• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SRP773 fortar sig

meo_swe

Audemars
tjabba!
Har märkt nu under veckan att min SRP har börjat foprta sig. Efter mätning drar den sig ca2 minuter/dygn, vilket är lite mycket för min smak. Den har inmga dings eller hack och jag minns inte att jag tappat eller kastat den på någon/t. Och nej, jag har inte bilat med just denna :p

Någon som vet vad det kan vara och kan våga sig på att kolla på den?
 

Martin Lovasz

Audemars
Seiko rekommenderar att man servar deras klockor vart 3:e år men annars går klockor sönder eller slits på grund av saker som t ex fukt och tillverkningsfel så en service kan behövas tidigare.
 

meo_swe

Audemars
Seiko rekommenderar att man servar deras klockor vart 3:e år men annars går klockor sönder eller slits på grund av saker som t ex fukt och tillverkningsfel så en service kan behövas tidigare.
Tack för den ytterst viktiga informationen. Den kommer jag säkert ha nytta av i framtiden.

Men nu är ju min fråga om det finns någon hemmapubliken som vill kasta ett getöga. För jag misstänker att dessa är likt 7s26 och det är billigare att köpa ett donatorverk än att skicka in aset på service...
 

San15

Cartier
2-Faktor
Hur länge har du haft den, borde nästan gå på garanti om du köpte den ny. SRP773 har väl bara funnits ute något år.
 

Martin Lovasz

Audemars
Lagar bara gamla klockor själv så jag har mycket liten koll om vad som går att få tag i för nya klockor.

Vad är det för urverk i den så man kan leta och se vad som finns att köpa? Brukar vara del i ett av serienumret bak.
 

Martin Lovasz

Audemars
Kolla för säkerhets skull då 4R36 skall ha fixat felet med att balansfjäder hoppar ur regulatorpinnarna som föregångaren hade. 120 sekunder/dygn är annars lite väl mycket för en klocka att gå fel så det är mycket möjligt att just detta hänt din klocka. Ett sätt att få fjädern på plats igen är att slå klockan snärtigt mot handflatan några gånger och hoppas att den hamnar rätt igen, annars är det en lätt sak för en urmakare att fixa.
 

meo_swe

Audemars
Det är ett 4r36. Ska testa att slå det mot handflatan!

Klockan är köpt här på forumet, och jag tänker inte vars en dryg kund som kommer in och kräver garanti. I värsta fall får jag skicka in den för koll via ad.
 

Martin Lovasz

Audemars
Om klockan är magnetiserad så kan du kolla det genom att sätta en kompass jämte den och då kommer nålen på kompassen att peka mot klockan.

Du kan köpa en demagnetiseringsmaskin som denna om klockan är magnetiserad men se till så att den är CE märk då de flesta på eBay inte är det och är rent livsfarliga att använda.
https://www.cousinsuk.com/product/swiss-style-with-platform

Även de billiga som är CE märkta är skräp (den jag länkade till) och jag har köpt två av dessa de senaste åren och de håller ca 1 år innan de bränner. En bra maskin är så himla dyr bara...

En bättre är denna men även dessa får man inte ha igång mer än ca 30 sekunder åt gången.
https://www.cousinsuk.com/product/etic-swiss

Denna modell är den mest kopierade man kan hitta på eBay men kopiorna är gjorda i Kina och saknar CE märkning.
 
Senast ändrad:
Topp