• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sekundvisare kärvar/glappar

Johannus

Breitling
Hejsan,

Jag har precis köpt en replika av Luftwaffes Beobachtungsuhr.
Det är en mycket välgjord kopia som har safirglas, 5ATM och automatiskt urverk.
Urverket är ett Miyota Cal.8215 som även används av bland andra Citizen, Festina och Jaques Lemans.

Jag är otroligt nöjd med köpet men jag ser att sekundvisaren inte riktigt "hänger med" ibland. Den brukar stanna upp när man rör mycket på klockan, för att sedan fortsätta. Upplever också att sekundvisaren glappar en del, jag kan få den att backa lite om man provocerar.
Det låter som att den tickar på som vanligt hela tiden och den verkar även hålla tiden bra.
Är detta ett fall av lite smörjning och service eller är det av mer allvarligare grad?
Beo.jpg
 
Har för mig att det är det som kallas för miyota stutter eller jitter. Beror på hur urverket är uppbyggt och har ingen påverkan för tidshållningen. Har en billig VostokEurope som har samma "problem". Störde mig som fan på det i början men nu har jag vant mig, fast iof använder jag den inte så mycket.

Kul att du är nöjd annars. Hoppas du får mycket nöje med den. Om du gillar pilotur av den typen så finns det mycket rolig info på nätet, bara googla runt lite så hittar du driver med text.
 
Nu kommer folk bli som tokiga men om du gillar designen etc så finns det ett sk homage märke vid namn Steinhart som har riktigt trevliga pilotur. Vill du kliva ett steg upp så finns det bland annat Laco, som om jag inte minns helt fel var ett av de företag som faktiskt gjorde originalet om jag inte minns helt fel.
 
Nu kommer folk bli som tokiga men om du gillar designen etc så finns det ett sk homage märke vid namn Steinhart som har riktigt trevliga pilotur. Vill du kliva ett steg upp så finns det bland annat Laco, som om jag inte minns helt fel var ett av de företag som faktiskt gjorde originalet om jag inte minns helt fel.
http://wornandwound.com/2012/06/27/review-steinhart-nav-b-uhr-ii-b-type/

Let the flaming begin.......
 

Johannus

Breitling
Tack för svaren. Nu vet jag att det inte är någon fara för urverket i alla fall. Jag vet att man får vad man betalar för men jag har inte möjligheten att betala en nolla till på prislappen för en äkta. Denna fina replika tillfredställer "flygarkänslan" för mig iaf. Trodde dock bättre om Miyotan med tanke på att en annan av mina klockor med billigt kinesiskt skit-urverk för 400:- går perfekt utan något stutter över huvud taget. Men den kanske inte håller lika länge :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Detta är en noname vad jag kan se, därför faller den inte under kopieförbudet. Ser ni ett felaktigt varumärke på klockan så hojta till.

Blir det här en tramsig Steinharttråd så kommer jag låsa den alternativt ta bort de inläggen.
 

Johannus

Breitling
Detta är en no-name så skit inte på er nu.
Jag pröjsade 3000:- för den vilket jag absolut tycker den är värd.
Ganska tråkiga svar från många här nu, detta var inte riktigt vad jag förväntade mig från detta forum när jag registrerade mig igår för att söka hjälp.
Jag får tacka så mycket för mig och kommer söka information någon annanstans i fortsättningen.
 

Galaxy

Rolex
Detta är en no-name så skit inte på er nu.
Jag pröjsade 3000:- för den vilket jag absolut tycker den är värd.
Ganska tråkiga svar från många här nu, detta var inte riktigt vad jag förväntade mig från detta forum när jag registrerade mig igår för att söka hjälp.
Jag får tacka så mycket för mig och kommer söka information någon annanstans i fortsättningen.

Tråkigt att du känner så, men av förståeliga skäl blir många medlemmar lite på offensiven när man läser ord som "replika" med tanke på att det i många fall associeras med varumärkesintrång, även om det såklart inte var fallet med din klocka.

Men oroa dig inte, för eller senare hittar du tillbaka till KS, det gör vi alla ;)
 
Topp