• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servar ni era klockor enligt rekommenderad serviceplan?

Servar ni era klockor enligt rekommenderad serviceplan?

  • Ja, såklart!

    Röster: 18 20.0%
  • Ja, men bara min/mina keeper/s.

    Röster: 9 10.0%
  • Nej, jag kör på tills de MÅSTE servas.

    Röster: 54 60.0%
  • Nej, jag säljer klockan innan den går så pass dåligt att en service är tvungen.

    Röster: 9 10.0%

  • Totala väljare
    90
  • Enkät stängd .

adress

Friends of KS
Ok, en Comex sub som har ett värde på 400 000, ska den kosta 395 000 då istället om den är oservad och går dåligt? Nej såklart inte......om klockan är servad eller ej har inget direkt påverkan på dess pris........skulle jag säga för klockor över låt säga 75k....
Värde på klockan och service - behöver väl inte hänga ihop på ngt vis. I första hand är det väl urverket som tyger vid handen när/om och hur mycket service skall göras och kosta. Det kan ju vara en ex Rolex i stål att gämföra med en i 18k. För urmakaren är det samma jobb - oavsett värdet och ev reservdelar. En som köper en klocka för 500' är nog mindre benägen att fråga efter service - än den som betalar 20-50' för samma märke. Där är en service - med kanske byte av några delar och glas/plast uppe i 7' på ett kick.
Kanske 20% av klockans pris. På den dyrare klockan är det 2% av priset.
Kontentan som köpare; Känner du dig osäker på klockans skick / äkthet - servicegrad - och inga papper finns - hoppa av.
För säljare gäller motsvarande. Se till att du har alla papper iordning - och en nyligen service är gjord - du får den såld
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Alldeles oavsett prisbilder, köp/säljansvar Comex eller 10:- på loppis så tycker jag att känslan av att serva en klocka ger ett slags välbefinnande, att vårda ett litet mekaniskt underverk och spara det för kommande generationer tycker jag är en god gärning på flera olika plan.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Jag har full förståelse för de som servar enligt plan. Tryggheten och känslan av att klockan alltid är i gott skick ska inte förringas. Personligen kör jag tills servicebehov finns och jag gör det för att jag ser krasst tekniskt/ekonomisk/statistiskt på det. Man kan anta att en tiden mellan service följer en normalfördelningskurva där några få klockor behöver service redan efter 4-5 år, de stora flertalet går 7-8 år och några få upp mot 10 år. Tillverkarna är säkert konservativa när dom sätter intervallen då dom givetvis inte vill få dåligt rykte med allt för många klockor som får problem innan den rekommenderade seviceintervallen. Rent statistisk kan man alltså tänja på intervallerna utan några större problem. Och väljer man att köra ända in i kaklet så ser jag heller inget problem men man får kanske räkna med ett lite högre slitage och fler delar som behöver bytas när man väl servar klockan.
Klockservice.JPG

