Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Seiko skx007k eller j? Watchhubs eller creationwatches?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mrcarlpedal, 2 februari 2014.

1. Mrcarlpedal
    Trådstartare

Mrcarlpedal Torpare

Hallå där!
    Ska införskaffa min första klocka och har fastnat för en seiko skx007. Är detta en rimlig klocka att börja med? Är det värt att lägga några extra hundra för skx007j isället för k modellen?

Och slutligen, hur står sig watchhubs och creationwatches mot varandra? Vilken av dessa är mest pålitlig, har snabbast leverans och bäst kundservice?

Ytterst tacksam för hjälp
    /En förvirrad nybörjare

2. alfgren

alfgren Biskop

Kan bara tala för watchhubs. Riktigt proffsiga och leveransen tog 5 dagar från Hong Kong. Inte testat creationw.

3. Wesslan

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Bra val. Om det är värt pengarna att välja J eller K väljer du själv. Det är samma klocka. Här på KS verkar folk välja 50/50.

Edit: för mig tog det typ 10 dagar för leverans. Betalade då för DHL med dom skickade inte förens flera dagar senare. Många har varit med om samma sak. Men klockan kommer iaf :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Daruvar gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    J-versionen har annan text på urtavlan, men förutom det är det EXAKT samma klocka tillverkad på två olika ställen. Vilken taveltext du föredrar får du bestämma själv.

Båda inköpsställen fungerar ypperligt, men personligen föredrar jag watchhubs eftersom de är lite smidigare att ha att göra med.

Edit: Ja, det är en kanonklocka att börja med.

Camo00 och Daruvar gillar detta.
  5. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Creationwatches är väl några tjugolappar billigare än watchhub, å andra sidan så har de inte inne skx007 med länk utan endast med gummibandet.
    Cw - (lite) billigare & gratis DHL-frakt
    Wh - dyrare men har länken inne.

Fick min för några dagar sedan, inte förstaklocka men fungerar finfint! Helt nöjd :D

Fujoor gillar detta.
  6. Mrcarlpedal
    Trådstartare

Mrcarlpedal Torpare

Tack för alla svar :)

Tänkte köpa den med gummiband och kanske komplettera med ett super oyster lite senare.

Zacke och yonsson gillar detta.
  7. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Bra tänkt! :)

yonsson och mace gillar detta.
  8. mace

mace Stadsbo

Lägg pengarna du sparar genom att köpa k-modellen på ett oyster från exempelvis wjean. Den bättre affären i min bok.

9. Wesslan

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Kan rekommendera ett zulu eller nato på den. Passar riktigt fint och sitter skönt. Gummibandet är sitter obekvämt och är intrycket är mycket billigt enligt mig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

10. Stomatologen

Om du redan nu vet om att du VILL ha super oystern så kan du köpa den på gummi och spara en hundring eller två, annars hade jag nog tagit länken.
    Stämmer bra det och jag håller med. Kör själv på singular läderzulu, sitter alldeles bra på handleden! Köp till några natoband i olika färger :)

Icaras gillar detta.
  11. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Fri frakt på Creationwatches :)
    Kör på en j, made in Japan.

12. Mrcarlpedal
    Trådstartare

Mrcarlpedal Torpare

Skiljer endast 30kr på länken och gummibandet :/ Kanske trots allt blir den med länk.

13. yonsson

Från:
    GBG
    Du kommer att tycka att länken är kass bara så du vet, men för det priset och med en klockmodell du inte haft innan så ör det ju värt det för 30kr. Gillar du klockan så komplettera med en bra länk precis som du sade.

14. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Tycker faktiskt att länken är rätt OK (men rasslig ...). Viklåset däremot lämnar en del övrigt att önska.

Edit: Det fanns ju inte en enda bild i tråden (straffbart?), så jag fick lov att åtgärda det ... :D

Seiko-fredag.jpg

M.L., yonsson och Micce gillar detta.
  15. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

image.jpg
    Bidrar med en riktigt schysst.

laketwig och Micce gillar detta.
  16. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    J-modellen för tusan! Bättre feeling när den är gjord i Japan än ihopslaffsad i nån källare i Singapore (bredvid den där svampodlingen som sedan trycks ner i burk och hamnar på svenska pizzor på landsbygden).

17. Stomatologen

18. Bob

Bob Bonde

Källa på det? o_O

Jag säger som andra, köp den du tycker är snyggast bara. Jag skulle köpa med länk, enklare att skaffa ett rubber strap än en orginal-länk senare om du skulle vilja ha en. Jubilee-länken är raslig men jag tycker den är riktigt retro-snygg

19. Sledger

Sledger Stadsbo

Som jag förstått det så görs båda modellerna på samma ställe, bara det att dom är menade för olika marknader. Om jag minns rätt så är J-modellen för mellanöstern och något mer. Därför har dom valet mellan engelska och arabiska i dagrutan. K-modellen är för Europa och har engelska och spanska(och även franska om jag minns rätt). J-modellen ska tydligen även ha något kortare länkar än K.

Jag tror märkningen "Made in Japan" finns bara för att det är ett krav med märkning i vissa länder där den säljs.

20. JaTack

JaTack Friends of KS

Det kan bli problem med att skaffa rubber strap med alla kopior som cirkulerar.. Hade jag valt skulle jag köpa med gummi och sen köpa till en ny länk.

Jag har en Seiko och originallänken gnisslar när jag rör på mig. Bara så att du vet vad du ge dig in på ;)

21. JaTack

JaTack Friends of KS

Skillnaderna är att J-modellen är ihopsatt i Japan och K-modellen är ihopsatt i Korea. Enda synliga och egentliga skillnaden är texten på klockan.

22. Sledger

Sledger Stadsbo

Ja, det är svaret man hittar på de flesta utländska forum, när man googlar lite, vilket mest är vilda spekulationer. Hittade däremot en tråd, som jag inte har länk till nu, där någon faktiskt ansträngt sig att fråga Seiko, och de fick svaret att det bara hade med distribution att göra och inget annat.

23. Nexus

Nexus Präst

J för bövelen! Den är mer creddig. Dessutom är den aningen dyrare, och därmed aningen roligare att äga.

sveol gillar detta.
  24. Wesslan

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Tycker tvärt om i den prisklassen. Billigare = Roligare.

Micce gillar detta.
  25. Mrcarlpedal
    Trådstartare

Mrcarlpedal Torpare

På watchhubs så finns även original gummi band för 97kr. Tror jag slår till på den med länk och köper till ett gummiband. Blir till att komplettera med lite roliga nato/zulu band senare.

Dum nybörjarfråga, men hur svårt är det att själv byta band på en klocka? Vad för verktyg behövs?

/C

26. Stomatologen

Väldigt lätt, du kan köpa både band och verktyg från Compiss här på KS.

27. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Då var den hemma! image.jpg image.jpg

Chuck, M.L., laketwig och 1 annan gillar detta.
  28. yonsson

Från:
    GBG
    Jisses vad fort det gick! Grattis!

Jonte73 gillar detta.
  29. Limpas

Limpas Borgare

Från:
    Stockholm
    Grattis till en grym klocka! Min säger hej :)

image.jpg

Jonte73 och laketwig gillar detta.
  30. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Tre arbetsdagar, riktigt bra!

Mårtenssons ur Brookfield