• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Semaster 300 NOS

maxmol

Panerai
Är sjukt sugen på en vintage semaster 300. Har nu surfat runt och kollat på ebay, chrono, här etc. etc.

De verkar inte vara helt lätt tillgängliga och det verkar cirkulera mycket kopior. Sen fins det termen NOS som jag inte är helt familjär med. Förstår att det står för New Old Stock. Och tanken är att de är orginal delar som sats ihop till en ny klocka.

Vad är åsikterna om NOS? Köper man en Omega om man köper en NOS? Har aldrig tänkt på NOS innan... :confused:

Här är en hemsida som fått mycket bra rekommendationer och feedback på watchuseek. Man diskuterar bara säljaren, men inte NOS.

http://watchco.com.au/omegawatches.htm
 

maxmol

Panerai
NOS är snarare att den legat och dammat i en låda sen den tillverkades. Med andra ord är den gammal med oanvänd och i nyskick

Låter som du tänker på ett hoppplock som snarare skulle klassas som "franken"

Känns lite så. Hade det varit en Seamaster som kommit från fabrik och legat på en hylla hos en AD fram tills en konkursförvaltare hitta den bakom ett kassaskåp som hade man varit lyrisk. Men det verkar inte vara så begreppet "NOS" används.

Franken är jag inte så sugen på...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Låter som de menar att de bytt delar, och att dessa ska vara gamla original-delar. Inte samma delar som satt på klockan när den tillverkades - men ändå "rätt" grejer

Känns som värdet på klockan blir rätt decimerat om den består av en massa servicedelar
 

maxmol

Panerai
Jo. Tror nog att jag hoppar det. Kändes fel från början. Som att man vara tvungen att övertala sig själv att det inte var en kopia eller fejk man köpte. Får jaga reda på en riktig.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Är sjukt sugen på en vintage semaster 300. Har nu surfat runt och kollat på ebay, chrono, här etc. etc.

De verkar inte vara helt lätt tillgängliga och det verkar cirkulera mycket kopior. Sen fins det termen NOS som jag inte är helt familjär med. Förstår att det står för New Old Stock. Och tanken är att de är orginal delar som sats ihop till en ny klocka.

Vad är åsikterna om NOS? Köper man en Omega om man köper en NOS? Har aldrig tänkt på NOS innan... :confused:

Här är en hemsida som fått mycket bra rekommendationer och feedback på watchuseek. Man diskuterar bara säljaren, men inte NOS.

http://watchco.com.au/omegawatches.htm
"New Old Stock", ska naturligtvis betyda att varan är ny (orginal och oanvänd), men har legat så länge i lagerhyllan att den blivit gammal. Men just i detta fall används frasen allt för ofta för att beskriva klockor som är sammansatta av oanvända delar, med äldre verk (vanligen). Och detta borde framgå.

Jag tycker inte det behöver vara något dåligt. Tvärt om. Ett välservat verk i en oanvänd boett med fräscha packningar, glas, krona, kronhals är ju en perfekt "beater" med massor av vintage-karaktär. En klocka jag själv inte skulle tveka en sekund på att utsätta för samma behandling som andra "beaters" - men med bonusen att få avnjuta vintagekänslan (eller en vintage-liknande känsla i varje fall).

En äkta NOS, eller vintage SM 300 i riktigt gott skick, skulle jag knappast ta med på en simtur...

Med detta sagt så ska priset förstås reflektera klockans skick. NOS eller ej.

"Franken" är för mig, en klocka som består av orginaldelar (eller ej) som är sammansatt på ett sätt som den aldrig ursprungligen kom från fabriken... Och då är kanske SM300 i sin "nyare" sammansatta form lite "franken"... men är lite som en Rolex som fått ett utbytesverk från en "donatorklocka", men med korrekta komponenter.

mvh A
 

maxmol

Panerai
De här och de andra jag har hittat verkar vara allt Omega. Men att boetterna är service boett (därmed inget stämplat serie nr) och urverken verkar komma ifrån Omega Geneve med 565 verk mm.

Jag håller med om att fördelen är att de troligen tål stryk. Kul med en vintage som man kan misshandla Vs. en vintage som kanske inte tål lika mycket styrk.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
De här och de andra jag har hittat verkar vara allt Omega. Men att boetterna är service boett (därmed inget stämplat serie nr) och urverken verkar komma ifrån Omega Geneve med 565 verk mm.

