• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sen paketöppning Blancpain FF Bathyscaphe Chrono

demondave

Rolex
I samband med GTG:n i huvudstaden besökte jag, som vissa vet, Nymans Ur. Hade väl egentligen inte tänkt köpa något, något jag klarade hålla första dagen. Provade lite BB, IWC och någon panna utan att något väckte mer än ett hanterbart sug. Kom dock senare på att jag helt hade glömt av att Nymans för Blancpain. Bortåt graalnivå för mig. Fifty Fathoms är riktigt häftig, Bathyspaphen likaså. Bathyscaphe är vacker, men det blir väldigt mycket tavla med en diameter på 43,6 mm och så tunn bezel. För ett par år sedan presenterade Blancpain lösningen på det hela, Fifty Fathoms Bathyscaphe Chronographe Flyback (puh!) Med kronografregister på tavlan händer helt plötsligt tillräckligt mycket, dödytan på tavlan minskar och allt känns genast mer balanserat.
Sedan dess har jag velat testa en sådan på handleden, och dagen efter när jag traskade tillbaka trollade Viggo på Nymans fram just en sådan ur glasmontern. Vet inte hur jag hade kunnat missa den dagen innan, men där var den. Jag var såld, klockan likaså.

Efter GTG:n var det bara att kasta sig iväg på jobb. Sen jag kom hem har jag bara använt klockan ett par gånger, än mindre haft tid att skriva ihop en paketöppning. Lite udda fågel här på forumet, så känns som att den förtjänar det.

Blancpain grundades 1735 av Johan-Jaques Blancpain på övervåningen i hans hus i Villaret. Till 1932 gick företaget i arv i släkten Blancpain, då Frédéric-Emile Blancpain gick bort. Hans enda dotter, vi behöver väl inte hänga ut henne här, var ointresserad av att ärva familjeföretaget och föra en då nästan 200-årig tradition vidare. Året därpå såldes istället Blancpain till Frédéric-Emiles närmaste medarbetare, Betty Fiechter och André Léal. Namnet var då tvunget att ändras, och blev Rayville S.A., succ. de Blancpain. I slutet av 50-talet sålde Rayville-Blancpain 100 000 klockor per år, för att toppa på 220 000 klockor 1971 som en del av SSIH. Sen kom quartzkrisen och oljekrisen -73 med en ogynnsam dollar mot CHF som ytterligare försvårade export. 1983 sålde SSIH varumärket till dåvarande medarbetaren Jean-Claude Biver och Jaques Piguet, son till Frédéric Piguet och ledare av företaget med samma namn. Fokus blev att hitta tillbaka till rötterna, mer traditionellt urmakeri inhouse med komplicerade Grande Complications. Blancpain SA är idag en del av Swatch Group.

Fifty_1.jpg

Bild från Hodinkee

Fifty Fathoms lanserades kommersiellt 1953, men historien går tillbaka några år längre än så. Franska militärdykare behövde en klocka som höll för deras, för tiden, extrema arbetsmiljö. Kapten Robert Maloubier och Löjtnant Claude Riffaud vid Franska stridsdykarskolan vände sig till flera tillverkare, men hade svårt att finna något större intresse av att ta fram en så nischad produkt som uppfyllde deras kravlista. Blancpains dåvarande VD Jean-Jaques Fiechter var en ivrig dykare och nappade på uppdraget att skapa klockan dessa behövde. Resultatet blev en för tiden massiv pjäs, 41 millimeter. Storleken kom sig av den externa dykarvridringen, världens första. Skruvat case back för ökad vattentäthet, och verket gjordes automatiskt för att minska behovet av att dra upp verket under vattnet. Vid den tiden satt nämligen Rolex fortfarande på patentet för skruvad krona. Tanken här var att o-ringarna som tätade kronan skulle hålla längre när kronan endast behövde användas för att ställa tiden. Namnet kommer sig av djupet klockan var konstruerad för att klara, 50 fathoms (famnar) motsvarar 91 meter eller 300 ft. För tiden så djupt en dykare med tuber kunde gå. När man ändå var igång gjordes klockan antimagnetisk, militär miljö kan innehålla mycket som påverkar urverkets exakthet.

