• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SUN043, SRP639, SRP775 eller vad?

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Kära Seikovänner,
Brukar ha svårt att fatta mig kort men skall försöka nu.
Jag är ute efter en dykare av fabrikat Seiko för att ersätta min sea urchin som beater.
Edit: vill ha handvridbart verk, kvarts eller kinetic. Ingen 7S26 el liknande automatic only. Alltså, ingen SKX tyvärr.
Har snubblat över SUN043 som med sin vita design känns spännande. Har GMT funktion som bonus men inget jag traktar efter.
sun043p1_3.jpg


Har också nästan slagit till på en SRP639
71snRXZ14lL._UX342_.jpg

Och slutligen funderar jag över SRP775 som ett mer diskret alternativ.
a0ca585f8761afad33b66617bde2fd28.jpg


Mint handled är ca 18cm och jag har tidigare ansett klockor över 43mm vara monster. Men det är något med Tuna-modellerna som känns lagom bananas och kul. Srp775 är nice, men känns lite för lik min sjögurka, men kanske är ett bättre val på längre sikt?
Vad jag behöver få en känsla för är om dessa 47mm jättar faktiskt kan funka på daglig basis på min arm. Jag gillar alla tre och jag har provat SUN21 som absolut funkar på armen, men jag vet inte hur storleken känns över tid.
Har någon input så är jag väldigt tacksam, förslag på alternativ mottages också med glädje. Naturligtvis helst Seiko, men annat japanskt går bra.. Eller i värsta fall, något helt annat..
Tack på förhand!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tyckte sun021 var stor men ändå bärbar en hel sommar (förra) på min betydligt smalare arm. Ägde en "turtle" i höstas, tycker sun är bättre gjord utan att turtle är dålig på något sätt. Begagnat kostar de ju ungefär lika mkt. Sun upplevs iaf mkt mer modern än turtle. Baby tuna har jag inte testat men tycker den ser bra ut iaf :)

Lycka till :)
 

meo_swe

Audemars
Jag äger både en turtle och en srp "tuna". Det är lite valet och kvalet, och båda är i mitt tycke klart bärbara. Har man likt @903lew ätpinnar till armar blir det svårt. Men För en vanlig Svensson är det inga konstigheter.
Med det sagt så känns turtle mer balanserad för att kunna användas till vardags. Den går att slinka ner under en skjorta och det blir inte fullständigt kaos när den sticker från lite ledigt.
Srp "tuna" är däremot stor. Inte sådär panerad "jag har liten penis"-stor, Men stor. Den får du inte under skjortan. Men den passar utmärkt till tshirt, eller för oss som jobbar i kycklingdräkt:)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tack för era svar!
Det känns som att jag måste gå och pröva båda modellerna igen helt enkelt. Återkommer.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag äger både en turtle och en srp "tuna". Det är lite valet och kvalet, och båda är i mitt tycke klart bärbara. Har man likt @903lew ätpinnar till armar blir det svårt. Men För en vanlig Svensson är det inga konstigheter.
Med det sagt så känns turtle mer balanserad för att kunna användas till vardags. Den går att slinka ner under en skjorta och det blir inte fullständigt kaos när den sticker från lite ledigt.
Srp "tuna" är däremot stor. Inte sådär panerad "jag har liten penis"-stor, Men stor. Den får du inte under skjortan. Men den passar utmärkt till tshirt, eller för oss som jobbar i kycklingdräkt:)
Anani, mina armar är symmetriska med resten av min lekamen. Alla kan inte vara grott-trollsbyggd för att slanga KSP som du din (etcetera).

Hur som! En SRP-tuna är schysst men lite för bulkig om man som jag har en rätt platt 17cm-arm.
 

SLA017

Panerai
skippa SUN varianterna denna klocka är djävulens påfund, bättre att köpa en riktig beg tuna istället. Jag gav bort min SUN, vet inte vad den nya ägaren har den till.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
skippa SUN varianterna denna klocka är djävulens påfund, bättre att köpa en riktig beg tuna istället. Jag gav bort min SUN, vet inte vad den nya ägaren har den till.
Jaså? Strul med kinetic tekniken, eller vad?
Är det mer eller mindre jobbigt att hantera än ett 7S26 verk? Det verket måste motioneras varannan dag vilket är ganska tröttsamt.
Helst vill jag ha en automatare men kan leva med lite egenheter om jag får en klocka som ser ut som SUN043, gillar utseendet skarpt och har fått erbjudande om att köpa en för vettiga pengar.
 

