• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sekundvisaren hoppar fram på Rolex...

Tja!!! Har ett litet problem med min Deepsea och hoppas nån här kan göra mig klokare...!!! När jag ska ställa in tiden och släpper kronan så hoppar sekundvisaren fram några sekunder. Va faaaaaaan!!! Nån som har nån idé vad det kan bero på? Tack och bock!!!
 
Bor inte i Sthlm men visst kan jag gå till valfri AD gällande garantiärenden? Jag har inte nått orginal kvitto men fullset med cert osv
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Prova att när du ställer minutvisaren att inte dra den bakåt innan du trycker in kronan. Om du behöver backa så backa lite extra och sen dra den framåt till den står rätt.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Är koockan "död" när du ställer den?
På mina AP's så kan samma fenomen inträffa ibland när jag ställer dem när de legat en stund och har stannat.
Men bara jag drar upp några drag eller skakar igång dem innan jag ställer tiden så står minutvisaren still.
 
Det sker enbart om jag drar tillbaka tiden. Inga problem om jag ställer om tiden framåt. När jag drar ut kronan för att ställa om tiden så är det ett visst glapp om man drar kronan nedåt. Men det kanske e helt normalt?! Bör man alltid ställa om klockan framåt? Trevlig fredag på er!!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det sker enbart om jag drar tillbaka tiden. Inga problem om jag ställer om tiden framåt. När jag drar ut kronan för att ställa om tiden så är det ett visst glapp om man drar kronan nedåt. Men det kanske e helt normalt?! Bör man alltid ställa om klockan framåt? Trevlig fredag på er!!
Ja man bör alltid ställa klockan framåt enligt vad jag har hört (små korrektioner på några minuter bakåt är ok men bör undvikas).
 
Pratade med Nymans och dom testade butikens deepsea och samma resultat. Drar man minutvisaren bakåt så hoppar den fram ca en minut när man släpper. Lärdom: Ställ alltid in tiden framåt!!! Skönt iaf att det inte verkar vara nått fel på min deepsea. Tack för alla inputs
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag skulle vilja påstå att detta händer med alla kuggtransmissioner. Det måste finnas ett glapp, annars kommer det att låsa sig. Detta glapp ligger i "botten" antingen åt ena hållet eller åt andra hållet, beroende på åt vilket håll transmissionen ansätts. Eller så skramlar det eftersom det är någonstans mitt emellan. När klockan ställs om framåt ligger glappet "bakåt", vilket man inte märker eftersom klockan inte går baklänges. Ställs tiden om bakåt ligger glappet framåt, vilket är det du märkt.
Alltså: no worries.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle vilja påstå att detta händer med alla kuggtransmissioner. Det måste finnas ett glapp, annars kommer det att låsa sig. Detta glapp ligger i "botten" antingen åt ena hållet eller åt andra hållet, beroende på åt vilket håll transmissionen ansätts. Eller så skramlar det eftersom det är någonstans mitt emellan. När klockan ställs om framåt ligger glappet "bakåt", vilket man inte märker eftersom klockan inte går baklänges. Ställs tiden om bakåt ligger glappet framåt, vilket är det du märkt.
Alltså: no worries.
Vilket är väldigt irriterande om man fått för sig att minutvisaren måste peka exakt i centrum på minutmarkeringen när sekundvisaren är kl 12. :D
 
Topp