• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SNKK45

Havre

Omega
Fick häromdagen hem en klocka som det varit lite snack om på forumet den senaste veckan så jag tänkte att det kunde vara av intresse för någon att höra mina spontana reaktioner och se lite bilder på klockan. Det rör sig alltså om en Seiko SNKK45. Liten paketöppning:

Välpackat var det:
14m58vr.jpg


Vad finns innanför bubbelplasten?
fbb904.jpg


Öppna!
2q0lnya.jpg


2lswltc.jpg


Så, då var det avklarat.

Denna klocka var skitbillig. Det skall sägas direkt, klockans pris landade på cirka 450 spänn (men totalpriset blev väsentligt mycket högre efter att PostNord släppt loss avgiftsdemonerna på mitt paket). Allt jag skriver måste sättas i relation till att klockan kostade mindre än vad de flesta gör av med under en sväng på krogen. Så, vad får man för 450 spänn?

Specs;
Modell: SNKK45
Serie: 5
Typ: Herrklocka, Dress / Sportmodell
Diameter: Ø 40.00 mm
Tjocklek: 12.00 mm
Boett: Borstat/polerat stål
Armband: Borstat och polerat stål
Urtavla: Blå med självlysande markeringar indexmarkeringar, självlysande visare
Glas: Hardlex
(Första bilden stulen från the interwebz)

seiko-5-snkk45k1-automatic-international-warranty-1101-14-citytime86@8.jpg


Det rör sig alltså om ett automatiskt verk, Seikos standardverk 7s26. Detta verk behöver troligen ingen närmare presentation för de flesta, men för dem som inte känner till det är det ett väldigt basic verk känt för att bara gå och gå... och gå... och gå. Det är efterföljaren till det kanske ännu mer klassiska 7002-verket. Fullt laddat har verket en power-reserve på ungefär 40h vilket jag tycker är grymt bra i denna prisklassen. Obefintliga utsmyckningar, inga häftiga komplikationer, ingen möjlighet till hack/wind... Men ett pålitligt verk som Seiko använder i en jäkla massa klockor (däribland deras legendariska dykare som SKX-serien m.m). Tyvärr har jag inte haft möjlighet att mäta precision på verket, men det lär ju vara som alla andra 7s26-baserade klockor. Det kan slå lite hur som helst. Seiko specificerar verket till +/- 25s per dag. Vissa har lyckats få verk som out of the box går nära COSC standard, andra har jätteavvikelser. De flesta verk går att regulera till att gå mycket precist.

Glaset är Hardlex, precis som man kan förvänta i denna prisklass. Den största nackdelen med hardlex tycker jag personligen är inte att det är mjukare än safir utan att det verkar ha en yta som gör det lättare för smuts och fett att fastna. Det avhjälps såklart med lite gammal hederlig avtorknings-OCD, vilket jag tror är en relativt vanlig åkomma bland klocknördar. Hardlexkristall är bättre på att stå emot kross/splitter-typer av skador jämfört med safir, men har sämre motstånd mot repor.

Vad tycker jag då om klockan? Det första som slår mig är att den är lätt. Och tunn. Nu jämför jag såklart med de klockor som för nuvarande finns hemma (Seiko SKX007, Orient Bambino, Tissot PRC200) och det finns såklart tunnare klockor, men för att vara ett automatiskt verk är den relativt nätt. Detta är något som passar mig bra då jag har väldigt smala handleder och klockor med allt för mycket "wrist prescence" ser bara parodiskt ut på mig. Jag tycker det är kul att den är lite annorlunda. Den är inte ANNORLUNDA annorlunda, men ändå en aningen otraditionell form gör att den känns intressant.

Det andra som slår mig är – Jäklar vad fin urtavla! Urtavlan har en härlig blå burst som i vissa ljus kan se nästan svart ut och i andra fall kan ha en väldigt läcker skimrande blåmetallic ton. Intressant utan att bli prålig. Index och visare är väldigt välpolerade och blänker till ordentligt när de träffas av något ljus.