Jag håller med om att fördelen är att de troligen tål stryk. Kul med en vintage som man kan misshandla Vs. en vintage som kanske inte tål lika mycket styrk.
Ett alternativ (eller snarare två), om man tycker det är OK att spendera pengarna (och känner att det totalt sett är OK), är att köpa ett "hopplock" för en billig peng för att busa runt med och sedan ta sig tid att leta efter en komplett vintage orginal i riktigt gott skick. Hopplocket (hur mycket orginaldelar det än är) ska förstås vara påtagligt billigare.

Jocke på TTT har en sådan SM300 vi pratar om här; ett hopplock.

A
 

DrDre

Patek
Jag tycker både NOS och vintage är fina och båda har ju sina för och nackdelar. Vintage ligger väl ca 4-5 tkr högre och än NOS (som kostar ungefär vad det kostar att plocka ihop dem) och det känns väl som rätt rimliga priser för båda varianterna.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
NOS=vintage helt oanvänt från fabrik

...allt annat användande är bara i syfte att förvirra mindre informerade, och i slutändan lura av dem deras pengar...

HPD=hopplockade delar, oftast lite gammalt o lite nytt...
 

Johan M

Cartier
Jag håller med om att ett hopplock ej är en NOS. Fast om alla delar inklusive urverket är originaldelar, dvs urverket härstammar från en Seamaster av samma modell som hopplocket, då tycker jag inte att det är en franken utan snarare en restaurerad klocka. Om än väldigt restaurerad.

Kommer urverket från en annan Omega-klocka som inte är av samma modell, t ex en Geneve, då är det en franken.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag håller med om att ett hopplock ej är en NOS. Fast om alla delar inklusive urverket är originaldelar, dvs urverket härstammar från en Seamaster av samma modell som hopplocket, då tycker jag inte att det är en franken utan snarare en restaurerad klocka. Om än väldigt restaurerad.

Kommer urverket från en annan Omega-klocka som inte är av samma modell, t ex en Geneve, då är det en franken.

Berätta gärna vilken skillnad det är på Genève och Seamasterurverken.
 

hedbrg

Panerai
Såg någon som tolkade franken-NOS som New parts built to Old Specifications.
HPD eller franken känns mer passande :)

Tycker inte de är något fel på den varianten, men den ska inte varuföras som äkta vintage.
 

DrDre

Patek
Jag tycker både NOS och vintage är fina och båda har ju sina för och nackdelar. Vintage ligger väl ca 4-5 tkr högre och än NOS (som kostar ungefär vad det kostar att plocka ihop dem) och det känns väl som rätt rimliga priser för båda varianterna.

Jag får väl förtydliga mitt tidigare inlägg där jag kallar ihopplockade för NOS. Man kallar dem ju ofta för SM300 NOS i tex annonser men egentligen så att det väl så att det sista de är, är just NOS. Urverken är ju "old" men begnade och boett etc är ju oanvända men inte "Old".

Oavsett vad man kallar dem är det ju dock charmiga klockor. Jag har dock aldrig riktigt fattat varför Omega ägnar sig åt detta och hur det kan passa in i deras strategi att hålla på med sådant där "småpyssel". De verkar ju också erbjuda väldigt fin renoveringsservice av sina gamla klockor och som inte är helt vansinnigt dyr. Det var ju tex någon på TTT som hade ett reportage om hur han fick sin Flightmaster helrenoverad hos Omega för en väldigt rimlig summa.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag får väl förtydliga mitt tidigare inlägg där jag kallar ihopplockade för NOS. Man kallar dem ju ofta för SM300 NOS i tex annonser men egentligen så att det väl så att det sista de är, är just NOS. Urverken är ju "old" men begnade och boett etc är ju oanvända men inte "Old".

Oavsett vad man kallar dem är det ju dock charmiga klockor. Jag har dock aldrig riktigt fattat varför Omega ägnar sig åt detta och hur det kan passa in i deras strategi att hålla på med sådant där "småpyssel". De verkar ju också erbjuda väldigt fin renoveringsservice av sina gamla klockor och som inte är helt vansinnigt dyr. Det var ju tex någon på TTT som hade ett reportage om hur han fick sin Flightmaster helrenoverad hos Omega för en väldigt rimlig summa.


det är väl inte Omega som bygger ihop HPD-SM300-orna? men jag håller med om att det är lättare att förstå Rolex (o andras) stenhårda reservdelspolicy när det går så här långt... ...fast å andra sidan är det ju kanon för oss entusiaster att tex watchco och Ofrei har en massa nya Omegadelar man kan leka med!

min FrankenSpeedy 2915-ish, var ju en i många avseenden helt underbar klocka till exempel, för att göra det med en Rolex (se: Jocke, måste man ju va jäävligt bra kompis med en AD...)



