Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Servar ni era klockor enligt rekommenderad serviceplan?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Richispice, 18 juni 2015.

?

Servar ni era klockor enligt rekommenderad serviceplan?

Poll closed 25 juni 2015.
  1. Ja, såklart!

    18 röst(er)
    20,0%
  2. Ja, men bara min/mina keeper/s.

    9 röst(er)
    10,0%
  3. Nej, jag kör på tills de MÅSTE servas.

    54 röst(er)
    60,0%
  4. Nej, jag säljer klockan innan den går så pass dåligt att en service är tvungen.

    9 röst(er)
    10,0%
  1. Richispice
    Trådstartare

    Richispice Friends of KS

    Inlägg:
    1.726
    Från:
    Stockholm
    När jag ska köpa en ny klocka vill jag att den skall vara så pass ny att service inte är nödvändigt på iaf 2-3 år. Alternativet är vintage där det är önskvärt att den ska ha varit inne på service eller iaf översyn för max 2-3 par år sedan. Är detta orimligt?

    För mig skulle det kännas trist att köpa en, för mig, dyr klocka och sedan bli tvungen att serva den för ex antal tusen kronor mindre än 1-2 år senare. (Har tyvärr upplevt detta)

    Min högst personliga upplevelse är att det är många klockor här på KS som säljs med "okänd servicehistorik". Håller ni med?

    Hur ser ni på service, är det viktigt att klockan är någorlunda nyligen servad när ni själva skall köpa en?

    Jag har gjort en poll inriktad på en eventuell säljare.
     
    yonsson gillar detta.
  2. Denke

    Denke Drottning Kristina Admin

    Inlägg:
    12.291
    Från:
    Stockholm
    Undrar vad @Davvan har att komma med i den här tråden... ;)
     
    Affe gillar detta.
  3. KenKun

    KenKun Biskop

    Jag har märkt att vissa gillar att sälja klockor som börjar närma sig service.
    Klockor från 2010 är till exempel rätt poppis. Jag antar att säljaren inte har någon större lust att serva, så man slänger ut den på Köp&Sälj istället.

    Hade varit intressant att få höra hur köparna resonerar. Tänker ni på att klockan kanske måste servas, och ni tar en chansning, eller bryr ni er helt enkelt inte?

    PM:ade med en kille som jag har lärt känna via KS, och han köpte en klocka på Blocket som han var nöjd med. Visar sig sedan att klockan kanske behövde servas, och tyckte därför att det var drygt att behöva lägga ut ett par tusenlappar till på en klocka som han precis hade köpt.

    Vad gjorde han då?
    Slutade med att han sålde den vidare, med okänd servicehistorik.

    Har således bestämt att alltid köpa klockor med garanti kvar, eller som precis har servats.
    Fast, får man klockan till ett bra pris så kan man såklart kosta sig på en egen service :)
     
    Senast ändrad: 19 juni 2015
    ATL, Carlton, Seikosthlm och 2 andra gillar detta.
  4. Davvan

    Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

    Inlägg:
    4.925
    Från:
    Fettefleur......
    Davvan tänker som så.......klart klockorna ska servas, jag servar alltid mina direkt efter inköpt....så jag vet att de kommer att funka som de skall. Finns inget mer irriterande än en klocka som inte fungerar. Lite irriterad på att jag frågade Rob om det fanns servicebehov på min SD, vilket det inte fanns. Skulle bara lämat in för service direkt istället :)

    Den dagen jag säljer klockan, för den dagen kommer alltid....så behöver jag inte fundera på verkets skick, inte heller gissa eller skarva i annonser.......köparen får dokumentation samt i vissa fall även garanti på utförd service.....
     
  5. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.501
    Från:
    GBG
    Har bara ägt två klockor med servicebehov. Den ena servade jag och den andra är på service nu. Hade inte kännts OK att köpa eller sälja en klocka med servicebehov. Finns nog många svartepetterklockor där ute som bara väntar på att sluta fungera för att folk säljer dem istället för att serva dem.
     
    StrawberryFields, Spencer, KenKun och 1 annan gillar detta.
  6. Per

    Per Björklövens finest

    Inlägg:
    5.809
    Servar när det behövs. Onödigt att peta i vintageklockor som fungerar som de ska. Varje gång en urmakare gör något så riskerar man tyvärr att värdefulla delar skadas. Oavsett hur grym urmakaren är.. Därför servar jag inte på regelbundna intervall.
     
