• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko skx007

Kajser

Breitling
Jag har mitt sikte på en trevlig dykare och har fastnat för 007an. När jag kollar runt lite djupare verkar det finnas ytterligare underkategorier skx007k1/k2/j1 för att nämna några.
Tyvärr lyckas jag inte hitta skillnaderna dem emellan, bara olika priser.
Är det någon hör som vet och kan förklara vad det är för olikheter?
 
Det korta svaret är att den enda skillnaden är i vilket land klockan är producerad.
Somliga vill ha j- modellen eftersom den är producerad i Japan men jag tror inte det är någon kvalitetsskillnad.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
J modellen har mer text på tavlan och har japansk/engelsk dagvisning. K modeller har mindre text på tavlan och har spansk/engelsk dagvisning, om jag förstått det rätt. Jag tror varken att J eller K är tillverksde i Japan
 

månljus

Panerai
Det finns bara K och J. Vissa sidor skriver ibland K1, K2, K3 osv och där står siffran egentligen bara för bandet/länken som medföljer. Jag gillar J mer och har bara ägt den.
upload_2016-10-15_22-30-5.png
 

Kajser

Breitling
Tack för alla svar! Underbart.
Det var ju extremt liten grafisk skillnad men nu vet jag iaf vad man eventuellt köper...
 

månljus

Panerai
Tack för alla svar! Underbart.
Det var ju extremt liten grafisk skillnad men nu vet jag iaf vad man eventuellt köper...
Det ska dock sägas att det finns dom som påstår att klockorna skiljer sig lite mer. Och om jag är på rätt humör så kan jag ibland vara en av dom. Tycker slipningen på K-modellen upplevs som lite rundare medan J-modellen är lite skarpare. Vet inte om det stämmer men alltid retar det någon.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
En sak man kan tänka på när det gäller japanmodeller är att de ofta servas i Japan. Mina Sarb JDM modeller har fått skickats till japan när det behövts av någon anledning.... Hamnade hos optura först som sen skickade vidare dem, vet inte varför men blev iaf inte dyrare. Kanske finns andra erfarenheter gällande detta beroende på urverk och delar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det ska dock sägas att det finns dom som påstår att klockorna skiljer sig lite mer. Och om jag är på rätt humör så kan jag ibland vara en av dom. Tycker slipningen på K-modellen upplevs som lite rundare medan J-modellen är lite skarpare. Vet inte om det stämmer men alltid retar det någon.
Stämmer inte, nej. olika batcher.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så det sägs. Jag har dock aldrig sett att det någon gång varit tvärtom, varken i verkligheten eller på bild. Föredrar dock urtavlan på J-modellen hur det än ligger till.
Folk hittar på massa skit för att få sina J-klockor att verka bättre, klart det kan skilja mellan olika exemplar, tro inte på allt du läser. :)
 

Psykel

Patek
J-klockorna tillverkas för den arabiska marknaden, där företagets ursprungsland (alltså made in Japan) krävs på produkten, som jag har förstått det. Både J- och K-modellerna tillverkas med största sannolikhet i samma fabrik i Malaysia (om minnet inte sviker mig).
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Var köper man en 007 ny idag? Har köpt en från creationwatches för några år sedan men sen läst en del som får mig att tveka på att beställa sär igen.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Är inte skillnaden att det krävs att japaner ska övervara produktionen på J-modellen, så att produktionen kan ske i samma fabrik, men de som sköter spakarna är japaner.
Det är det som gör att J modellen inte får säljas i USA, för då måste allting vara tillverkat i japan för att det skall stå made in japan på den. Men japanerna har lite mer liberal ställning till made in japan. (jag har glömt källan och kan ha fel på detta)

Har haft en av båda, tyckte finishen var bättre på J modellen, sen var vridningen lite bättre på malaysiamodellen. men det handlar säkert bara om tur och att det är olika mellan batcherna.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Finns en miljärd myter om J/K kopplat till SKX-serien. Dock kvarstår följande saker:

1. I diverse länder i mellanöstern är man väldigt mån om att inte göda företag från vad vi kan benämna stora respektive lilla Satan. Därför är de ofta mer intresserade av vart företag har sina juridiska säten än vart produkter är monterade (varken stora eller lilla Satan är speciellt stora tillverkningsländer).
2. SKX-serien säljs inte på den japanska marknaden, något som brukar vara kutym på japansktillverkade klockor.

Kopplat till punkt 1 kan man sedan konstatera att J-modeller har dagvisning på engelska och arabiska, något som sällan brukar finnas på japantillverkade ur.

Överlag kan man beväpnad med ovan skapa en teori att J-modellerna är skapade för Seikos stora marknad i mellersta östern medan K-modellerna gäller för "rest of world". Amerikat har sin egna SKX-serie (SKX171?) som ytterligare grädde på moset.
För övrigt undrar jag om det gjorts ett 7s26-verk i Japan de senaste 15 åren. Känns väldigt.....gaijin, på något sätt.
 

Rulle

Audemars
Hur bärs wn skx007 ?
Känns den som en 42a eller kanske mindre?

Sitter och funderar på en sån eller om man ska ta den mindre skz013 istället .. har lite mindre handleder (mellan 16-17)
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hur bärs wn skx007 ?
Känns den som en 42a eller kanske mindre?

Sitter och funderar på en sån eller om man ska ta den mindre skz013 istället .. har lite mindre handleder (mellan 16-17)
Kör på 007! Den funkar fint på mina beniga 16 cm. Bredden är inget problem och dessutom är den kort vilket är det viktigaste när man har smala handleder. För övrigt har jag aldrig varit så nöjd med något jag köpt, någonsin, på 47 år.
 

Rulle

Audemars
Kör på 007! Den funkar fint på mina beniga 16 cm. Bredden är inget problem och dessutom är den kort vilket är det viktigaste när man har smala handleder. För övrigt har jag aldrig varit så nöjd med något jag köpt, någonsin, på 47 år.

Beställde en 007a !! beställdes igår från singapore med fedex... och klockan är redan i paris nu !!!
Så vi får se hur den sitter på måndag !!
Antar att den lär vara storleksmässigt med en subc !
 
Topp