• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiya, tull och moms?

Cioran

Breitling
Ni som har beställt från seiya, Hur lång tid tog det och betalade ni tullavgiften hos ert lokala postombud? Beställde en sarb017 och börjar bli lite otålig...
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Ni som har beställt från seiya, Hur lång tid tog det och betalade ni tullavgiften hos ert lokala postombud? Beställde en sarb017 och börjar bli lite otålig...

Tog en vecka och jag betalade moms+tull när jag hämtade ut det hos postombudet.

Fick kollinummer frå Seiya. Det borde du också fått.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har oxo betalt moms och tull från Sejja. Men aldrig från watchhubs ( OThar de ens klockor till salu numera)

Önskar att man bara var tvungen att betala tull:(
 

baen

Omega
Har det skett någon förändring sedan 1 mars vad gäller betalsättet av tull+moms? Har beställt klocka från icke EU-land och det har varit i tullen över 2 dygn med status ”stoppad”. Funderar på om det är ett inbetalningskort på väg hem och att dom skickar paketet först när dom fått in pengarna.
 

Jodisalt

Rolex
Har det skett någon förändring sedan 1 mars vad gäller betalsättet av tull+moms? Har beställt klocka från icke EU-land och det har varit i tullen över 2 dygn med status ”stoppad”. Funderar på om det är ett inbetalningskort på väg hem och att dom skickar paketet först när dom fått in pengarna.

Det tror jag inte. Sist jag beställde från icke EU, var paketet hos tullen i 5 dagar.
 

ekan76

Omega
Har det skett någon förändring sedan 1 mars vad gäller betalsättet av tull+moms? Har beställt klocka från icke EU-land och det har varit i tullen över 2 dygn med status ”stoppad”. Funderar på om det är ett inbetalningskort på väg hem och att dom skickar paketet först när dom fått in pengarna.
Jag har också ett paket i tullen med status stoppad sedan den 11:e. Tidigare när jag åkt på tull & moms fick jag betala när jag löste ut klockan på posten. Verkar onekligen mycket omständligare att skicka ut en faktura som ska betalas först och sedan skicka ut paketet. Nu kan det iofs vara så att mängden paket som inte löses ut ökat väldigt mycket och då ska de skickas tillbaka i systemet istället. Jag har för mig att de paket där mottagaren inte vill betala, ska skickas tillbaka till avsändaren.
 

Rulle

Audemars
Har det skett någon förändring sedan 1 mars vad gäller betalsättet av tull+moms? Har beställt klocka från icke EU-land och det har varit i tullen över 2 dygn med status ”stoppad”. Funderar på om det är ett inbetalningskort på väg hem och att dom skickar paketet först när dom fått in pengarna.
Snackar vi postnord så kan det ta upp till två veckor för paketet att lämna tullen på arlanda!
Iblad tar även svenska tullen paket som dom kollar men oftast så ligger förseningen i att alla våra landsmän beställer för mycket jävla paket kombinerat med att posten har för få personer som kan registrera allt!


Beställde en klocka från usa med fedex och där blev den stoppad av tullen..
Killen på fedex kontoret peka bort mot en vagn och sa "paketet ligger där men vagnen är inernationell mark föräns tullen godkänd paketet" :banghead::banghead:

Dagen efter blev den clearad av tullen..
Paketet var inte ens öppnat så undra om dom bara gjorde nån sökning på avsändaren eller kolla de med knarkhundar ?!
 

Rulle

Audemars
Jag har också ett paket i tullen med status stoppad sedan den 11:e. Tidigare när jag åkt på tull & moms fick jag betala när jag löste ut klockan på posten. Verkar onekligen mycket omständligare att skicka ut en faktura som ska betalas först och sedan skicka ut paketet. Nu kan det iofs vara så att mängden paket som inte löses ut ökat väldigt mycket och då ska de skickas tillbaka i systemet istället. Jag har för mig att de paket där mottagaren inte vill betala, ska skickas tillbaka till avsändaren.
Ett paket ligger hos postombuden i 2 veckor sen går dom tillbaka till avsändaren!
I vissa fall så förbrukas paketen helt beroende på hur det är avtalat i försändelsen.