 

Johan M

Cartier
Berätta gärna vilken skillnad det är på Genève och Seamasterurverken.

Det är förmodligen ingen skillnad men begär du ut information från Omega utifrån serienumret på urverket så kommer det stå att klockan är en Geneve och inte en Seamaster.

Dvs klockan är en franken. Den har aldrig varit en Seamaster och den kommer aldrig att bli en Seamaster även om den vid första anblicken ser ut som en.
 

DrDre

Patek
det är väl inte Omega som bygger ihop HPD-SM300-orna? men jag håller med om att det är lättare att förstå Rolex (o andras) stenhårda reservdelspolicy när det går så här långt... ...fast å andra sidan är det ju kanon för oss entusiaster att tex watchco och Ofrei har en massa nya Omegadelar man kan leka med!

Som jag har förstått det, jag har dock inte gjort det själv, så köper man delarna från någon av de stora reservdelshandlarna och skaffar fram verket från en beg. Omega. Vad som förvånar mig är att Omega kränger ut så stora mängder "reservdelar" till en modell som är 40-50 år gammal. Det verkar ju inte direkt handla om att förse gamla klockor med reservdelar (hur stort behov av re-casing gamla Seamasters kan det finnas i världen? 10 per år?), utan snarare att man ger folk möjligheten att sätta ihop nya klockor. Och givetvis ser Omega detta själva, de är ju inte dumma. Själv tycker jag att det är rätt roligt, men det en lite underlig manöver stratetigiskt och det är det jag inte rikigt förstår. Visst, man kan kränga en boett som kostar en tusing (max) att producera för 5-6 tkr, men det ligger ju ändå långt ifrån kärnverksamheten.
 

Hampan

Breitling
Det är förmodligen ingen skillnad men begär du ut information från Omega utifrån serienumret på urverket så kommer det stå att klockan är en Geneve och inte en Seamaster.

Dvs klockan är en franken. Den har aldrig varit en Seamaster och den kommer aldrig att bli en Seamaster även om den vid första anblicken ser ut som en.

Om man har en gammal Omega Seamaster med sönderrostat verk, och monterar i ett verk av exakt samma kaliber från en gammal Omega Geneve får man alltså vadå?
Just det, naturligtvis en Omega Seamaster
Om man har en gammal Omega Geneve med sönderrostat verk, och monterar i ett verk av exakt samma kaliber från en gammal Omega Seamaster får man alltså vadå?
Just det, naturligtvis en Omega Geneve
Det som skiljer en Omega Seamaster från en Omega Geneve i det fall klockorna är utrustade med exakt samma kaliber på verk från fabrik är boett, tavla och visare
När man beställer reservdelar till urverket i en Omega, och även andra märken för den delen, så uppger man ALDRIG serienumret på urverket, utan ALLTID referensnumret på boetten
 

komri

Omega
Hade alla dagar i veckan föredragit the real deal framför ett hopplock. Prisskillnaden dem emellsn är ju dessutom allt som oftast försumbar.
 

Johan M

Cartier
Om man har en gammal Omega Seamaster med sönderrostat verk, och monterar i ett verk av exakt samma kaliber från en gammal Omega Geneve får man alltså vadå?
Just det, naturligtvis en Omega Seamaster
Om man har en gammal Omega Geneve med sönderrostat verk, och monterar i ett verk av exakt samma kaliber från en gammal Omega Seamaster får man alltså vadå?
Just det, naturligtvis en Omega Geneve
Det som skiljer en Omega Seamaster från en Omega Geneve i det fall klockorna är utrustade med exakt samma kaliber på verk från fabrik är boett, tavla och visare
När man beställer reservdelar till urverket i en Omega, och även andra märken för den delen, så uppger man ALDRIG serienumret på urverket, utan ALLTID referensnumret på boetten

Nej, beställer du nya reservdelar till din Seamaster, eller ett helt nytt urverk för den delen, då får du ett urverk som tillhör en Seamaster eller en nytt urverk (med nytt serienummer) som inte är kopplad till en modell (såvida inte Omega registrerar urverket som en Seamaster vid beställningen), inte ett gammalt urverk som suttit i en annan modell. Beställer du sedan registeruppgifter från Omega så kommer modellnamnet inte att avvika från den klockan du sitter med i näven. Beställer du registeruppgifter för en Seamaster med ett urverk från en Geneve, då kommer det att stå Geneve i pappren.

