• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko???

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag fick exakt samma känsla över de första rollarna jag klämde på. Kändes som min Speedy var mkt mer gedigen.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Ur&Penn och mobilattrapper ska kanske ses som en provokation med glimten i ögat. Men allvarligt talat, vem hade slantat upp 95K för den där kronografen???
INTE JAG I ALLA FALL.
Visst finns det schyssta Seikos, men inte mer än max 20K-schyssta :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
JoberMan skrev:
Ur&Penn och mobilattrapper ska kanske ses som en provokation med glimten i ögat. Men allvarligt talat, vem hade slantat upp 95K för den där kronografen???
INTE JAG I ALLA FALL.
Visst finns det schyssta Seikos, men inte mer än max 20K-schyssta :)


Personligen tycker jag Seiko gör bättre dressare än sport och en titanklocka känns alltid billig..
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
JoberMan skrev:
Ur&Penn och mobilattrapper ska kanske ses som en provokation med glimten i ögat. Men allvarligt talat, vem hade slantat upp 95K för den där kronografen???
INTE JAG I ALLA FALL.
Visst finns det schyssta Seikos, men inte mer än max 20K-schyssta :)

Som SBDX001? :D
 

Ricrob

Patek
JoberMan skrev:
Ur&Penn och mobilattrapper ska kanske ses som en provokation med glimten i ögat. Men allvarligt talat, vem hade slantat upp 95K för den där kronografen???
INTE JAG I ALLA FALL.
Visst finns det schyssta Seikos, men inte mer än max 20K-schyssta :)

Jo, klart jag fattade det men han behövde ändå ledas lite rätt för att inte verka korkad... :mrgreen:

Håller f.ö. helt med dig. Jag hade inte heller gett 95k för den och jag skulle ha problem att lägga över 30-40k också men det har att göra med att det står Seiko på dem, för vad det gäller finish och kvalle fattas intet.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
JoberMan skrev:

Allvarligt är jag inget jättefan av kronografer, och av anledningarna att den är kronograf, gord i Titan så - ja det finns roligare saker att lägga 100K för, en 116613LB exempelvis :) (och det säger jag som ett tungt Seikofan) men däremot en SBGH001 med Seikos legendariska 36 000 bph kalibrar (9S85) hade jag kunnat tänka mig i GS-linjens övre prissegment... :)

DSC_0800.JPG
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
80talisten skrev:
...men däremot en SBGH001 med Seikos legendariska 36 000 bph kalibrar (9S85) hade jag kunnat tänka mig i GS-linjens övre prissegment... :)
Den är helt klart snygg och blånerade visare ör ruskigt coolt, men jag misstänker att "GS-linjens övre prissegment" innebär att den kostar bra mycket mer än vad jag är beredd att betala för den :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
JoberMan skrev:
80talisten skrev:
...men däremot en SBGH001 med Seikos legendariska 36 000 bph kalibrar (9S85) hade jag kunnat tänka mig i GS-linjens övre prissegment... :)
Den är helt klart snygg och blånerade visare ör ruskigt coolt, men jag misstänker att "GS-linjens övre prissegment" innebär att den kostar bra mycket mer än vad jag är beredd att betala för den :)

58 900:- är den listad på :) men tänk på en sak, på Seikos highend klockor är det ett ganska så högt hantverksarbete bakom, och med den vetskapen är det inte så jättefarligt pris ändå :)
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
80talisten skrev:
58 900:- är den listad på :) men tänk på en sak, Seikos highend klockor är det ett ganska så högt hantverksarbete bakom, och med den vetskapen är det inte så jättefarligt pris ändå :)
Nja, ska jag ut med de pengarna på en klocka så vill jag nog vara ganska säker på att få tillbaka åtminstone lejonparten av dem vid en försäljning. Hur är andrahandspriserna på GS? Om man inte går vintage, utan säg en tio år gammal motsvarande den på din bild med nypriset nära 60? Vad går den loss på?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
JoberMan skrev:
80talisten skrev:
58 900:- är den listad på :) men tänk på en sak, Seikos highend klockor är det ett ganska så högt hantverksarbete bakom, och med den vetskapen är det inte så jättefarligt pris ändå :)
Nja, ska jag ut med de pengarna på en klocka så vill jag nog vara ganska säker på att få tillbaka åtminstone lejonparten av dem vid en försäljning. Hur är andrahandspriserna på GS? Om man inte går vintage, utan säg en tio år gammal motsvarande den på din bild med nypriset nära 60? Vad går den loss på?
Seiko körde ju med 36k kalibrarna under 60-70 talen på sina Grand Seiko och King Seiko linjer samt på deras professionella 300metare dykare (Seiko 6159) från 1968.. Sen återlanserade ju Seiko en 36 000 bph kaliber med sin 9S85 som släpptes 2009, och 9S85 kalibern ingår blan annat i SBGH001 så dom har inte funnits sådär jätte länge ute på marknaden.. Andrahandspriserna på dem är jag osäker på.. Molle vet säkert.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Jag sålde min SBGH001 i fjol efter 3 år. Den var använd med en liten ding på bezeln. Hade köpt den från Seiya. Loosade 20%, vilket jag tycker är helt OK.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Asplund skrev:
Ja hinkarna kan ju faktiskt vara det bland det fulaste jag sett.. Fail.
Om du med hinkarna avser tryckknapparna så kan jag säga att de inte alls känns fel, särskilt inte när klockan sitter på. Funktionen är också optimal, med distinkt känsla. De är dessutom skruvade på riktigt.
Personligen tror jag Seiko modellerade de baserat på sina egna 60-tals sporttidtagarur.

seikostop.jpg

0c991ef8.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Molle skrev:
Asplund skrev:
Ja hinkarna kan ju faktiskt vara det bland det fulaste jag sett.. Fail.
Om du med hinkarna avser tryckknapparna så kan jag säga att de inte alls känns fel, särskilt inte när klockan sitter på. Funktionen är också optimal, med distinkt känsla. De är dessutom skruvade på riktigt.
Personligen tror jag Seiko modellerade de baserat på sina egna 60-tals sporttidtagarur.

seikostop.jpg

0c991ef8.jpg

Det tror jag också det är... Seiko är ju vanligtvis trogen sin egen designhistorik.
 
Topp