Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Seriösa aktörer i Sverige som borstar/moddar

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av m8rt, 9 september 2014.

1. m8rt
    Trådstartare

m8rt Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag har två klockor som jag vill förändra från hur de ser ut idag. En är en Christopher Ward C60 vars polerade ytor samt mittlänkar jag ogillar. Den andre är en vintage Seiko som jag skulle vilja återställa finishen på till original.

Jag vet att International Watch Works (USA) gör båda dessa och Monsterwatches (NL) gör det senare. Jag har dock ingen större lust att skicka iväg dessa, både med tanke på risk och fraktkostnad.

Någon på WUS sa att en del lokala urmakare ger sig på sånt här. Har vi någon dito i Sverige, helst Stockholm?

2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Kolla på forumet så hittar du flera trådar hur man borstar själv .http://klocksnack.se/threads/diy-borsta-polerade-mittlänkar.21816/

3. m8rt
    Trådstartare

m8rt Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Det är just det. Jag vill inte borsta själv, det är därför jag söker efter folk som kan göra det åt mig. Så, frågan kvarstår.

4. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ok. Jag missförstod nog dit inlägg. Varför inte skicka ett pm till JS.

5. m8rt
    Trådstartare

m8rt Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Det skulle jag kunna göra ... Men ... Är det några yrkesmän, ex. urmakare, i Sverige som gör detta hyggligt ofta och mot betalning?

6. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Hör med McGyver annars. Han har ju gjort en hel del grymt snygga borstningar och poleringar.

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Beror på hur kräsen du är.

8. m8rt
    Trådstartare

m8rt Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Än så länge verkar det ju inte finnas någon :)

9. par

par Friends of KS

Jag kanske inte förstår, men varför kan du inte lämna dem till en vanlig urmakare?

10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Svara på frågan ovan, hur kräsen är du?

11. m8rt
    Trådstartare

m8rt Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Vilka nivåer har jag att välja på?

12. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Rätt låga om man är perfektionist. Inga perfekt plana borstade ytor, men ofta kan den lokala urmakaren lägga en borstad finish. För att få det perfekt krävs ofta en lapping machine. Så men andra ord beror det på vilken yta som skall borstas. Enklast är att gå och besöka urmakarna och fråga hur de ställer sig till ingreppet.

13. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  14. m8rt
    Trådstartare

m8rt Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag tänkte att någon kände till någon specifik urmakare som har utrustning och skills...

15. m8rt
    Trådstartare

m8rt Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ah, tack. Jag kollar.

16. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Den mannen har inte skills... Men allt är relativt, du svarar ju inte jättebra på vad du är ute efter men generellt kan man säga att det är lite tombola över det hela i Sverige.

rogart-63 gillar detta.
  17. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Där ser man .Vad bra det är med ett forum ibland .

18. m8rt
    Trådstartare

m8rt Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag är ute efter att få min c60 med borstad finish... bandhornen och mittlänkarna vill jag ha borstade. Länkar är väl gissningsvis inte så klurigt att göra, men hornen känns lite komplicerade. Kolla på den här bilden: http://i1113.photobucket.com/albums/k511/golfben866/PhotoJan2023912PM.jpg

Dvs. det ska se bra ut, som de redan borstade partierna på bandet eller endast något sämre. Hur jag beskriver det mer i detalj vet jag inte. Ge mig gärna exempel på hur man kan beskriva en borstning i detalj så ska jag försöka...

19. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ok, nu förstår jag lite bättre. Bandhornen är lite svåra att borsta snyggt iom att den borstningen skall hänga ihop med hela den ytan precis under vridringen. Känns som man måste sätta den i en svarv för att det skall bli bra. Så redan där ryker en del av urmakarna kan jag tänka mig. Spontant hade jag nog låtit bandhornen vara när boettsidorna är borstade, snyggt med olika finish. Länken är däremot som du säger lätt att borsta och något man kan göra själv om man tänker efter innan man sätter igång. Man måste dra slipdonet helt rakt (parallellt med länken) och samtidigt ha ett helt plant slipdon. Tror tyvärr inte du blev så mycket klokare av mitt utlägg mer än man måste höra sig för hur urmakaren tänker genomföra borstningen.

20. m8rt
    Trådstartare

m8rt Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Okej. Men ni föreslår alltså att jag bara ska ta kontakt med massa random urmakare. Ni vet ingen som faktiskt säger sig hjälpa till med sånt här där jag kan börja?

21. m8rt
    Trådstartare

m8rt Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag googlar lite och ser att Rob Engström har en poleringsmaskin/svarv på bilderna ... jag får väl börja där.

22. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Varför inte bara skicka ett mail till några stycken olika . Om dom är intresserade av att fixa en borstning till dig så svarar dom .Annars inget svar . Skicka samma fråga till alla .

23. m8rt
    Trådstartare

m8rt Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Will do. Jag tänkte mest börja här för att se om ni visste något. :)

24. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  25. m8rt
    Trådstartare

m8rt Stadsbo

Från:
    Stockholm
  26. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Prova Zethraues Ur i Växjö. Det jag haft att göra med honom har varit tipptopp. Mycket trevlig, fixade det jag behövde ha gjort (gängpaj i länk) och borstade upp ett mindre område intill skruven som behövde fräschas upp. Dessutom såväl snabb som prisvärd.

jabla gillar detta.
  27. m8rt
    Trådstartare

m8rt Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag kontaktade den urhandel jag haft bäst upplevelse av så här långt, Erikson i Sundbyberg. De kollade med sin verkstad och de är villiga att göra jobbet åt mig. Jag har bara inte lyckats lämna in klockan till dem ännu... :)

alfgren och Penson gillar detta.
  28. Cristian

Cristian Friends of KS

Letar också efter någon som kan borsta. Ska höra med Erikssons i Sumpan.

29. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Kolla med Peter på Rob, de har förövrigt en lapping idag.

_jonte gillar detta.
  30. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Har de fått in den precis i dagarna?