• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Sumo, storlek?

Hej alla klocksnackare

Detta är nog mitt första inlägg här på forumet, även fast jag har år hängandes här med och utan konto..

En liten fråga angående Seiko Sumo, som tilltalar mig. Den klassiska frågan är: Hur känns storleken på armen?

Jag har 18cm handleder. Min far har en Omega SMP 300 Pro (Runt 42mm I guess) och denna upplever jag på gränsen till för stor. På pappret är Sumon större men hur känns den på? Kan man prova en någonstans i Sthlm?

Tack för svar och ha en skön helg!
/littlebigger
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hej alla klocksnackare

Detta är nog mitt första inlägg här på forumet, även fast jag har år hängandes här med och utan konto..

En liten fråga angående Seiko Sumo, som tilltalar mig. Den klassiska frågan är: Hur känns storleken på armen?

Jag har 18cm handleder. Min far har en Omega SMP 300 Pro (Runt 42mm I guess) och denna upplever jag på gränsen till för stor. På pappret är Sumon större men hur känns den på? Kan man prova en någonstans i Sthlm?

Tack för svar och ha en skön helg!
/littlebigger
Jag har ca 17 cm i omkrets och jag tycker den kändes helt ok. Å andra sidan tycker jag att allt mellan 36-45 funkar.
Klockan finns säkert på flera ställen men i Globen lär de väl med stor sannolikhet ha den inne.
 
Tack för svaret Moorflax. Utomlands nu men när jag kommer blir det en tur till Globen för provning.

Fler intryck från andra?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag tyckte att min SMP satt bra, älskar min Sumo som sitter på oftast av klockorna. Men den känns lite stor, inte för stor men lite stor.. Har väl cirkus 18,5 i omkrets där det är som smalast.

Har den blå, riktigt bra nyanser i den. Rekommenderar den :)
 

David

Bödeln
Jag tycker inte att den bär större än en Sub (har båda) även om skillnaden förstås syns sida vid sida.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Sumo är nog "världens minsta 45:a" om man kan uttrycka det så. Känns väldigt komfortabel och inte så stor tack vare sina smidiga bevels och utformning. Jämför känslan bredvid t ex Breitling Skyland som också är en 45:a men känns som en stor tank i jämförelse. Jag har 17 cm (handled) och den sitter perfekt även på länk. Övriga klockor jag haft vill jag helst inte gå över 43 med länk.
 
Tycker inte den upplevs för stor på armen. De böjda bandhornen får den att ligga skönt och stadigt.
Bifogar en gammal bild på min:
20140320_212524.jpg
 
Tack för alla snabba kommentarer. Intressanta intryck!
Jag har alltid dragits till subben pga den "lilla" diametern och önskar att fler låg runt 40 istället för 45 som många andra.
Intressant dock vad David säger..
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
För min del måste jag säga att jag på armen upplever den väsentligt större än en sub då bandhornen är längre. Ger överlag ett ganska bastant intryck...Men på ett bra sätt! Tycker du ska prova den om möjligt!
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Klockmaster Globen kan möjligen ha nån inne, du kan ju testa och slå dem en pling?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker sumon sitter bättre än smp men det gör ju inte Sumon till inte en liten klocka. Bristen på kronskydd och nedsänkt vridring får klockan att sitta kanon och SEIKO är experter på att tillverka stora klockor som sitter bra men det gör inte Sumon liten.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Går emot många här men jag upplevde Sumon som större än jag trodde (haft en hel del 44-45mm dykare) dock sitter den väldigt bekvämt och bra även på en smal handed (16.5-17cm). Hade den inte så länge men rekommenderas att testa, lär äga en själv igen vid något tillfälle :)
 
Topp