• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SEIKO SRPA21 PADI några tankar

hannes1988

Cartier
PADI_Visual_L_350dpi1.jpg

Bakgrund
SEIKO släpper en special modell på en nyutgåva av en klassiker i dykarsegmentet. Låter inte lika coolt som det egentligen är och byggde väl en av de största hyperna efter baselmässans gruppköp på KS. Många har rosat och många har ratat men den har garanterat gjort avtryck. Mitt kunnande om SEIKO´s historia är begränsad och väljer att hänvisa till Yonssons SEIKO arkiv som finns en sökning bort här på KS. Får också passa på att tacka Yonsson och Molle som ordnade detta gruppköp.

Har väntat på att Yonsson som var med och byggde upp hypen kring den här skall recensera men nu får ni nöja er med en annan Göteborgare. Min första recension så ta den vad det är.


Specifikationer

Referens: SRPA21

Diameter: 45mm

Lug till lug: 47mm

Tjocklek: 13,4mm

Urverk: Caliber 4R36

Gångreserv: runt 41 timmar

Glas: Hardlex

Material boett och länk: Stål



Boett:

Boetten med ovansida i borstat stål och polerade sidor som är slipade mot centrum av uret ger en är väldigt speciell välvd känsla som uppifrån sett flyter ut över handleden samtidigt som den förminskas med sidorna som vinklas innåt. Den känns absolut inte så stor som sina 45mm. Det korta måttet lug till lugg hjälper naturligtvis till att få klockan att inte kännas så stor. Finnishen på det borstade kanske inte är den bästa jag sett och kanten som möter de polerade ytorna är inte speciellt skarp vilket gör att det flyter ihop lite grann och sänker kvalitetskänslan. Kronan som är placerad vid klockan fyra är rejäl, lätt att hantera och placeringen är snyggare (för modellen) samt mycket bekvämare än om den varit klockan tre gissar jag.

färgskiftning.JPG

krona.png


Vridring:

Klassisk dykar vridring i aluminium målad röd och blå. Markeringar bestående utav 4 prickar mellan fem i och fem över mellan det andra fem minutersmarkeringarna är det 3 prickar. Vet inte riktigt varför men antar att det är för att det skall fylla ut lite plats närmast lyspluppen som är utskuren och ifylld med lysmassa.

solad.jpg



Tavla & visare:

Tavlan är höjdpunkten som jag ser denna klocka. Den kan upplevas från mörkblå matt nästan svart till att lysa upp i skimmer när solen träffar den. Och det är något som man kommer på sig själv studera alltför ofta! Lysmassan är som de andra SEIKO´s jag provat väldigt stark och håller hyfsat lång tid även om den mattas av så är den läsbar ett par timmar efter. Visarna där minutvisare är röd och pilformad fylld med lysmassa till bredden och timvisaren blankpolerad som gör det väldigt lättavläst. Förstår inte varför sekundvisaren har lysmassa i bakkant? Vilket inte är en fördel för avläsning i mörker. Tavlan är inte helt rätt centrerad mot chapterring eller tvärt om (måste dock betyda premium om några år!)

lirar inte riktigt.JPG


solad sidan.jpg

solad snett.jpg



Baksida:

Baklocket i stål är SEIKO´s våg som jag tror det flesta dykarmodeller från seiko besitter. Inte mycket kul att skriva om egentligen men upphöjningen utav baksidan gör att den sitter bekvämt på handleden.

baksida.JPG



Länk & spänne:

Länken i stål är främst borstat men med ett par millimeter polerade på det yttre länkbitarna vilket jag antar är för att det skall se exklusivare ut och som en flerdelad länk. Det är samma sak här som på boetten inte någon knivskarp kant så för min del ser det bara billigt ut. Gör det på riktigt eller låt den vara helt borstad hellre. Länkens ”pin and collar” system gör det inte direkt lätt att korta länken själv. Spännet eller låset är av dubbellåsnings modell med en vikning och tryckknappar på var sin sida vilket känns ganska stabilt även då det är av relativt tunt material. Dykarförlängning finns också på plats men inte mycket mer att säga om den.

Lås.JPG


länk.JPG


Känslan på handleden:

Det är för mig en stor klocka de går inte att säga något annat med mina 16,5 cm handleder den syns och sticker ut lite med sin blåröda vridring. Den är bekväm men något tung att bära femton timmar om dagen. Den känns helt klart välbyggd och man får mycket för pengarna även om inte allt är top notch så är tavlan däremot fantastisk och jag gillar verkligen hur den går från mörk till glimmande i solen. Kan vara en av de bästa klockorna jag burit för det priset.

Handled (2).JPG


Handled.JPG




Plus & minus:

+ Tavlan är magisk

+ Prisvärd som få

+ Tålig


-Något tung och stor

-Övergångar mellan borstat och polerat
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Bra jobbat! Hålle med gällande tavlan

Ett extra minus: Glapp mellan endlinks och boett verkar vara standard dessvärre..
 
Topp