Posten tar ju betalt nör man hämtar ut det
Men tex fedex skickar ut en faktura några dagar senare som i mitt fall för några veckor sen inte ens dök upp..
Hade man inte vetat om att där va en faktura på g så hade man fått inkasso haha
 

baen

Omega
Återkoppling efter samtal med posten. Paketet är kvar i tullen tills jag betalat. Avi skickas via posten eftersom skywatches inte har mitt nummer inskrivet i frakthandlingarna.
 

Rulle

Audemars
Återkoppling efter samtal med posten. Paketet är kvar i tullen tills jag betalat. Avi skickas via posten eftersom skywatches inte har mitt nummer inskrivet i frakthandlingarna.
Låter väldogt konstigt!
Jobbat på posten i ågra år innan och aldrig hört nåt om sådana varianter!
Men då borde du ha paketet relativt snart!!!
 

baen

Omega
Låter väldogt konstigt!
Jobbat på posten i ågra år innan och aldrig hört nåt om sådana varianter!
Men då borde du ha paketet relativt snart!!!

Det verkar vara nya regler för att folk som beställt billiga varor från typ wish för en femtiolapp ska ha möjligheten att returnera varan för att slippa oskäliga extra avgifter.
Typ klockverktyg 30kr med 150kr påslag i avgifter.
 

Rolfen

Rolex
Jag har en klocka som kom in i landet den 27:e och sedan dess har den legat still. Fan vad jag hatar Postnord!!!!
 

Rulle

Audemars
Det verkar vara nya regler för att folk som beställt billiga varor från typ wish för en femtiolapp ska ha möjligheten att returnera varan för att slippa oskäliga extra avgifter.
Typ klockverktyg 30kr med 150kr påslag i avgifter.
Varför är det en oskälig grej att få betala en administrationsavgift?

Tycker alla som köper skit från kina även om det bara är för 20 spänn borde få betala....

Alla klagar på posten hit och dit men ingen vet om vilket helvete det är med dessa kina paket!
Bara att sortera dessa paket som ligger i stora överfyllda burar är en heltidstjänst per postkontor eftersom det tar sån jävla tid

Det är ju fel att kalle som tex köper något från usa måste betala medans nisse köper någon grivt plagierad grej från wish inte ska betala något.....


Sorry för det sidospåret men är inte så glad när de kommer till dessa kina paket där posten går i förlust bara av att hantera skiten!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Återkoppling efter samtal med posten. Paketet är kvar i tullen tills jag betalat. Avi skickas via posten eftersom skywatches inte har mitt nummer inskrivet i frakthandlingarna.
PostNord har precis ändrat sina rutiner, moms ska nu betalas INNAN leverans. De är väl oroliga för att folk får nya avgifter de inte vill betala.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag beställde själv nyligen en winder från Hong Kong och fick sms med faktura igår. Windern kostade 300kr, fick en avgift på 223kr. :bored:
Vann även en tävling nyligen och vann en keps och lite andra grejer. Värdet på paketet var satt till $1 och då skickade de en schablonmomsavgift baserad på 400kr, helt stört, de hittade alltså på ett värde.
 

baen

Omega
Varför är det en oskälig grej att få betala en administrationsavgift?

Tycker alla som köper skit från kina även om det bara är för 20 spänn borde få betala....

Alla klagar på posten hit och dit men ingen vet om vilket helvete det är med dessa kina paket!
Bara att sortera dessa paket som ligger i stora överfyllda burar är en heltidstjänst per postkontor eftersom det tar sån jävla tid

Det är ju fel att kalle som tex köper något från usa måste betala medans nisse köper någon grivt plagierad grej från wish inte ska betala något.....


Sorry för det sidospåret men är inte så glad när de kommer till dessa kina paket där posten går i förlust bara av att hantera skiten!

Uttryckte mig otydligt. Skäligt sett till varans inköpspris. Man beställer inte något för 100kr om man får betala kanske det dubbla i hanteringskostnader. Många kan ha beställt varor innan posten med kort varsel bestämt att det är 125kr i hanteringsavgift. Håller med om att posten ska kunna ta betalt för sin tjänst.
 

