• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko skx007 säljs inte längre?

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Får lite ångest. Ska man slå till med en nu eller vänta till sen höst/vinter och hoppas på att Seiko släpper uppgraderade SKX med bättre verk? Kanske ändrar de även utseendet på klockan? Tänk om de blir fula!
Är grymt sugen på en SKX009 med jubilee, men ni som äger denna fina modell, är det ett väldigt stort gap mellan länkfästet vid boetten och själva länken? På många bilder ser det ut som att gapet är 2-3 mm.
 

Sledger

Cartier
Så vitt jag vet så är det endast dom Seiko där det bara står "Japan" på tavlan som faktiskt är tillverkade i Japan, ex Sumo.
Japan - tillverkad i Japan
SBDC001-2.jpg

Made in Japan - inte tillverkad i Japan
DSCN2823.jpg

Men plockar du bort baksidan på en Sumo tillverkad efter 2009 eller 2010, lite osäker på exakt år, så står det "CHINA CASE" stämplat på insidan. :) Om jag uppfattat det rätt så står det "WP Made IN JAPAN" på senare tillverkade Sumos, och då står det "CHINA CASE" invändigt. På tidigare Sumos är insidan av bakboetten blank och det står "A MADE IN JAPAN" på baksidan.
Sumo är en för billig klocka för att tillverkas helt i Japan så i Sumos fall så är åtminstone boetten alltså tillverkad i Kina.
 

Tryckvagen

Breitling
Fick precis hem min 007a med oyster! Men kronan sitter hårt som fan, borde jag inte kunna få ut den lätt? Vet inte hur mycket jag vågar ta i. Den går ej heller att snurra i intryckt läge så att säga?
 

Psykel

Patek
Fick precis hem min 007a med oyster! Men kronan sitter hårt som fan, borde jag inte kunna få ut den lätt? Vet inte hur mycket jag vågar ta i. Den går ej heller att snurra i intryckt läge så att säga?
Den är skruvad, så skruva ut kronan (motsols), så hoppar den ut och kan ställas. Den kan sitta lite trögt i början, men borde vara lättare andra gången du skruvar ut den. För att skruva in den igen trycker du lite samtidigt som du skruvar in den (medsols).
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
@Tryckvagen Det kan även vara lite bös i gängorna vilket gör det segare än det ska vara. Ett enkelt sätt att rensa bort det är att använda tandtråd för att rensa upp lite. Skruva upp kronan, dra runt lite vanlig tandtråd i gängeriet och se om det hjälper!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men plockar du bort baksidan på en Sumo tillverkad efter 2009 eller 2010, lite osäker på exakt år, så står det "CHINA CASE" stämplat på insidan. :) Om jag uppfattat det rätt så står det "WP Made IN JAPAN" på senare tillverkade Sumos, och då står det "CHINA CASE" invändigt. På tidigare Sumos är insidan av bakboetten blank och det står "A MADE IN JAPAN" på baksidan.
Sumo är en för billig klocka för att tillverkas helt i Japan så i Sumos fall så är åtminstone boetten alltså tillverkad i Kina.
Om det är som "swiss made" så behöver inte alla delar vara tillverkade i Japan för att de ska få skriva "made in Japan".

Edit: Se på Bremont, "made in Britain" med urverk tillverkade i Schweiz.
 

Sledger

Cartier
Om det är som "swiss made" så behöver inte alla delar vara tillverkade i Japan för att de ska få skriva "made in Japan".

Edit: Se på Bremont, "made in Britain" med urverk tillverkade i Schweiz.

Ja jag vet. Har blivit en riktig soppa när det kommer till lagar om märkning. Många som försökt tyda de japanska lagarna angående detta men det verkar inte vara så lätt. :)
 

Tryckvagen

Breitling
Väldigt nöjd men min 007 fortfarande, MEN, är det så på de flesta klockor med automatiskt ur att om man lägger ifrån sig den på kvällen och 8-10 timmar senare så har den stannat så man måste vrida om den? Händer då och då för mig och då använder jag den dagligen för det mesta förutom vid träning osv.
 

leiden

Rolex
Väldigt nöjd men min 007 fortfarande, MEN, är det så på de flesta klockor med automatiskt ur att om man lägger ifrån sig den på kvällen och 8-10 timmar senare så har den stannat så man måste vrida om den? Händer då och då för mig och då använder jag den dagligen för det mesta förutom vid träning osv.
Det låter lite väl lite. Gångreserven ska väl vara 30-36 timmar, minns inte exakt. Hade inte det problemet med min SKX009, kunde lägga ifrån mig den ett och ett halvt dygn utan problem.
 

månljus

Panerai
Väldigt nöjd men min 007 fortfarande, MEN, är det så på de flesta klockor med automatiskt ur att om man lägger ifrån sig den på kvällen och 8-10 timmar senare så har den stannat så man måste vrida om den? Händer då och då för mig och då använder jag den dagligen för det mesta förutom vid träning osv.
Är inte så på dom flesta automatiska, snarare tvärtom. Med tanke på att man inte kan dra upp en Skx007 själv så handlar det om hur mycket rörelse klockan utsätts för så att den dras upp. Där kan väl egentligen bara du svara men det låter konstigt att den inte håller över natten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt nöjd men min 007 fortfarande, MEN, är det så på de flesta klockor med automatiskt ur att om man lägger ifrån sig den på kvällen och 8-10 timmar senare så har den stannat så man måste vrida om den? Händer då och då för mig och då använder jag den dagligen för det mesta förutom vid träning osv.
Drar mitt gamla exempel:
SEIKO dras upp oavsett vilket håll rotorn snurrar och dras därför upp snabbt. Efter en normal dag på jobbet som inte innebär att man är staty på gågatan är den i princip alltid fullt uppdragen.

Jag hade länge en skx007 som sig/kvällsklocka. Den fick cirka 3 timmars slappande i soffan/dygn och klarade sig alltid till nästa kväll.

Somnar klockan under natten så är det alltså något fel på den om den använts i några timmar under kvällen.
 

Tryckvagen

Breitling
Drar mitt gamla exempel:
SEIKO dras upp oavsett vilket håll rotorn snurrar och dras därför upp snabbt. Efter en normal dag på jobbet som inte innebär att man är staty på gågatan är den i princip alltid fullt uppdragen.

Jag hade länge en skx007 som sig/kvällsklocka. Den fick cirka 3 timmars slappande i soffan/dygn och klarade sig alltid till nästa kväll.

Somnar klockan under natten så är det alltså något fel på den om den använts i några timmar under kvällen.
Vänder man sig till creation watches då alltså? Eller finns det någon universell garanti så man kan gå till en butik?
 

Tryckvagen

Breitling
Fick detta till svars ang att den inte håller reserven:
If your watch is not working as expected the most likely cause is that
the mainspring may have gotten itself caught on one of the screws
inside the watch. To get it freed up try this: Place the watch on your
palm with the crystal down and slap the watch. If this freed up the
mainspring it should start keeping good time.

Ska alltså sätta den på handleden och slå på klockan, aja testar det och ser om det blir någon skillnad.
 
Fick detta till svars ang att den inte håller reserven:
If your watch is not working as expected the most likely cause is that
the mainspring may have gotten itself caught on one of the screws
inside the watch. To get it freed up try this: Place the watch on your
palm with the crystal down and slap the watch. If this freed up the
mainspring it should start keeping good time.

Ska alltså sätta den på handleden och slå på klockan, aja testar det och ser om det blir någon skillnad.
Nja, det står att du ska placera klockan i handflatan med "crystal" down, vilket jag tolkar som glaset ner och ge den en smäll på baklocket :)
 
Topp