• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Serva japanare?

KMS

Rolex
Var inne hos en urmakare och kollade lite. Hade på mig min OrientStar. Frågade lite om service på sådana klockor. Han sa det var ingen idé och han skulle aldrig röra en klocka med något annat än schweiziskt urverk.

Nu är klockan ny så det är inte aktuellt på x antal år tills det kan vara tanke på service. Men finns det ingen i Sverige som servar OrientStar & Seiko, Citizen osv?

Nu känns ju denna urmakaren lite trött, så det kan ju vara bara han.
Har kollat lite på Sarb linjen mm, är ju tråkigt att behöva slänga klockor för att de inte går att serva.

Blir inte jättesugen på fler japaner direkt, om man måste skicka ner dom till Japan eller dylikt för att få dom servade.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Jag har nog inte fått svaret att de inte går, men att de är dyrt för att de är svårare att komma över delar? Något jag tvivlar lite på men visst, jämfört med standard ETA delar kanske de är svårare.
 

ottwon

Omega
Re: Sv: Serva japanare?

Att skicka en seiko på service i Japan här jag lärt mig går ibland fortare än att serva Omega eller Rolex i Sverige. Imo är serviceförfarandet m Seiko inget att hänga upp sig på men har sett att vissa gör det.

Skickat från Samsung GS2 med Tapatalk
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grejen med service på de enklare japanarna är väl att det egentligen bara är värt det om klockan har affektionsvärde, kostnaden för service blir kanske väl hög i relation till att köpa en ny. Enklast är kanske att helt enkelt byta hela verket?
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Denke skrev:
Grejen med service på de enklare japanarna är väl att det egentligen bara är värt det om klockan har affektionsvärde, kostnaden för service blir kanske väl hög i relation till att köpa en ny. Enklast är kanske att helt enkelt byta hela verket?

I många fall är det nog så. Speciellt som verken är så billiga. Ex, Seiko 7s26 och Miyota 9015 ligger väl på c:a $50?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denke skrev:
Grejen med service på de enklare japanarna är väl att det egentligen bara är värt det om klockan har affektionsvärde, kostnaden för service blir kanske väl hög i relation till att köpa en ny. Enklast är kanske att helt enkelt byta hela verket?

I alla fall om vi snackar de billigare urverken. Ett nytt 7s26 får man hem inkl frakt för under 400kr. :mrgreen:
Edit: Shit vad långsam jag blivit. Tuff hann före. Antra gången i rad nu som det händer. :oops:

Edit: Det finns urmakare som servar dessa, såklart. Det är bara att leta vidare.
 
Topp