Med din förklaring skulle det rent teoretiskt finnas fler Omega Seamaster av en viss modell än vad som någonsin tillverkats.

Edit: Trodde det var Singular som skrivit inlägget jag svarat på men det var Hampan. Spelar ingen roll iofs.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Nej, beställer du nya reservdelar till din Seamaster, eller ett helt nytt urverk för den delen, då får du ett urverk som tillhör en Seamaster eller en nytt urverk (med nytt serienummer) som inte är kopplad till en modell (såvida inte Omega registrerar urverket som en Seamaster vid beställningen), inte ett gammalt urverk som suttit i en annan modell. Beställer du sedan registeruppgifter från Omega så kommer modellnamnet inte att avvika från den klockan du sitter med i näven. Beställer du registeruppgifter för en Seamaster med ett urverk från en Geneve, då kommer det att stå Geneve i pappren.

Med din förklaring skulle det rent teoretiskt finnas fler Omega Seamaster av en viss modell än vad som någonsin tillverkats.

Edit: Trodde det var Singular som skrivit inlägget jag svarat på men det var Hampan. Spelar ingen roll iofs.

Det gör det ju - Seamaster 300 vågar jag tro det finns klart fler av än som tillverkats. I mitt tycke pissar Omega ordentligt i brallorna med sin reservdelspolicy.
 

maxmol

Panerai
Jag börjar fatta hur dessa dyker upp och hur de är gjorde. Har hittat en hel del riktig vintage och en hel del NOS/Hopplock och det är ju skit svårt att garantera att något är som det ska. Verkar som en hel del gamla boetter har fått Geneve klockor, men andra är okej...

Anatar att om man vill ha en riktig vintag så får man verkligen köpa den av någon som man själv litar på och som har stenkoll SM300.

Håller också med om att NOS klockorna är överpriserade. Särskilt i förhållande till de som påstås vara original.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Go vintage versionen säger jag, har haft båda och det är så mycket mer själ & snyggare med Patina än en helt ny som lyser som en julgran.

/Martin
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag börjar fatta hur dessa dyker upp och hur de är gjorde. Har hittat en hel del riktig vintage och en hel del NOS/Hopplock och det är ju skit svårt att garantera att något är som det ska. Verkar som en hel del gamla boetter har fått Geneve klockor, men andra är okej...

Anatar att om man vill ha en riktig vintag så får man verkligen köpa den av någon som man själv litar på och som har stenkoll SM300.

Håller också med om att NOS klockorna är överpriserade. Särskilt i förhållande till de som påstås vara original.


...please, kalla dem inte "NOS-klockorna"... de är hopplock :oops:
 

maxmol

Panerai
Go vintage versionen säger jag, har haft båda och det är så mycket mer själ & snyggare med Patina än en helt ny som lyser som en julgran.

/Martin

...please, kalla dem inte "NOS-klockorna"... de är hopplock :oops:

Okej, ska hålla isär begreppen NOS och Hopplock.

Personligen har jag bestämt mig för att köpa en riktig vintage och skicka den på Omegas egna Restoration service. Då kommer jag nog få det jag vill ha.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Okej, ska hålla isär begreppen NOS och Hopplock.

Personligen har jag bestämt mig för att köpa en riktig vintage och skicka den på Omegas egna Restoration service. Då kommer jag nog få det jag vill ha.



...då gäller det bara att läsa på! och det är ju nästan det roligaste. o sen hitta en bra säljare! -lycka till! :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Att lägga 20K på en NOS/Franken/Hopplock känns rätt styvt.. Visst det är är snygg klocka, men för dom pengarna finns det mycket annat roligt att välja bland. Man är ju dessutom halvvägs till att kunna köpa en sub...

edit:
Okej, ska hålla isär begreppen NOS och Hopplock.
Personligen har jag bestämt mig för att köpa en riktig vintage och skicka den på Omegas egna Restoration service. Då kommer jag nog få det jag vill ha.

mycket klokt!
 
Topp