Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Service 1603 från 1967 - Lumen "smular"

Diskussion i 'Vintage' startad av AndreasK, 27 september 2016.

1. AndreasK
    Trådstartare

AndreasK Torpare

Från:
    Ystad
    Hej,
    Har lämnat in en Rolex 1603 från ca 1967-68 för kostnadsförslag på en service hos en välkänd serviceverkstad i Malmö. Kostnadsförslaget ser ut som följer:
    "Komplett genomgång, packningar, polering, krona,hals,plexiglas, visare och trycktest. Kostnad för detta är 9360kr"
    Självklart får man lita på dem att det är relevant förslag. Det enda som jag har svårt för är bytet av visarna då visarna och tavla har en underbar lumenmatchningen vilket inte är något som jag inte vill "förstöra".
    Verkstaden hävdar att visarna måste bytas då "Lysmassan i visarna har börjat smula sig de behöver bytas."
    Jag söker egentligen en second opinion gällande detta från er på forumet. Måste visarna bytas eller går de att rädda?

Bild på klockan i fråga:
    1603-4011.jpg
    Poleringen kommer jag även den att be dem att inte göra även om detta inte påverkar priset enligt verkstaden.

Sen även om priset för servicen verkar rimligt?

Om någon undrar över länken så kommer den att få åka en på en resa runt halva jorden till Michael Young för lite välförtjänt spabehandling. Återkommer självklart med före och efterbilder på detta.

Tack på förhand!

/Andreas

Senast ändrad: 27 september 2016
    paradis och JohnZ gillar detta.
  2. AndreasK
    Trådstartare

AndreasK Torpare

Från:
    Ystad
    Bumpar tråden för att se om det är någon som har några idéer.

3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Flyttar tråden då den passar bättre i vintage

4. klak

klak Bonde

Jag har för lite kunskap för att uttala mig om visarna på din klocka men jag hade samma funderingar för en knapp månad sen när jag skulle serva min klocka. De jag gick till först var AD för min klocka och sa att de enligt Rolex anvisningar var tvungna att byta visare för att serva klockan. Jag gick till en icke AD och det slutade fint utan visarbyte.

Jag vet inte om min tråd kan appliceras i ditt fall men det kanske finns lite relaterad läsning iaf:
    http://klocksnack.se/threads/fråga-ang-service-visarbyte-annars-ingen-service.59992/

5. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Du kan kolla vad Per på Davidshallstorg vill ha...
    antikurmakaren

paradis, Anders Forsberg och jabla gillar detta.
  6. Anders Forsberg

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Håller med.
    Visarna på min IWC hade också "smulat" en del på tavlan när jag lämnade in den till Per för service - lik förbaskat sitter originalvisarna fortfarande på plats. Tavlan är numera ren och fin!

7. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Skiljer även mellan olika Rolex AD.
    Jag hade min 1601 för kostnadsförslag på service hos en AD, som hävdade att visare var tvungna att bytas.
    Servade sedan hos annan AD som tyckte de var helt OK att behålla dem.

eriksson850 och theargonaut gillar detta.
  8. Calle med C

Calle med C Stadsbo

Från:
    Eken
    Att limma undersidan av visarna kan kanske vara ett alternativ? Jag skulle personligen inte bytt dom.

9. poormans

poormans Präst

Leta reda på en urmakare som är villig att göra en service på dina villkor

det finns kompetenta urmakare som bara servar ditt urverk och byter packningar om du själv vill det