    Donkii, CaptainOats, morrism och 4 andra gillar detta.
  7. Spencer

    Spencer Gustav II Adolf Admin

    Inlägg:
    18.702
    För min del ganska smutsigt att kränga dem, typklockan är ROO Som alltid är okänd eller oservad fast den borde servats för tre år sedan sedan.
     
    swedesoc, jabla, CaptainOats och 6 andra gillar detta.
  8. KenKun

    KenKun Biskop

    Är det inte tråkigt, att köpa en "ny" klocka som direkt ska in på service, och sedan vara utan den i ett par månader? Själva poängen måste väl ändå vara att använda det man precis har köpt? :)
     
  9. POO

    POO Präst

    Inlägg:
    1.162
    Tvärt om är det väl kanon att ha den i bästa möjliga skick helt utan frågetecken!?
     
  10. KenKun

    KenKun Biskop

    Jag förstår ju tanken, men om man har suktat efter något, så känns det tråkigt att vara så nära, fast ändå inte... :)
     
    yonsson gillar detta.
  11. Davvan

    Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

    Inlägg:
    4.925
    Från:
    Fettefleur......
    Nej nu tänker du schmåländskt......det vackra i att äga en klocka är att den fungerar....själv är bäste dräng...folk är sjukt opålitliga och ljuger och skarvar när det finns chans........servad utan dokumentation.....blaj!
     
    nissehult, Affe, Räven och 6 andra gillar detta.
  12. Richispice
    Trådstartare

    Richispice Friends of KS

    Inlägg:
    1.726
    Från:
    Stockholm
    Budgeterar du för en eventuell service utöver det du lägger på en klocka eller prutar du t.ex. 5 000 kr om du vet att en service hamnar runt denna summa?!
     
  13. KenKun

    KenKun Biskop

    Hm, nä, så godtrogen är jag inte, att jag köper en klocka som ska vara servad, men som saknar dokumentation på servicen :)
     
  14. Daniel Mathisen

    Daniel Mathisen Stadsbo

    Inlägg:
    217
    Ja tycker @Davvan har en sund service-mentalitet! Bra för alla parter, inte minst klockan :)
     
    Davvan gillar detta.
  15. Davvan

    Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

    Inlägg:
    4.925
    Från:
    Fettefleur......
    Jag är sund på alla genomgånde plan......fråga @Denke...han kan gå i god för det......
     
    JaTack, Denke, Apansson och 4 andra gillar detta.
  16. Mr_Jonas

    Mr_Jonas Friends of KS

    Inlägg:
    2.758
    Från:
    Göteborg
    Något som jag har lärt mig är inte köpa en klocka oservad/okänd service historik.
    Tråkigt att bli av med klockan i månad/månader. Samt att det har varit flera gånger här på KS där klockor inte varit 100% gällande rätt delar.
     
    Richispice gillar detta.
  17. Matts

    Matts Friends of KS

    Inlägg:
    1.675
    Från:
    Stockholm
    Finns väl ingen skönare känsla än när man hämtar ut sin nyservade klocka. Några av de begagnade klockorna jag har är jag osäker på när de servades av tidigare ägare men behåller jag dom så kommer jag serva dom regelbundet. Servicehistorik okänd betyder i min bok att det finns ett mer eller mindre omedelbart servicebehov men jag retar mig nog mer på "nyss genomgången av urmakare" vad menas egentligen med det?
     
    adress och Richispice gillar detta.
  18. gruby

    gruby Friends of KS

    Inlägg:
    2.220
    Betyder att urmakaren öppnat klockan, berättat för ägaren att servicebehov föreligger och meddelat till vilket pris. Ägaren tar då snabbt tillbaka klockan och skickar ut den på K&S lika snabbt med texten ovan.





    ;)
     
    alfgren, WHU, Svanis115 och 4 andra gillar detta.
  19. Babinus

    Babinus Friends of KS

    Inlägg:
    677
    Känns lite som att köpa en tio år gammal bil. Är kamremmen bytt eller inte? Är den inte det så ska den vara motsvarande billigare än en som har nybytt. Finns inte dokumentation på att den är bytt så utgår jag från att den är obytt. Pruta eller hejdå.
     
  20. Compiss

    Compiss Friends of KS

    Inlägg:
    8.908
    Från:
    Den södra malmen
    Hämtade ut en av mina Gmt igår från service. Skön känsla. Haft tre klockor på service i år.
     
    Aquastaren, Carlton, Matts och 2 andra gillar detta.
  21. Davvan

    Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

    Inlägg:
    4.925
    Från:
    Fettefleur......
    Varför pruta? Varför ska säljaren alltid stå för servicekostnaden? Köpare måste ta mer ansvar!
     
