• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko skx007 problem

martin9z9

Omega
Hej!

Fick precis hem min Seiko skx007k2 från creationwatches.com! Den är väldigt fin men har ett problem.
Kan inte ställa om tiden?? Får liksom inte ut kronan. Har någon haft liknande problem eller har jag blivit lurad på tusen riksdaler? :(
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Får liksom inte ut kronan. Har någon haft liknande problem eller har jag blivit lurad på tusen riksdaler? :(
Det är inte alltid lätt ;)
Säg att det var så banalt, att du inte hade klurat ut att kronan är skruvad... :-D
Skruvad tråd! :D Bli inte sur 1 oktober när datumet inte stämmer. ;)
Nu ska vi inte vara så taskiga mot TS! Kan hända den bäste.
A long time ago in a galaxy pretty close...så hade jag köpt min första dykare med skruvad krona.
Gick för h-e inte att dra ut kronan. WTF? In med det tunga artilleriet - med en tång och lite våld borde det väl funka? Nähä! Lirkade ett tag med tången innan jag kom till insikt:oops: . Fortfarande ser man skadan av tången:rolleyes: .
DSC_0667.jpg
 

martin9z9

Omega
Nu ska vi inte vara så taskiga mot TS! Kan hända den bäste.
A long time ago in a galaxy pretty close...så hade jag köpt min första dykare med skruvad krona.
Gick för h-e inte att dra ut kronan. WTF? In med det tunga artilleriet - med en tång och lite våld borde det väl funka? Nähä! Lirkade ett tag med tången innan jag kom till insikt:oops: . Fortfarande ser man skadan av tången:rolleyes: .
DSC_0667.jpg

Där ser man! Nu mår jag nästan lite bättre haha ;)
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Satt och klurade också för en hel del år sedan, då jag sprang på min första skruvade krona.
Du är inte ensam. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nu ska vi inte vara så taskiga mot TS! Kan hända den bäste.
A long time ago in a galaxy pretty close...så hade jag köpt min första dykare med skruvad krona.
Gick för h-e inte att dra ut kronan. WTF? In med det tunga artilleriet - med en tång och lite våld borde det väl funka? Nähä! Lirkade ett tag med tången innan jag kom till insikt:oops: . Fortfarande ser man skadan av tången:rolleyes: .
DSC_0667.jpg

Vafan står ju till och med i instruktionshäftet som följer med klockan att kronan är skruvad tillsammans med en bild om nu språket i häftet råkar vara nåt du inte förstår... :p
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Vafan står ju till och med i instruktionshäftet som följer med klockan att kronan är skruvad tillsammans med en bild om nu språket i häftet råkar vara nåt du inte förstår... :p
Jag är man, jag läser inte instruktioner :D.

Jag tror faktiskt inte att det följde med något instruktionshäfte...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Chockerande att ni kan minnas Er första krona.
Kronan var en vanlig krona i vit plast på min första klocka som var en musse pigg klocka med vitt plastarmband vit tavla med musse pigg på. Boetten var i någon odefinierbar metall som var förkromad och glaset var i plast. Klockan är borta sedan länge, jag fick den när jag var 4 år gammal.
 

martin9z9

Omega
Kronan var en vanlig krona i vit plast på min första klocka som var en musse pigg klocka med vitt plastarmband vit tavla med musse pigg på. Boetten var i någon odefinierbar metall som var förkromad och glaset var i plast. Klockan är borta sedan länge, jag fick den när jag var 4 år gammal.

Glömmer aldrig min första som jag fick när jag var 3 år, en klocka från Legoland med 7 (!) olika färger på bandet.Har fortfarande kvar den fortfarande!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag känner ett par som tagit civ.ingenjör på KTH, och efter empiriska studier i deras studentpub så är det fan inget betyg på att man förstår sånna saker som skruvade kronor trots högskoleutb... ;)
Mer oroande tyckte jag under min tid där var när en kille så full så han knappt kunde stå stolt sluddrade fram att han skulle bygga broar när han var färdig på skolan :nailbiting:
 

Lithium

Cartier
Som skrivits tidigare i tråden är detta ett vanligt förekommande problem. Samma sak hände en kollega till mig. Klockan gick runt fikabordet, men ingen kunde få ut kronan för att ställa tiden. När jag kom in i rummet och visade att den var skruvad var det jag som fick skämmas för att jag var så nördig att jag kände till det :-D
 

Karlssons

Omega
Jag återupplivar trådan.

Jag har problem med min Seiko skx007. Den går ca 8 sek + / timme.

Jag har försökt den vetenskapliga "knacka klockan i något hårt på motsatt sida av kronan-metoden" utan framgång. Finns det någon som har några erfarenheter eller något bra förslag eller är det bara att slänga och köpa nytt?
 
Senast ändrad:

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Jag återupplivar trådan.

Jag har problem med min Seiko skx007. Den går ca 8 sek + / timme.

Jag har försökt den vetenskapliga "knacka klockan i något hårt på motsatt sida av kronan-metoden" utan framgång. Finns det någon som har några erfarenheter eller något bra förslag eller är det bara att slänga och köpa nytt?
Jag hade lämnat den till urmakaren och fått det justerat. Den behöver nog bara ruckas lite så den går långsammare.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Eller så har du lyckats magnetisera den. Har det hänt plötsligt, vilket jag tolkar det som, så skulle jag kunna tro att så är fallet. Likväl bör en urmakare kunna ställa det till rätta. Kasta bort är för tidigt hur som helst.
Det finns dessutom nya urverk att köpa relativt billigt om den behöver servas (vilket nog är dyrare än att köpa nytt ersättningsverk).
 
Topp