• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seikoservice

denjohan

Rolex
Pledge Member
Köpte precis en Seiko Pogue, som dessvärre visade sig ha en rotor som med nöd och näppe går runt. Så en service/smörjning verkar vara oundviklig. Vem rekommenderar ni för en sådan sak i Stockholmsområdet? I övrigt verkar den funka som den ska, så jag tror inte att någon stor reparation ska vara nödvändig.
 

Exxet

Rolex
Hej, och hoppsan, det var visst du som köpte min Seiko, ska vara ärlig och öppen med det, hoppas man inte blir halshuggen nu :dead: men har inte hört ngt från dig och jag fick ett positivt omdöme av dig, men känner inte riktigt igen det här problemet, har haft klockan på mig med jämna mellanrum i över ett halvt år utan några uppdragsproblem och den har snurrat i min winder också, har för mig att det inte fanns några värre skrapmärken efter rotorn vilket det brukar vara om kullagren är slitna.

Som sagt, lika bra att vara ärlig o öppen med det här för det brukar komma fram på ett lr annat sätt ändå.

MVH.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Ingen fara, det här är sånt som händer när man köper vintage. Det kan vara så att den åkt på en smäll under transporten eller så, men jag öppnade den i går kväll och den såg bra ut, så jag tror bara att den behöver lite olja och TLC. Minuteman här på forumet har lovat att titta över den åt mig. Så det är inga hard feelings. Tänkte att den klockan ska bli en keeper, så om det kostar några hundringar för en smörjning må det väl vara hänt. Och till det yttre var den ju kanonfin, så den kan vara värd att kosta på en peng.
 

Exxet

Rolex
Tack, det var ju skönt, det som gjorde att jag bestämde mig för att sälja den var att jag ville ha en mer original, gillade inte riktigt färgen på tavlan, drar lite åt bronshållet, gillar mer det gula med gul vridring, tavlan och sek/min-visarna är ju nya vilket framgick av auktionen, den fick lämna för den här, vilken jag själv har renoverat.

P4180009 kopiera.jpg


Och en annan sak som är lite omdebatterad, eftersom det är en chrono med ett sk vertical clutch verk låter jag chronographen snurra, det ska visst slita mindre på chrono-hjulet, men det finns visst två skolor där.

MVH.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Tack för tipsen. Nu har jag trixat lite med klockan, det är nog inget fel på rotorn i alla fall. Däremot går klockan bara någon minut i stöten om kronografen INTE är igång, sen stannar den. Är kronografen igång går den hur snällt som helst. Tips på vad som kan vara problemet i så fall?
 

Exxet

Rolex
Usch, sånt här är jobbigt, vet ju att klockan funkade bra när jag skickade den, hade den på mig hela veckan auktionen pågick, i windern varannan natt, i o f s med chronon på, kan som sagt behövas en rengöning o oljning, kan tänka mig vad felet kan va är det här: axeln som sekundvisaren sitter på går igenom det 4:e hjulet och när sek-visaren stoppas lyfts chronokopplingen av två sk kopplingsarmar och separerar fjädern från det 4:e hjulet och stannar sek-visaren, men det 4:e hjulet fortsätter snurra runt axeln, och om det inte finns någon lr dåligt med olja där så uppstår friktion som kan stoppa hela klockan, se bild:

4.jpg
 
Topp