• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SNZH55K1 - håller tiden dåligt

Lumik

Breitling
Hej KS , köpte nyligen en Seiko Snzh55k1 för cirka 1200kr. Jag är van vid Quartz klockor som håller tiden perfekt. Jag har märkt att Seikon går cirka 1-3? minuter för snabbt per vecka vilket är ett problem för mig. Spelar ingen roll om det är 1 eller 3 minuter då det fortfarande är ett problem.

Är det något man får räkna med när man köper en billig klocka från Asien? Eller är kanske klockan defekt?

Finns det billigare automatiska klockor (upp mot 7000kr) som går bra eller får man isåfall hålla sig till Quartz?

Mvh,
 

Camo00

Patek
Hej

Är ingen expert men har hört ungefär såhär:

Svårt att säga om klockan är defekt eller inte. Men en minut i veckan kan Du nog räkna med bland billigare automatare. Det beror också mycket på hur Du använder klockan, eftersom verken ofta går lite olika snabbt beroende på position, dvs tavlan upp/ner, på sidan osv.

Är avvikelsen jämn så kan det gå att justera verket så att det håller tiden jämnare vid "normal" användning. Då måste man dock öppna den och pilla, såklart. Risken är också att avvikelsen är ojämn...
 

Lumik

Breitling
Tack för svaret, verkar lite bökigt...

Sökte info om denna typ av klocka innan jag köpte den. Folk verkar otroligt nöjda med dessa billigare automatiska Seiko-klockor. Varför är man nöjd med en klocka som går så pass fel? Designen är bra, men funktionen måste väl ändå vara OK för att man ska vara nöjd??
Varför inte isåfall köpa en lika billig Quartz som håller tiden korrekt? Jag är lite besviken även fast designen är snygg.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lumik
Det är en klocka med ett automatiskt basurverk (7s26). 1 minut/vecka är under 8-9 sekunder/dygn, vilket är helt ok för ett automatiskt basurverk. Vill du ha bättre gångavvikelse, så får du gå upp en nivå i urverk eller köpa en kvartsklocka.

Varför man inte köper en billig kvarts istället är enkelt. Folk gillar i allmänhet automatiska klockor mer eftersom de tycker att det är coolare.
 

Camo00

Patek
1-3 minuter i veckan är inte ok, så skall det inte vara (rätta mig om jag har fel men har svårt att se att Seiko skulle ha såpass stora problem med ett av deras vanligaste urverk)
...

Plus 1 min/vecka blir ju typ plus 8.5 sekunder/dygn. Det är väl inte mycket för ett urverk som kostar 3-500 kronor?? Det är ju inte direkt positionstestat, finjusterat och kronometertestat...
 

Lumik

Breitling
Tänker inte justera det själv av princip. Tror jag skickar tillbaka klockan och köper ett kvalitetsur.:blackalien:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1-3 minuter i veckan är inte ok, så skall det inte vara (rätta mig om jag har fel men har svårt att se att Seiko skulle ha såpass stora problem med ett av deras vanligaste urverk)

7s26 är specad -20 to +40 sekunder per dag, så 8 sek/dygn är bra i förhållande till urverket. De brukar hålla sig inom 5-10 sekunder/dag. Inte alls konstigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänker inte justera det själv av princip. Tror jag skickar tillbaka klockan och köper ett kvalitetsur.:blackalien:

Det klassiska uttrycket "Man får vad man betalar för" gäller oftast när man köper en klocka med automatiskt urverk. Glöm inte att det är en klocka för 1300kr du har köpt (Om du inte har köpt av idioterna på klockimport).
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Plus 1 min/vecka blir ju typ plus 8.5 sekunder/dygn. Det är väl inte mycket för ett urverk som kostar 3-500 kronor?? Det är ju inte direkt positionstestat, finjusterat och kronometertestat...


Som sagt, jag kan säkert ha fel. Men att den ständigt fortar sig, och upp emot 3 min/vecka måste väl ändå vara ett problem som inte borde finnas? Även 1 min borde väl vara gränsfall för vad som är ok även om det "bara" är en Seiko?
 