Svart:
11radjd.jpg


Blå:
1495csl.jpg


Det finns lume på visare och index (utom 3 där datumfönstret sitter). Lumen är, direkt efter uppladdning, tillräcklig för att se att den finns där, men vara inte särskilt länge (särskilt inte om man jämför med lumemonster som SKX, bredvid i bild). Jag kan tycka att man kunde skippat lumen helt på en sådan klocka för att göra den ännu mer stilren. Lumeshot:

2vt4adj.jpg


Boettformen är riktigt läcker. Det är förmodligen den delen av klockan tillsammans med urtavlan som jag gillar bäst. Polerad på sidorna, borstad ovanpå och polerad bezel skapa fina kontraster. Skarpa vinklar och en lyckad komposition, helt klart. För att få en känsla för klockans storlek syns den här med två andra forumklassiker, Bambino och SKX007;

n5izi8.jpg


k9jhmx.jpg


Det tredje som slår mig är – Helvete vad länken är usel. Det är som att Kanye West och Justin Bieber fick ett dåligt barn. Alltså helt fruktansvärt dåligt. Hade någon försökt inbilla mig att det är gjort av wellpapp hade jag inte protesterat. Det är extremt lätt, har en tvivelaktig taper (24->18mm) och har en diet bestående av armhår. Länken funkar faktiskt som semi-vaxning. Efter ett par dagar minskade problemet avsevärt, men det var nog snarare på grund av att hårdensiteten på handleden minskat drastiskt än att länken slutat dra :)

Dessutom är endlinksen konstruerade på sådant vis att de inte har 100% rörlighet, något som gör att de "står ut" en bit från boetten istället för att falla rakt ned. Detta gör att klockan sitter sämre än optimalt (i synnerhet på mig som har smala handleder) Bilden nedan illustrerar problemet:

rmv9tw.jpg


Saken är den att jag gillar klockan väldigt mycket. Den fyller en bra plats i samlingen och istället för att flippa den p.ga länken skall jag se om jag kan byta ut den till något trevligare. Det är ju lite meck eftersom att det är en integrerad länk, men med inspiration från följande mod har jag beställt två alternativa armband att testa (bilder kommer på detta också när armbanden anlänt). Detta tyckte jag lyfte klockan avsevärt och det råder ju såklart också bot på armhårsproblemet:

SeikoNautilus.jpg


Totalt sett då? En snygg, skitbillig, lite annorlunda klocka med ett idiotsäkert urverk och idiotdesignad länk. Efter ett par dagar har det visat sig att jag ofta känner för att ta på mig klockan och det är väl ett gott betyg. Om det är en keeper eller inte känns överflödigt att ens diskutera när klockan är så pass billig. Jag gillar den och ser ingen anledning till att inte behålla den. Detta är en klocka jag skulle vilja kalla vardagsbeater i ordets rätta bemärkelse och jag kan komma på en massa tillfällen där den passar. Tummen upp!
 
Senast ändrad:

hollow123

Rolex
Grymt tanken slog mig att jag glömt beställa min! Blir att göra det nu med en gång, misstänkte att länken skulle vara kass som du säger. Blir väl att efterbeställa nytt läderband om du löser det fint :D
 

Havre

Omega
Grymt tanken slog mig att jag glömt beställa min! Blir att göra det nu med en gång, misstänkte att länken skulle vara kass som du säger. Blir väl att efterbeställa nytt läderband om du löser det fint :D


Jag beställde två rubberband faktiskt. Ett blått och ett svart racing inspirerat. Såhär:
$_12.JPG

$_12.JPG

Vi får se hur det lirar. Vill det sig inte så blir det nog bra med brunt läder till kan jag tro. Blått och brunt liksom.. Kan ju inte gå fel. Frågan är ju bara om jag har finmotoriken att inte vålda sönder banden på en nanosekund när jag skall skära till dem så att de passar mot boetten. Konstigare saker har ju hänt.
 

hollow123

Rolex
Jag beställde två rubberband faktiskt. Ett blått och ett svart racing inspirerat. Såhär:
$_12.JPG

$_12.JPG

Vi får se hur det lirar. Vill det sig inte så blir det nog bra med brunt läder till kan jag tro. Blått och brunt liksom.. Kan ju inte gå fel. Frågan är ju bara om jag har finmotoriken att inte vålda sönder banden på en nanosekund när jag skall skära till dem så att de passar mot boetten. Konstigare saker har ju hänt.