Rulle

Audemars
Uttryckte mig otydligt. Skäligt sett till varans inköpspris. Man beställer inte något för 100kr om man får betala kanske det dubbla i hanteringskostnader. Många kan ha beställt varor innan posten med kort varsel bestämt att det är 125kr i hanteringsavgift. Håller med om att posten ska kunna ta betalt för sin tjänst.
Menade inget illa ;)
Alla kinapaketen har ju ingåt i nånslags avtal som kina haft med västvärlden sedan typ början av 1900-talet nåt
Där kina då ansågs vara u-land på riktigt och fick då knappt betala något alls portomässigt till tex eu.
Det är detta avtalet postnord nu brytit upp.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Menade inget illa ;)
Alla kinapaketen har ju ingåt i nånslags avtal som kina haft med västvärlden sedan typ början av 1900-talet nåt
Där kina då ansågs vara u-land på riktigt och fick då knappt betala något alls portomässigt till tex eu.
Det är detta avtalet postnord nu brytit upp.
Jag skiter i att du har jobbat där, PostNord suger! :D DHL och andra speditionsfirmorna tar också ut en avgift vid import men där får man i alla fall något ut av avgiften som kund (snabbhet).
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Kanske borde tilläggas att om ett paket ”slinker igenom” utan moms så är man skyldig att anmäla detta och betala momsen.
 

Rulle

Audemars
Jag skiter i att du har jobbat där, PostNord suger! :D DHL och andra speditionsfirmorna tar också ut en avgift vid import men där får man i alla fall något ut av avgiften som kund (snabbhet).
Får ta och se om jag kan få tag på din brevbärare å försena lite viktiga brev ;)

Men ärligttalat så kinapaketen är ju något alla får vara med och betala för i skatten eftersom posten blöder pengar så det är ju bra att alla dom som köper massa giftiga plast saker, råkopierade skit stuff och barnproducerade saker via wish får ta och betala för sin frakt som alla andra!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men ärligttalat så kinapaketen är ju något alla får vara med och betala för i skatten eftersom posten blöder pengar så det är ju bra att alla dom som köper massa giftiga plast saker, råkopierade skit stuff och barnproducerade saker via wish får ta och betala för sin frakt som alla andra!
Jag håller såklart med dig i sak, det är bara att administrationsavgiften känns märklig och ologisk. Moms på sina importerade varor har man ju för övrigt alltid behövt betala, det är inget nytt.
 

ekan76

Omega
Återkoppling efter samtal med posten. Paketet är kvar i tullen tills jag betalat. Avi skickas via posten eftersom skywatches inte har mitt nummer inskrivet i frakthandlingarna.
Hur har det gått? Jag har fortfarande inte sett röken av någon faktura och min klocka har legat i tullen sedan den 11:e. Känns som ett segt system detta.
 

baen

Omega
Hur har det gått? Jag har fortfarande inte sett röken av någon faktura och min klocka har legat i tullen sedan den 11:e. Känns som ett segt system detta.

Ingenting än. Det ska gå att betala in momsen i förskott om man inte avsändaren skrivit in telefonnummer. Kolla om du hittar försändelsen på https://moms.postnord.se/
Tyvärr hittar jag inte min så jag får vänta tills att avin hamnar i brevlådan.
 

ekan76

Omega
En uppdatering: Fick ett sms från Postnord nu på morgonen. Där stod det att jag skulle betala tull och moms för att de skulle leverera paketet till mig och så innehöll det en länk till betalningen (specifik för paketet). Tryckte på länken och kom till en en betalningssida där jag kunde välja betalning med kort eller Swish. Ett tryck på Swish och en bekräftelse med BankID och det var klart. Måste säga att Postnord faktisk lyckats få till ett bra system. Ett sms och ett par klick, sedan var det klart. Nu bygger detta iofs på att man angivet sitt telefonnummer, så det kan vara värt att tänka på när man beställer från utlandet.
 

baen

Omega
En uppdatering: Fick ett sms från Postnord nu på morgonen. Där stod det att jag skulle betala tull och moms för att de skulle leverera paketet till mig och så innehöll det en länk till betalningen (specifik för paketet). Tryckte på länken och kom till en en betalningssida där jag kunde välja betalning med kort eller Swish. Ett tryck på Swish och en bekräftelse med BankID och det var klart. Måste säga att Postnord faktisk lyckats få till ett bra system. Ett sms och ett par klick, sedan var det klart. Nu bygger detta iofs på att man angivet sitt telefonnummer, så det kan vara värt att tänka på när man beställer från utlandet.

Trevligt! Hoppas att min avi dyker upp i brevlådan under kommandd veckan åtminstonde. Skywatches har inte angett mott mobilnummer i frakthandlingarna.
 
Topp