Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Seiko SNZH55K1 - håller tiden dåligt

Diskussion i 'Diskussion' startad av Lumik, 21 oktober 2013.

1. Lumik
    Trådstartare

Lumik Torpare

Hej KS , köpte nyligen en Seiko Snzh55k1 för cirka 1200kr. Jag är van vid Quartz klockor som håller tiden perfekt. Jag har märkt att Seikon går cirka 1-3? minuter för snabbt per vecka vilket är ett problem för mig. Spelar ingen roll om det är 1 eller 3 minuter då det fortfarande är ett problem.

Är det något man får räkna med när man köper en billig klocka från Asien? Eller är kanske klockan defekt?

Finns det billigare automatiska klockor (upp mot 7000kr) som går bra eller får man isåfall hålla sig till Quartz?

Mvh,

2. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Hej

Är ingen expert men har hört ungefär såhär:

Svårt att säga om klockan är defekt eller inte. Men en minut i veckan kan Du nog räkna med bland billigare automatare. Det beror också mycket på hur Du använder klockan, eftersom verken ofta går lite olika snabbt beroende på position, dvs tavlan upp/ner, på sidan osv.

Är avvikelsen jämn så kan det gå att justera verket så att det håller tiden jämnare vid "normal" användning. Då måste man dock öppna den och pilla, såklart. Risken är också att avvikelsen är ojämn...

3. Lumik
    Trådstartare

Lumik Torpare

Tack för svaret, verkar lite bökigt...

Sökte info om denna typ av klocka innan jag köpte den. Folk verkar otroligt nöjda med dessa billigare automatiska Seiko-klockor. Varför är man nöjd med en klocka som går så pass fel? Designen är bra, men funktionen måste väl ändå vara OK för att man ska vara nöjd??
    Varför inte isåfall köpa en lika billig Quartz som håller tiden korrekt? Jag är lite besviken även fast designen är snygg.

4. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Lumik
    Det är en klocka med ett automatiskt basurverk (7s26). 1 minut/vecka är under 8-9 sekunder/dygn, vilket är helt ok för ett automatiskt basurverk. Vill du ha bättre gångavvikelse, så får du gå upp en nivå i urverk eller köpa en kvartsklocka.

Varför man inte köper en billig kvarts istället är enkelt. Folk gillar i allmänhet automatiska klockor mer eftersom de tycker att det är coolare.

6. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Plus 1 min/vecka blir ju typ plus 8.5 sekunder/dygn. Det är väl inte mycket för ett urverk som kostar 3-500 kronor?? Det är ju inte direkt positionstestat, finjusterat och kronometertestat...

Mr.Sund, Seikoman87, Ruskprick och 1 annan gillar detta.
  7. Lumik
    Trådstartare

Lumik Torpare

Tänker inte justera det själv av princip. Tror jag skickar tillbaka klockan och köper ett kvalitetsur.:blackalien:

8. yonsson

Från:
    GBG
    7s26 är specad -20 to +40 sekunder per dag, så 8 sek/dygn är bra i förhållande till urverket. De brukar hålla sig inom 5-10 sekunder/dag. Inte alls konstigt.

9. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Var då beredd på att ett sprillans nytt kronometercertifierat kvalitetsur kan forta sig 42 sekunder/vecka inom ramen för Cosc... :)

Seikoman87 och yonsson gillar detta.
  10. yonsson

Från:
    GBG
    Det klassiska uttrycket "Man får vad man betalar för" gäller oftast när man köper en klocka med automatiskt urverk. Glöm inte att det är en klocka för 1300kr du har köpt (Om du inte har köpt av idioterna på klockimport).

Seikoman87 gillar detta.
  11. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

Som sagt, jag kan säkert ha fel. Men att den ständigt fortar sig, och upp emot 3 min/vecka måste väl ändå vara ett problem som inte borde finnas? Även 1 min borde väl vara gränsfall för vad som är ok även om det "bara" är en Seiko?