OBS! Siffrorna (år mellan service) är symboliska då jag inte har några fakta bakom men magkänslan säger ändå att dom känns rimliga.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Skiljer sig i mitt fall mellan verk och fabrikat.
Min aquanaut kommer lämnas in på service efter sommaren trots perfekt gång.
Min rolex 14060 skulle dock kunna få gå tills den kroknade ( den är dock nyservad :angel:)
/j
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag har köpt två klockor av Dr Watch och bägge är sålda som nyservade, men utan dokument på service förutom att det stod i beskrivningen......trots detta känns det som jag vill att de kontrolleras av en AD för att se att de verkligen inte behöver service. Det sura med dessa två att det är Rolex i stål till ett ringa värde......så det känns verkligen inget kul att serva en klocka för 5-6.000 som "skall" vara nyservad, när de bara kostar mellan 15-30 tkr. När jag som senast köpte en klocka med "papper" på service, känns det inte som jag behöver fundera på service......så service med papper, annars måste de servas.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag har köpt två klockor av Dr Watch och bägge är sålda som nyservade, men utan dokument på service förutom att det stod i beskrivningen......trots detta känns det som jag vill att de kontrolleras av en AD för att se att de verkligen inte behöver service. Det sura med dessa två att det är Rolex i stål till ett ringa värde......så det känns verkligen inget kul att serva en klocka för 5-6.000 som "skall" vara nyservad, när de bara kostar mellan 15-30 tkr. När jag som senast köpte en klocka med "papper" på service, känns det inte som jag behöver fundera på service......så service med papper, annars måste de servas.
Hur kommer det sig att Dr Watch benämnde dessa två klockor som nyservade men helt utan dokumentation?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag har köpt två klockor av Dr Watch och bägge är sålda som nyservade, men utan dokument på service förutom att det stod i beskrivningen......trots detta känns det som jag vill att de kontrolleras av en AD för att se att de verkligen inte behöver service. Det sura med dessa två att det är Rolex i stål till ett ringa värde......så det känns verkligen inget kul att serva en klocka för 5-6.000 som "skall" vara nyservad, när de bara kostar mellan 15-30 tkr. När jag som senast köpte en klocka med "papper" på service, känns det inte som jag behöver fundera på service......så service med papper, annars måste de servas.

Jag skiter fullständig i om klockan är värt 5k eller 100k, och de avgör inte om klockan skall servas i tid eller inte. Är det dags för service så är det dags! Klockor utan servicedokumentationer är alltid oservad i mina ögon. Du vet inte vad som har gjorts, vilka delar som bytts ut, och om det är original Rolex delar..
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag skiter fullständig i om klockan är värt 5k eller 100k, och de avgör inte om klockan skall servas i tid eller inte. Är det dags för service så är det dags! Klockor utan servicedokumentationer är alltid oservad i mina ögon. Du vet inte vad som har gjorts, vilka delar som bytts ut, och om det är original Rolex delar..
Om klockan är värd 5.000 kr så inte tusan servar jag den för samma peng.....då köper jag en ny om den ger upp!
Den oservade klockan använder jag tills den ger upp, och så får den åka ned i lådan för framtiden......
Man skall vara väldigt kär i en klocka utan ekonomiskt värde för att serva den för 5.000 kr..... men det är klart skiter man pengar så kan man ju alltid vara storsint :D
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Om klockan är värd 5.000 kr så inte tusan servar jag den för samma peng.....då köper jag en ny om den ger upp!
Den oservade klockan använder jag tills den ger upp, och så får den åka ned i lådan för framtiden......
Man skall vara väldigt kär i en klocka utan ekonomiskt värde för att serva den för 5.000 kr..... men det är klart skiter man pengar så kan man ju alltid vara storsint :D

Aha.. Låter som att mekaniska klockor är helt fel för dig!
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Aha.. Låter som att mekaniska klockor är helt fel för dig!
Jag servar gärna mekaniska klockor, men de måste ju ha ett värde....... är man urmakare själv så är det ju en annan sak.
Har man sedan en klocka som har ett annat värde än ekonomiskt, ja då kommer det i ett annat läge.....men oftast så är det inte en vanlig stål Rolex för 10.000 kr, utan en gammal 50-tals klocka som man inte hittar på marknaden idag. Stål Rolex kryllar det av så de är väldigt osexiga.....;)
En riktig JLC däremot, den har ju ett "värde" även om den inte är dyr i inköp;):D
 

Babinus

Cartier
Annars kan jag säga att jag själv i vinter köpt en gammal Omega som bums behövde service. Den gick inte så bra. Inget problem. Jag visste att risken var överhängande och priset var acceptabelt för det. Får väl se vad servicen kommer att kosta, men jag är inte lurad. Jag visste vad som gällde.
Så kom kostnadsförslaget. Mer än vad jag gav för klockan. Får jag tillbaka pengarna om jag servar den och säljer den? Nej.
Får jag tillbaka servicekostnaden? Nej.
Gillar jag klockan? Inte särskilt, men trodde det när jag köpte den impulsivt.

Ner i byrålådan med den och en lärdom för framtiden.
 
Topp