• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Serienummer - känsligt ämne, eller?!

Mr Chance

Kalmar
Varför är serienumret ibland maskat på bilder av klockor och varför är en del säljare motvilliga till att uppge serienumret? Jag kanske är naiv men jag fattar inte. Kan någon upplysa mig?

/Micke Ni
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det har funnits vissa personer som snott bilder av andra och helt enkelt sålt en klocka de inte äger med hjälp av snodda bilder.
 

Knät

Cartier
yonsson skrev:
Det har funnits vissa personer som snott bilder av andra och helt enkelt sålt en klocka de inte äger med hjälp av snodda bilder.

Fast det kan man ju göra även om serienumret är maskat..

Däremot skulle man kunna använda ett serienummer i en falsk stöldrapport vilket kan bli krångligt för den rättmätiga ägaren..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Knät skrev:
yonsson skrev:
Det har funnits vissa personer som snott bilder av andra och helt enkelt sålt en klocka de inte äger med hjälp av snodda bilder.

Fast det kan man ju göra även om serienumret är maskat..

Däremot skulle man kunna använda ett serienummer i en falsk stöldrapport vilket kan bli krångligt för den rättmätiga ägaren..

Absolut, men det är med största sannolikhet så folk resonerar när de censurerar och vattenmärker sina bilder.
 

Mr Chance

Kalmar
Tack för några upplysande svar. Jag känner mig nu mer säker på att strunta i säljare som uttryckligen meddelar att de inte lämnar ut serienummer eller vägrar mejla bilder på sin klocka som kan avslöja detsamma.

Jakten på en 114270 fortsätter...

/Micke Ni
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart man ska lämna serienumret till eventuella köpare! Enda anledningen att inte göra det är om en snabb googling på serienumret visar att klockan är fake.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Fast vad gäller vintage av de mer förekommande märkena ser jag ingen vettig anledning att veta exakt serienummer. Fick en sån förfrågan nyligen nämligen, kan inte se varför. Något skäl angavs inte heller. Därför svarar jag inte på frågan.

Skälen till att vilja veta kan som nån sa vara falsk stöldanmälan för att jävlas eller för att få veta säljarens mailadress av diffusa anledningar. Tycker det är lite.. beskäftigt att fråga utan att säga vad man ska ha det till.

Edit och komplement; det var inte här då det gällde utan ute i det allmänna så att säga. Där det finns en massa folk till det mesta.
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
På bild i annons maskade jag det för att andra gjort det, ärligt talat vet jag inte riktigt varför. Intresserade och köpare har sedan inte ställt frågan vad jag minns.
 

poormans

Rolex
Serie nr kan ju användas till att gravera om stulna klockor eller att användas på de bättre aftermarket boetter som dyker upp då och då

Jag brukar maska eller dölja serie nr i annonser men frågar en köpare specifikt om serie nr så skickar man en bild
 
Topp