• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sensor Watch --- F-91W hacking

Hallå hackers.
Ramlade över den helt fantastiska personen Joey Castillo. Han håller på med flera intressanta hårdvaruprojekt. Bland annat vad han kallar för Sensor Watch. Det är en ny och open source modul till en F-91W. Såå jävla coolt om ni frågar mig! Har själv funderat på hur en skulle kunna hacka digitalklockor men har inte riktigt skillsettet.

Finns inte riktigt en plats att hitta all info men jag bara dumpar lite länkar här för den intresserade och släpper fritt att snacka om detta nedan om en vill.

https://www.crowdsupply.com/oddly-specific-objects/sensor-watch -grundläggande info

-från en hackerkonferens om hur han listat ut hur segment-lcdn funkar

-trevligt samtal om hans olika projekt men till stor del om klockan. :)

@josecastillo på twitter där han delar mycket av sin process

Tycker ni detta är lika coolt som jag? 🤓🤩
 
Hallå,
en liten update är väl på plats.
Fick mitt lilla kretskort och fipplade in det i en fult lagad f-91w jag fick trasig av en kompis (intresserad av att köpa en hel!)
Så nu har jag en F-91w med följande komplikationer (se nedan): klocka, world time, temperatur, soluppgång/solnedgång och månfas. Dessutom kan jag variera diodens färg i en skala mellan röd och grön. kul! Och allt visat på original-lcdn! det är bara det lilla kretskortet som är utbytt.
för mer info, kolla: https://www.sensorwatch.net/
Ha det!
Edit: den lilla lödningen upp till vänster på kretskortet är jag som har flyttat kontakten för piezo-buzzern från det gamla kretskortet.
IMG_20221020_144428.jpg IMG_20221020_172731.jpg IMG_20221020_172736.jpg IMG_20221020_172804.jpg IMG_20221020_172752.jpg IMG_20221020_172746.jpg IMG_20221020_172758.jpg
 

Seiko.

Omega
Coolt! Såg nyligen någon som la in en buzzer i sin f91-w. Denna kopplades till alarmfunktionen så att klockan vibrerade i stället för att pipa. Har du funderat på att modda den vidare?
 
Coolt! Såg nyligen någon som la in en buzzer i sin f91-w. Denna kopplades till alarmfunktionen så att klockan vibrerade i stället för att pipa. Har du funderat på att modda den vidare?
Har inga egentliga planer på att modda vidare. Tycker mest att det är ett coolt projekt. Skulle vilja ha en intervall-timer på den så om ingen annan gör det så får jag väl programmera en. 🤷‍♂️
Men det pågår mycket(?) brainstorming och utveckling på discorden så det kanske kommer nåt tilläggsprojekt snart som skulle va kul att bygga.
 

Seiko.

Omega
Har inga egentliga planer på att modda vidare. Tycker mest att det är ett coolt projekt. Skulle vilja ha en intervall-timer på den så om ingen annan gör det så får jag väl programmera en. 🤷‍♂️
Men det pågår mycket(?) brainstorming och utveckling på discorden så det kanske kommer nåt tilläggsprojekt snart som skulle va kul att bygga.
Kul med sådana projekt! Tycker också det låter coolt, även om jag saknar de tekniska kunskaperna för att göra något liknande. Här är buzzern, man behöver visst göra den lite tjockare för att få det att funka:

 

PARKLIV

Omega
Vad krävs för automatisk tidsinställning? Krävs det mer hårdvara än kretskortet? Det är en funktion jag saknar på min f91w
 
Du behöver nån sorts hårdvara för att kunna kommunicera med omvärlden. Som det är nu så är klockan avskärmad när den är i klockan. Kortet har usb men då måste en plocka ur det.
Det har funderats en hel del på discorden om hur en skulle kunna lösa olika kommunikation. Tex att kunna tanka ut data (typ loggad input från sensorer) från klockan med lysdioderna eller om en skulle kunna klämma in en nfc-antenn eller nåt. Så det kommer väl, i sinom tid. ;)
 

Seiko.

Omega
Nu blev jag riktigt sugen på att beställa hem ett kort och modda lite. Hur länge behövde du vänta på leverans? Den verkar inte finnas inne för tillfället. Samt, upplever du att det blir något lagg eller funkar allting lika snabbt som på originalet?
 
Kul! Jag säjer kör! Mycket kul projekt att se fram emot och att göra.
Jag behövde vänta typ 11 månader. Men det var ju också för att jag va med och crowdsorcade innan den va helt klar. Nu vet jag inte hur lång tid det kan ta. Det är ju trots allt bara en person som testar och packar alla ordrar. Korten görs i maskin dock. ;)
Just nu är det en bugg i den firmwaren som kommer vid leverans som gör att knapptryck mellan komplikationer upplevs segt. Men de håller på och testar nästa version as we speak. Mycket testning pga att allt måste va så energisnålt som möjligt. I övrigt så lämnar ju processorn originalet på stenåldern. Originalet är ju byggt för att göra precis det den ska och det gör den ju fantastiskt bra. Marvel of engineering.
Just nu är jag imponerad av det arbete som en discordanvändare håller på med kring att göra klockan mer exakt med hjälp av temperaturkorrigering osv.. verkar kunna komma ner mot ensiffriga sekunder/år! mycket coolt!
Kan rekommendera att följa Joey på Mastodon! Han dokumenterar mycket av sitt arbete där. Eller att gå in och kika på hans Discord. (Jag kan lämna mina användare på båda plattformarna på dm)
 
Topp