• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko som stannar.

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Har en nyinförskaffad seiko monster som jag pillar lite med.
Hade ute verket och balansen för där låg något under den såg det ut som.
Torkade rent och efter montering av balansen tickar den igång fint men stannar efter en halv timme!?
Någon tanke på problemet?
Oservad sedan 8 år, torra glidytor?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Såja, meckandet fortsätter.
Satte den i timegraphern och den målar prickar över hela skärmen.
Kollar balansen igen och och ser att fjädern hoppar ur spåret i "ruckningsarmen" plockar ur balansen och sätter i fjädern igen.
Monterar ihop allt igen men märker att balansen går lite tungt och att fjädern hoppat ur igen!!

Någon som har en ide varför?
image.jpg
 

rogart-63

Patek
Vad är det för verk ? Och hur själva hållaren för balansfjädern ser ut ? Går det tungt har du inte fått balansen i rätt läge .
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Det är ett 7S26 verk i den.
Hållaren ser bra ut.
Mätte upp klockan idag och då fortade den sig 15 minuter..... På 4 timmar :wideyed:
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Haha! Tack. Känns inte som jag är riktigt där i klockskruvandet ännu. :)
Just nu känns det som ett nytt verk är rätta vägen, tyvärr.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Provade ställa in ett annat seikoverk och det känns som jag lyckades, så mitt 7S26 mår nog inte helt bra. Suck!
image.jpg
 

rogart-63

Patek
Jag tror inte det är där felet sitter ? Om den inte varit servad på 8 år så behöver nog verket en genomgång . Alla oljor har torkat och går tungt . Fjädern har stor betydelse har jag märkt .Om den inte är riktigt ren och inte oljad så går verket dåligt . Även om balansfjädern har hoppat ur sitt läge borde verket dra en någorlunda rak linje på timegraphern . Fast klockan skulle gå mycket för sakta .
 

McGyver

Rolex
Om du inte måste ha kvar originalverket som levererades med klockan, så är det billigare att byta hela verket mot att serva!

Brukar bli billigast att köpa en billig ny klocka och bara rycka verket!

Har sett att någon lev. kan ha Seikoverken hemma - kollar upp det!

[Edit] Såg att du behövde datum => 7s36 passar inte
 

d@ke

Cartier
...de nya monsterklockorna (SRP307) har ett 4R36 i sig. Detta är efterföljaren till 7S26 och ger bl.a möjligheten att vrida upp uret manuellt, samt att sekundvisaren stannar när man drar ut kronan. Kör med denna lösning i min SKX007 - funkar svinbra. Industriversionen går under benämningen NH36 och har ingen seiko-logga på rotorn.
Googla lite och se om någon gjort denna switch i en SKX779/81. Dagliga med tillhörande kugghjul flyttar man över från sitt gamla 7s26-verk. Jag har både verk och "stem" men bara kronor till SKX007. PM:a om du fastnar för idén. Originalkrona med "stem" till en SRP307 borde funka.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
...de nya monsterklockorna (SRP307) har ett 4R36 i sig. Detta är efterföljaren till 7S26 och ger bl.a möjligheten att vrida upp uret manuellt, samt att sekundvisaren stannar när man drar ut kronan. Kör med denna lösning i min SKX007 - funkar svinbra. Industriversionen går under benämningen NH36 och har ingen seiko-logga på rotorn.
Googla lite och se om någon gjort denna switch i en SKX779/81. Dagliga med tillhörande kugghjul flyttar man över från sitt gamla 7s26-verk. Jag har både verk och "stem" men bara kronor till SKX007. PM:a om du fastnar för idén. Originalkrona med "stem" till en SRP307 borde funka.

Låter som en bra fix! Jag bryr mig inte om det är orginalverk osv, vill bara få igång dinkan.
Vad ska du ha för ett verk? Kan ta det via pm.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
...de nya monsterklockorna (SRP307) har ett 4R36 i sig. Detta är efterföljaren till 7S26 och ger bl.a möjligheten att vrida upp uret manuellt, samt att sekundvisaren stannar när man drar ut kronan. Kör med denna lösning i min SKX007 - funkar svinbra. Industriversionen går under benämningen NH36 och har ingen seiko-logga på rotorn.
Googla lite och se om någon gjort denna switch i en SKX779/81. Dagliga med tillhörande kugghjul flyttar man över från sitt gamla 7s26-verk. Jag har både verk och "stem" men bara kronor till SKX007. PM:a om du fastnar för idén. Originalkrona med "stem" till en SRP307 borde funka.

Vill oxå ha hack&wind i min 007:a ju!!!
 
Topp