datum är det inte, snarare tvärtom.
Fast poängen med en automatare är väl att inte behöva dra upp den varje dag? Kanske framförallt om de har skruvad krona?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Rent praktisk så känns en quartzare mer lämplig, om du bara ska kunna slänga på den snabbt, då det väntas dirty-work. Undantaget är väl om du använder den typ varje dag eller har en winder att ha den på.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Skx007 är en cool klocka, men jag flippade min då jag tyckte att kronskyddet grävde in sig i handleden. Ett jätte minus i min bok, hade gärna sett att seiko gjort om kronskyddet till den :(
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Aqualand lägger jag min röst på!

ubezahe3.jpg
 

David

Bödeln
Fast poängen med en automatare är väl att inte behöva dra upp den varje dag? Kanske framförallt om de har skruvad krona?

Poängen är att man inte måste om man inte vill. Jag vill.

Nackdelen med en klocka där det inte är möjligt är att man inte kan låta den ligga oanvänd på nattduksbordet några dagar utan att bli tvungen att ställa den.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Poängen är att man inte måste om man inte vill. Jag vill.

Nackdelen med en klocka där det inte är möjligt är att man inte kan låta den ligga oanvänd på nattduksbordet några dagar utan att bli tvungen att ställa den.
Fast det tar väl ungefär lika lång tid att ta upp klockan och skaka (våldsam terapi ;-) eller kanske anger-management) den någon minut, som att skruva ut kronan och dra upp den, och sen skruva in kronan.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
Topp