Ah sedärja! Brunt läder kommer ju lira utan tvekan, frågan är hur den gör sig på ett tooligare band som gummi, blir spännande! :woot:
 

Havre

Omega
24mm. Tänkte att bandens bredd måste matcha luggarnas yttermått om det skall se någorlunda vettigt ut. Mätte med måttband.
 

Blackmore

Panerai
Kul och intressant läsning. Blir lite sugen faktiskt. Verkar vara löjligt mycket klocka för pengen (som med de flesta Seiko).
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tack för recensionen! Går i tankarna att beställa hem en med men kan inte motivera köpet riktigt. Kommer nog klickas hem någon sen kväll efter krogen ändå :D
 

Havre

Omega
Tack för recensionen! Går i tankarna att beställa hem en med men kan inte motivera köpet riktigt. Kommer nog klickas hem någon sen kväll efter krogen ändå :D


Kul att recensionen uppskattades! Haha, ja - vad är krogen till för om inte facilitera impulsiva klockköp? Finns väl inte så många andra användningsområden? :D
 

Havre

Omega
Wow, sicken godbit! :D Den får du bannemig göra en recension på!

Edit: Hur rör sig dina ändlänkar? Alltså de mindre bitarna som stiftet sitter i mot boetten?
 

hollow123

Rolex
Wow, sicken godbit! :D Den får du bannemig göra en recension på!

Edit: Hur rör sig dina ändlänkar? Alltså de mindre bitarna som stiftet sitter i mot boetten?

Gjorde en liten paketöppning i den stora tråden. En egen recension känns onödig när du gjort ett ypperligt arbete med det här.
Valt att sätta klockan nästan snortajt runt handleden och har således trollat bort de värsta glappet som kan uppstå...
Dock finns ju en ordentlig glipa där:
image.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Gjorde en liten paketöppning i den stora tråden. En egen recension känns onödig när du gjort ett ypperligt arbete med det här.
Valt att sätta klockan nästan snortajt runt handleden och har således trollat bort de värsta glappet som kan uppstå...
Dock finns ju en ordentlig glipa där:
image.jpg


TAJT länk!
Förutom just... där.

Är van vid rassligt jubilee så på vilket sätt kan den där länken vara värre? ;)
 

Havre

Omega
TAJT länk!
Förutom just... där.

Är van vid rassligt jubilee så på vilket sätt kan den där länken vara värre? ;)


På precis varje sätt som din fantasi kan uppbringa. Mitt hejdundrandes ökända rassliga jubilee på SKX'n är en dröm i jämförelse. Bredvid denna länk känns det som att SKX-jubileet är smitt av blinda nunnor under månens sken. Verkligen.
 

hollow123

Rolex
TAJT länk!
Förutom just... där.

Är van vid rassligt jubilee så på vilket sätt kan den där länken vara värre? ;)

Grymt tajt förutom ändlänkarna japp! Är faktiskt inte värre än ett rassligt jubilee så som den sitter på handleden nu. Enda minuset är väl låset som känns lite sådär, men som sagt lite pengar för mycket klocka. Man kan inte få allt, tavlan är dock fantastisk!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
På precis varje sätt som din fantasi kan uppbringa. Mitt hejdundrandes ökända rassliga jubilee på SKX'n är en dröm i jämförelse. Bredvid denna länk känns det som att SKX-jubileet är smitt av blinda nunnor under månens sken. Verkligen.

Jag har aldrig känt på Seiko Jubilee :p Men kan det verkligen vara rassligare än ett 25+ år gammalt Rolex jubilee? ;)


Grymt tajt förutom ändlänkarna japp! Är faktiskt inte värre än ett rassligt jubilee så som den sitter på handleden nu. Enda minuset är väl låset som känns lite sådär, men som sagt lite pengar för mycket klocka. Man kan inte få allt, tavlan är dock fantastisk!


Synd att ändlänkarna är som dom är.
Billig klocka så man ska ju inte förvänta sig Patek kvalitet precis.
 

hollow123

Rolex
Jag har aldrig känt på Seiko Jubilee :p Men kan det verkligen vara rassligare än ett 25+ år gammalt Rolex jubilee? ;)





Synd att ändlänkarna är som dom är.
Billig klocka så man ska ju inte förvänta sig Patek kvalitet precis.

Nej precis! Ser dock fram emot att testa med mitt 24mm läderband jag har beställt hem, kan nog bli riktigt snyggt
 
Topp