• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servas klockorna?

Camo00

Patek
Dagens nybörjarfrågor gäller service:

Det är, tycker jag, märkligt hur sällan man ser dokumenterad servicehistorik i säljes-annonserna världen över! Åtminstone för billiga till medeldyra ur, det är säkert bättre i high end-segmentet?!
Jämför med bilar där serviceboken är obligatorisk...

Frågorna lyder alltså:
Är de, ibland väldigt gamla, klockor som är i omlopp servade alls?
Servar Ni Era klockor och i så fall hur ofta? Själva eller hos urmakare?
Sparar Ni kvitton mm eller är det självklart i klocksfären att dokumentation inte finns?
Hur ofta händer det Er att klockor skär ihop och dör? Eller är serviceintervallen kraftigt överdrivna?

Tacksam för hjälp att reda ut det här...
 

Pleximannen

Cartier
Min högst personliga generella bedömning: många servar sina klockor för sällan. Förmodligen snålhet och/eller okunskap (?)

Dock har jag köpt ett antal vintageklockor som har varit i ok skick mekaniskt (enligt inspektion av urmakare). Dels händer det väl att det slarvas med kvitton men jag har också varit med om att man köper en vintageklocka av en handlare och får den nyservad men utan kvitto på detta - av den enkla anledningen att handlaren får bättre pris på service när han/hon låter serva kontant utan kvitto.

Och ibland kan det ju vara en fördel att en klocka inte är regelbundet servad. Ta tex Rolex. Ju mer sällan en vintagerolex är servad, desto större sannolikhet att den inte är "förstörd" med servicedelar = högre värde och mer eftertraktad som samlarobjekt.
 
Topp