    Donkii, Selvedge13 och Compiss gillar detta.
  22. Ryttaren

    Ryttaren Friends of KS

    Inlägg:
    1.738
    Från:
    Västerås
    Vill inte peta i något som går bra. Har den bra amplitud/beat error och håller tiden så väntar jag tills jag börjar se att nånting förändras.
    Min SD t.ex har okänd servicehistorik men håller tiden i stort sett perfekt, kanske -3s per vecka! Risken är då stor att den skulle få sämre tidhållning trots service.
     
    Richispice, poormans och 007 gillar detta.
  23. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.501
    Från:
    GBG
    Handlar väl om att marknaden bestämmer priset. En klocka anske inte är billigare för att den är oservad, men dyrare om den är nyservad. Utgångsläget på begagnade klockor är ju faktiskt att de inte är servade inom närtid. Problemet uppstår bara när en säljare antyder att klockan är servad trots att den inte är det.

    Jag köpte precis en klocka som inte beskrevs som nyservad av säljaren men som jag visste nyligen köptes av en urmakare som då sa sig precis ha servat den. Det visade sig omgående att klockan gick som en påse skit och hade akut servicebehov. Hade den beskrivits av senaste säljaren som nyligen servad av urmakare (fast utan papper) så hade jag blivit rätt grinig.
     
    Babinus och Richispice gillar detta.
  24. Per

    Per Björklövens finest

    Inlägg:
    5.809
    Ser det mest som bonus om verket är i bra skick. Priset sätts av säljaren och är klockan nyservad så brukar den kosta mer. Prut för att den är oservad är väl som prut i största allmänhet. Inte köparen som avgör vad en produkt bör kosta..
     
    Richispice och Davvan gillar detta.
  25. KenKun

    KenKun Biskop

    Lustig affärsstrategi du har. Det är ju köparna som avgör om en produkt är rätt prissatt. Spelar liksom ingen roll om det kostar 10k eller 10 kr, allt handlar om behovet och om det är värt det.
     
    Babinus och Richispice gillar detta.
  26. Per

    Per Björklövens finest

    Inlägg:
    5.809
    Well, klockan säljs inte om priset är för högt. Inte värre än så.
     
    christian-h gillar detta.
  27. KenKun

    KenKun Biskop

    Med andra ord... Köparna som bestämmer ;)
     
    Babinus och Richispice gillar detta.
  28. Per

    Per Björklövens finest

    Inlägg:
    5.809
    Man är ju inte tvungen att sälja. :)

    Är priset skäligt så spelar inte ev servicehistorik någon roll. Då är det bara sniket prutande om man försöker använda det som skäl för prutning. Beroende på om man köper nytt eller vintage så kan jag tycka att det är mer eller mindre relevant. För mig som gillar fin vintage så är oftast verkets skick högst sekundärt såvida det inte är jätteavancerat och hutlöst dyrt att serva. Värdet sitter oftast i de synliga delarna och då köper jag klockan oavsett verkets skick om resten är fint och inte prissatt helt åt helvete. Prutar jag så är det just för att pruta. Inte för att tvinga säljaren betala för en del av en ev service.
     
    Senast ändrad: 19 juni 2015
  29. McGyver

    McGyver Biskop

    Inlägg:
    1.538
    Från:
    Lund
    Jag tycker det är förvånande att så många verkar tycka det är ok att strunta i att serva sina klockor innan de börjar gå illa! Gör ni det samma med era bilar, servar först när bilen börjar gå illa?
    Våra klockor är små mekaniska mästerverk och som med all mekanik så finns det ett otal olika lagringspunkter, axlar m.m. som behöver smörjning för att inte, bokstavligt talat, malas sönder. Väntar man med service tills klockan börjar gå riktigt dåligt är risken stor att det inte bara är oljan som torkat utan det har även blivit så stort mekaniskt slitage på verkdelar att dessa behöver bytas ut med en kraftigt höjd servicekostnad som följd.
    Givetvis kan man ha “tur” och det var bara oljan som torkat och efter en rengöring/smörjning så är urverket fit for fight igen - något som siffrorna ovan pekar på att de flesta här inne hoppas på!
     
    mega, StrawberryFields, Magnlar och 10 andra gillar detta.
  30. Per

    Per Björklövens finest

    Inlägg:
    5.809
    Som jag nämnde innan så är risken större än en ev dyrare service. Gäller för all del inte alla klockor men jag tar hellre än tusenlapp eller två extra framför en chippad tavla, oljefläck, trasigt lum etc. :)

    Verket går alltid att få tiptop. Inte lika enkelt att fixa synliga delar som inte alltid går att ersätta.
     
    eriksson850 och Aurum gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield