Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Seiko Superior

Diskussion i 'Diskussion' startad av john b, 6 februari 2014.

1. john b
    Trådstartare

john b Präst

En av mina favoriter. Från 1978.

Seiko Superior är ett steg upp från de mer vanliga Grand Quartz som ses då och då.

Fantastiskt fin linne-tavla. Det är tydligt att Seiko gjorde sitt allra bästa här, kolla hur glasringen är fasad tex. Och se hur indexen är uppbyggda.

Stor som en datejust ungefär, lite plattare och finare med skarpa kanter.
    Som tur är är det bara pläterat guld, annars hade jag inte haft råd. Den har klarat sig väl och det finns bara ytliga hairlines, inga genombrott. Seiko använde sig på dessa klockor av HGP, det står för hard gold plating och är tjockare än standardplätering. 100 microner istället för tio. Det gör att man kan repa lite utan att se stålet under. Gött.

Dubbelpenisen på tavlan betyder att det är ett twin-quarts verk. Exakt hur det fungerar har jag inte läst på tillräckligt för att våga mästra om här ännu. Tror att ena quartzkretsen justerar för temperatur. Det var iaf det fräsigaste som fanns 1978.
    Den här klockan var DYR på sjuttiotalet. Enligt katalogen kostade den 235 000 yen 1978. Googla på det i dagens penningvärde...
    Pga de dubbla quartzkretsarna lyckades man justera ned denna klocka till +-5 sekuunder per år. Alltså är detta en tidig HEQ, som inte många slår på fingrarna än idag.

Tack för titten.

AlexanderI, hooods, Savagear114 och 29 andra gillar detta.
  2. _jonte

_jonte Friends of KS

Riktigt härlig klocka det där! Har ju haft äran att få klämma på den IRL en gång också, fantastisk tavla och index! :watching:
    235 000 Yen 1978 är ett helt galet högt pris.. nån som vet vad tex en Rolex OQ kostade samtidigt som jämförelse?
    Kan bjuda på en bild på en (av mina två) samtida Grand Quartz med endast en simpel kvartskristall och +/-10s/år(Molle?). Den kostade väl kanske en tredjedel ny mot vad denna Superior kostade.

Icaras, albinh, Chrisse och 2 andra gillar detta.
  3. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Härliga klockor både GQ och Superior!

john b gillar detta.
  4. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Snygg! Ännu en klocka man inte hade koll på sedan innan, älskar att se nya klockor som är riktigt fina dyka upp. Skulle vara skoj att klämma på någon dag.

john b gillar detta.
  5. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Den där är från 1977 och har det enklare 4843 verket. 4843 fanns i en A och en B variant, tror den där är B, då är noggrannheten +/-10s per månad. A varianten (äldre) hade +-15s per månad.
    Se sidan 4: https://docs.google.com/leaf?id=0B7...YTU5ZmJiOTk5M2Jh&sort=name&layout=list&num=50

StrawberryFields och john b gillar detta.
  6. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Fina bilder på en elegant klocka.

john b gillar detta.
  7. john b
    Trådstartare

john b Präst

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bra bilder som vanligt! Jag har ju också sett den IRL och tavlan är riktigt fin! Indexmarkeringar är ju självklart också grymma.
    Twin quartz är ju hur cool som helst och speciellt om man tänker på att klockan även idag har en gångavvikelse som slår i princip alla lyxmärkens kvartsklockor när det gäller gångavvikelse. Seikos motsvarighet idag är ju de specialregulerade 9s Grand Seiko-urverken som håller +-5spy, men +-10 gäller ju för "vanliga" Grand Seiko-kvartsare.

john b gillar detta.
  9. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Länken känns ganska lik AP RO, kan Seiko ha blivit inspirerade eller var dom före Genta?

john b gillar detta.
  10. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Blev ju nästan en recension. I vilket fall som helst, tack för en intressant läsning och fina bilder! Du kan väl pma mig OM du får för dig att sälja klockan :)

john b gillar detta.
  11. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Intressant läsning och fina bilder!

john b gillar detta.
  12. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tack för fortbildningen, härlig retrokänsla på den klockan. :)

john b gillar detta.
  13. martback

martback Torpare

Molle, _jonte och john b gillar detta.
  14. john b
    Trådstartare

john b Präst

Tack för info, skall läsa på lite.

Fin klocka och låda där. Skulle ge en pungkula för en sådan låda till min klocka.

15. don segundo

don segundo Biskop

Gillar verkligen den där klockan, så härligt tidstypisk design - länken är grym, visarna är grymmare men grymmast är nog tavlan !
    Skönt att du äger den John, så man kan räkna med riktigt fina bilder också.

john b gillar detta.
  16. Kroken

Kroken Torpare

Grym klocka och riktigt bra bilder.

17. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    image.jpeg
    Hade min på mig igår. :)

Geparden, _jonte, Fujoor och 2 andra gillar detta.
  18. Kroken

Kroken Torpare

Riktigt snygg den där med. Seiko kan det där med tavlor.

19. Fujoor

Fujoor Präst

Mårtenssons ur Brookfield