12. Lumik
    Trådstartare

Lumik Torpare

Okej, 42 sekunder är mer acceptabelt. Men jobbigt när det handlar om minuter.
    Mvh,

13. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

Ok, då hade jag fel, och blev rättad :)

14. Lumik
    Trådstartare

Lumik Torpare

Exakt, ett uttryck jag själv brukar använda. Enligt mig bör dock 1300kr kunna köpa en ok klocka. Man lär sig så länge man lever ;-)

15. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Vad är en Ok klocka då, för dom pengarna ?

yonsson gillar detta.
  16. Lumik
    Trådstartare

Lumik Torpare

En Ok klocka för mig är en klocka som håller tiden. Vill inte efter en vecka behöva justera tillbaka uret 1-3 minuter.
    Som du kanske förstått visste jag inte att 1300kr inte kunde köpa detta. Antar att man måste gräva lite djupare i plånboken.. Så länge kommer jag använda en Quartz :)

17. timeisonmyside

timeisonmyside Torpare

Jag menar detta i all välmening: Jag tror du ska hålla dig till Quartz. Det finns jättemånga fina quartzur på marknanden om man bara letar. Automat är inget självändamål.

yonsson gillar detta.
  18. CaptainOats

Jag förstår, är det bara tidshållningen du är intresserad av då främst för pengarna eller ska det vara paketerat på ett speciellt sätt ?Enligt mig kan man absolut köpa en ok klocka för dom pengarna, en SKX007 tex är nog den mest prisvärda klocka i den prisklassen som någonsin har tillverkats.

19. Lumik
    Trådstartare

Lumik Torpare

Tanken är att klockan ska hålla tid bra, ha en snygg design, däremot gillar jag automatiska urverk på grund av "känslan"..:) Så helst skulle jag ju vilja hitta en bra prisvärd automatisk klocka upp mot 7000kr.

Om SKX007 har ett bättre urverk än SNZH55K1 låter det intressant.

20. yonsson

Från:
    GBG
    Den var samma urverk.

21. CaptainOats

007 har en annan känsla av kvalitet som du kanske uppskattar ( Har ägt båda )
    Men är du villig att lägga uppåt 7000 tror jag nog du kommer kunna hitta mycket roligt som inte är Seiko.

22. yonsson

Från:
    GBG
    Camo00 gillar detta.
  23. CaptainOats

yonsson gillar detta.
  24. Lumik
    Trådstartare

Lumik Torpare

25. yonsson

Från:
    GBG
    Förstod det, men om man vill ha en klocka som går exakt för 7000kr så är det ju kvarts och japanska urverk som gäller. Tror inte att herrn skulle bli nöjd med ett vanligt automatiskt ETA-urverk i dagsläget.

CaptainOats gillar detta.
  26. yonsson

Från:
    GBG
    Sekundvisaren hackar fram på i princip alla klockor som inte är automatiska. Det är bara att välja, "flytande" sekundvisare, exakt gång, eller fläska upp med en stor hög pengar.

27. Lumik
    Trådstartare

Lumik Torpare

Okej, jag är tacksam för alla tips ni gett mig.

Verkar som man inte kan få allt utan att ha högen redo :) Jag kör vidare på en Quartz och hoppas på kursrusning på börsen.

Camo00 och yonsson gillar detta.
  28. CaptainOats

Kom på att Bulova har en modell som har flytande visare trots quartz.
    Kommer inte ihåg vad den heter nu men bara att googla.

Har för mig att den är väldigt exakt.

29. yonsson

Från:
    GBG
    http://www.bulovaprecisionist.com/

CaptainOats gillar detta.
  30. Bauuer

Bauuer Borgare

Även bulova accutron serien, finns även vintage. Quartz ur med flytande visare alternativt automat som går att reglera utifrån.
    Edit: alla accutron kvartsare kanske inte har svepande, men vet att vissa har det i alla fall.

Mårtenssons ur Brookfield