SLA017

Panerai
Jaså? Strul med kinetic tekniken, eller vad?
Är det mer eller mindre jobbigt att hantera än ett 7S26 verk? Det verket måste motioneras varannan dag vilket är ganska tröttsamt.
Helst vill jag ha en automatare men kan leva med lite egenheter om jag får en klocka som ser ut som SUN043, gillar utseendet skarpt och har fått erbjudande om att köpa en för vettiga pengar.

Inget fel på det som är i klockan, GMT, kinetic är super. Klockan är inte bekväm, stor och vassa kanter. Seiko Solar SBDN klockorna tycker jag är bättre (nya i samma prisklass, tror jag). SBDN028 är riktigt nice. Mina personliga åsikter... Kan även lägga till att jag tycker dessa klockor inte skall vara automatare, SRP775 är ok som automat.

Ou7MKh8.jpg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Inget fel på det som är i klockan, GMT, kinetic är super. Klockan är inte bekväm, stor och vassa kanter. Seiko Solar SBDN klockorna tycker jag är bättre (nya i samma prisklass, tror jag). SBDN028 är riktigt nice. Mina personliga åsikter... Kan även lägga till att jag tycker dessa klockor inte skall vara automatare, SRP775 är ok som automat.

Ou7MKh8.jpg
Jag förstår, tack för svaret.
Har själv testat både SUN019 och SRP641 och tyckte de kändes ganska bekväma och inte alls jättestora. Jag gillar mekaniska verk men det finns en poäng med kvarts i en klocka som skall tåla lite stryk. Jag får testa helt enkelt, det går alltid att flippa vidare :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ett annat alternativ till sun kan ju vara Ecozilla. Stor, klossig sak (men bärs mindre än Sun-modellen). Haft en drös genom åren, nu en som får va keeper, och en överlag väldigt trevlig klocka. Begagnat går de för ca 1.5k, mkt pang för pengen :)
IMG_2088.JPG

Ovan illustrerar hur otroligt bra med ~18mm tjocklek till slimmad Barbourjacka funkar... :rolleyes:
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ett annat alternativ till sun kan ju vara Ecozilla. Stor, klossig sak (men bärs mindre än Sun-modellen). Haft en drös genom åren, nu en som får va keeper, och en överlag väldigt trevlig klocka. Begagnat går de för ca 1.5k, mkt pang för pengen :)
IMG_2088.JPG

Ovan illustrerar hur otroligt bra med ~18mm tjocklek till slimmad Barbourjacka funkar... :rolleyes:
Jag har lärt mig att gillar man klockan så får man resten att spela med :)
Citizens sortiment är lite outforskat för min del, skall titta lite närmare.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det blev en sån här, tack vare @Oljud som satt på en. Mycket nöjd. Imponerad av finishen. De tredimensionella indexen är lite knasiga, men hela klockan är lite knasig och det var precis det jag var ute efter :)
Måste testa originalstrapen men inväntar verktygen jag beställde.
Jag vill passa på tacka för er input.
20170419_164154_HDR.jpg
 

Oljud

Omega
Det blev en sån här, tack vare @Oljud som satt på en. Mycket nöjd. Imponerad av finishen. De tredimensionella indexen är lite knasiga, men hela klockan är lite knasig och det var precis det jag var ute efter :)
Måste testa originalstrapen men inväntar verktygen jag beställde.
Jag vill passa på tacka för er input.

Kul, trevligt att göra business med dig. Glad att du är nöjd med den. Onekligen en knasig klocka, men som du säger grym finish och mycket iögonfallande. De upphöjda indexen ger ett galet djup i tavlan :)
 

Hubbatix

Cartier
Det blev en sån här, tack vare @Oljud som satt på en. Mycket nöjd. Imponerad av finishen. De tredimensionella indexen är lite knasiga, men hela klockan är lite knasig och det var precis det jag var ute efter :)
Måste testa originalstrapen men inväntar verktygen jag beställde.
Jag vill passa på tacka för er input.
20170419_164154_HDR.jpg

Jag brukar inte gilla vittavlade dykare men den där är riktigt vass!
 
Topp