Fifty fathoms Bathyscaphe lanserades någon gång under slutet av 50-talet. Namnet kommer av antika grekiskans ord βαθύς, bathys som betyder djup och σκάφος, skáphos som betyder farkost eller skrov. Bathyscaphe. Som namnet antyder inspirerad av utforskaren Jaques Piccard som på 60-talet kom att utforska Marianergraven i en Bathyscaphe-farkost. Fifty Fathoms Bathyscaphe var namngiven efter sådana undervattensfarkoster som användes för större djup än en dykare kunde klara, och var mer i stil med dåtidens mode (35-38mm) storleksmässigt.

Fifty_4.jpg

Bild från Hodinkee

Nya Bathyscaphe släpptes till 60-årsjubileumet av Fifty Fathoms, och ett par år senare släpptes flyback chronon.

Så, historien täckt. Rekommenderar vidare läsning på blancpain.com och hodinkee.com för den som är intresserad av mer. Som källmaterial har blancpain.com, hodinkee.com och wikipedia använts. Dags då för min klocka.


Blancpain 5200-1100-B52A
http://www.blancpain.com/en/watch/5200-1110-b52a

Flyback Chronograph
Datum
Small seconds

Kaliber F385. Automatisk, 37 juveler, 322 delar. Verket är 6,65 mm tjockt och har en diameter på 31,80 mm. Verikalkopplingskronograf.
Caset är borstat stål, 43 mm i diameter och 14,85 mm tjockt. 23 mm mellan bandhornen. Svart keramisk bezel med Liquidmetal-markeringar.
Vattentät till 30 bar. Meteorgrå sunburst-tavla. Kommer på svart sail canvas-band med Blancpaingraverad pin buckle, till min är även ett olivgrönt orginalnato beställt.

Hos Blancpain monteras fortfarande verken av en urmakare, hela vägen. Ungefär 100 punkter ska vid monteringen smörjas med sammanlagt 0,5 milligram olja
calibre_F385_cote_geneve_back.png

calibre_F385_front_0.png

Calibre F385, bilder Blancpain

Rejäl box, som sig bör. Inget polerat trä och fjollerier här, en rejäl och hållbar Peli Case-låda. I lådan finns dessutom ett smidigt resetui.

DSC_0194.jpg


DSC_0199.jpg


Så var det själva klockan då. Långt förspel ;) Älskar sunbursten! Nån klant hade visst dragit igång chronon mitt i all upphetsning, sorry!



DSC_0202.jpg


DSC_0224.jpg


DSC_0236.jpg


DSC_0239.jpg


DSC_0241.jpg


DSC_0258.jpg


Snacka om att jag är nöjd! :D
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Grym klocka! Fick möjlighet att testa denna i Dubai på flygplatsen.. Älskade de vassa bandhornen :D Personligen så skulle jag föredra en annan visare för sub sec klockan sex.
Förstår att du är nöjd :) En klocka i @yonsson's stil, kolla ARn ;)
 
Fantastiskt klocka, mitt nästa inköp.
-Kronograf byggd för att användas under vatten.
-Helt nytt inhouse urverk
-36 000 VpH
-Glasbaksida
-Borstat stål
Helt underbar, ett stort grattis. Jag hoppas på mycket bilder tills jag äger en själv.
Var det aktuellt att köpa den i ceramic?
 

demondave

Rolex
Fantastiskt klocka, mitt nästa inköp.
-Kronograf byggd för att användas under vatten.
-Helt nytt inhouse urverk
-36 000 VpH
-Glasbaksida
-Borstat stål
Helt underbar, ett stort grattis. Jag hoppas på mycket bilder tills jag äger en själv.
Var det aktuellt att köpa den i ceramic?

Tackar! Faktiskt inte, när jag satt där med den på handleden kändes den helrätt, och väntetid kändes helt orimligt. Det blev ett spontanköp :)

Fast blir jag onödigt rik någon gång i framtiden vore en keramisk kul som komplement. Eller en guld om Blancpain får för sig att göra chronon i guld, den vanliga Bathyscaphe finns i guld. Den keramiska är för övrigt 0,6 mm större. Knappast en dealbreaker, antar att det har med materialet att göra.
 
Topp