Lumik

Breitling
Det klassiska uttrycket "Man får vad man betalar för" gäller oftast när man köper en klocka med automatiskt urverk. Glöm inte att det är en klocka för 1300kr du har köpt (Om du inte har köpt av idioterna på klockimport).

Exakt, ett uttryck jag själv brukar använda. Enligt mig bör dock 1300kr kunna köpa en ok klocka. Man lär sig så länge man lever ;-)
 

Lumik

Breitling
Vad är en Ok klocka då, för dom pengarna ?

En Ok klocka för mig är en klocka som håller tiden. Vill inte efter en vecka behöva justera tillbaka uret 1-3 minuter.
Som du kanske förstått visste jag inte att 1300kr inte kunde köpa detta. Antar att man måste gräva lite djupare i plånboken.. Så länge kommer jag använda en Quartz :)
 

timeisonmyside

Breitling
Jag menar detta i all välmening: Jag tror du ska hålla dig till Quartz. Det finns jättemånga fina quartzur på marknanden om man bara letar. Automat är inget självändamål.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
En Ok klocka för mig är en klocka som håller tiden. Vill inte efter en vecka behöva justera tillbaka uret 1-3 minuter.
Som du kanske förstått visste jag inte att 1300kr inte kunde köpa detta. Antar att man måste gräva lite djupare i plånboken.. Så länge kommer jag använda en Quartz :)


Jag förstår, är det bara tidshållningen du är intresserad av då främst för pengarna eller ska det vara paketerat på ett speciellt sätt ?Enligt mig kan man absolut köpa en ok klocka för dom pengarna, en SKX007 tex är nog den mest prisvärda klocka i den prisklassen som någonsin har tillverkats.
 

Lumik

Breitling
Tanken är att klockan ska hålla tid bra, ha en snygg design, däremot gillar jag automatiska urverk på grund av "känslan"..:) Så helst skulle jag ju vilja hitta en bra prisvärd automatisk klocka upp mot 7000kr.

Jag förstår, är det bara tidshållningen du är intresserad av då främst för pengarna eller ska det vara paketerat på ett speciellt sätt ?Enligt mig kan man absolut köpa en ok klocka för dom pengarna, en SKX007 tex är nog den mest prisvärda klocka i den prisklassen som någonsin har tillverkats.

Om SKX007 har ett bättre urverk än SNZH55K1 låter det intressant.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tanken är att klockan ska hålla tid bra, ha en snygg design, däremot gillar jag automatiska urverk på grund av "känslan"..:) Så helst skulle jag ju vilja hitta en bra prisvärd automatisk klocka upp mot 7000kr.



Om SKX007 har ett bättre urverk än SNZH55K1 låter det intressant.


007 har en annan känsla av kvalitet som du kanske uppskattar ( Har ägt båda )
Men är du villig att lägga uppåt 7000 tror jag nog du kommer kunna hitta mycket roligt som inte är Seiko.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet du hur sekundvisaren rör sig på den? Gillar när det är mer floating än 1 sekund i taget om du fattar : )
Sekundvisaren hackar fram på i princip alla klockor som inte är automatiska. Det är bara att välja, "flytande" sekundvisare, exakt gång, eller fläska upp med en stor hög pengar.
 

Lumik

Breitling
Sekundvisaren hackar fram på i princip alla klockor som inte är automatiska. Det är bara att välja, "flytande" sekundvisare, exakt gång, eller fläska upp med en stor hög pengar.

Okej, jag är tacksam för alla tips ni gett mig.

Verkar som man inte kan få allt utan att ha högen redo :) Jag kör vidare på en Quartz och hoppas på kursrusning på börsen.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Kom på att Bulova har en modell som har flytande visare trots quartz.
Kommer inte ihåg vad den heter nu men bara att googla.

Har för mig att den är väldigt exakt.
 
Topp