• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av BCF atlantic

Minuteman

Rolex
Som förhoppningsvis har framgått i diskussionsdelen och på K&S så pågår en auktion till förmån för BCF som Ariste har dragit igång tilsammans med mig.
https://klocksnack.se/threads/aukti...ervad-vintagegoding-atlantic-manhattan.26808/

Upplägget är att Ariste har skänkt en gamal Atlantic som har ett visst servicebehov, jag servar den för att få den i lite mer säljbart skick, och den sedan säljs på auktion till förmån för KS BCF insamling.

För att köparen skall veta vad som är gjort, och för att förhoppningsvis göra fler nyfikna på att buda i auktionen kommer jag att dokumentera servicen i den här tråden.

Eftersom vi körde ett snarlikt upplägg med en Seiko 850 för ett par månader sedan, och eftersom jag gjorde en hyggligt vältäckande dokumentation av den servicen, kommer jag i första hand fokusera på att dokumentera det som är unikt för denna klocka i den här tråden.

Seiko 850 servicen finns här:
https://klocksnack.se/threads/service-av-bcf-seiko.24307/

Här är utgångsläget:
DSC_2584.jpg

Inte allt för repigt glas, men lite dammig både på glaset och tavlan.
Boetten är i ganska bra skick, inte speciellt tråkiga genomnötningar, och inga större märeken.


DSC_2587.jpg

Går ganska bra i timegraphern, men amplituden är lite låg.
Men kan nog fås att må bättre efter en service.


Fortsättning följer :)
 

Minuteman

Rolex
Glöm inte Testa den i olika vinklar i Time Graphern och dokumentera. Skall bli spännande att följa. Lycka till!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mätte i 6 vinklar, men tyvärr slarvade jag med dokumentationen.
Måste försöka bli bättre på att skriva ned "före värdena", blir ivrig att komma igång när jag börjar med en ny klocka, så jag missar det ofta :)

Den gick dock ungefär som förväntat i de olika lägena, inget direkt anmärkningsvärt.
 

Minuteman

Rolex
Då är det dags att dra igång serviceproceduren.

Steg 1 - Nedmontering av verket

Verket innan nedmonteringen börjar.
DSC_2591.jpg

Ett AS 1188 i ganska rent och snyggt skick. 17 juveler, inga större konstigheter. Liknar flera andra AS verk jag jobbat med.


En viktig sak att börja med är att släppa på spänningen i fjädern.
DSC_2598.jpg

Det görs genom att man använder t.ex en skruvmejsel och håller bort spärren från spärrhjulet, samtidigt som man håller i kronan. Sen släpper man försiktigt lite på kronan, och låter den snurra mellan fingrarna tills fjäderspänningen är slut.

Sedan monteras krona och bom bort.
DSC_2599.jpg

På det här verket lossar man bomen genom att skruva på denna skruv. Här får man vara lite försiktig så man inte skruvar för mycket, bara 1-2 varv, annars kan skruven släppa från den del som greppar i bomen, och då får man montera ner verket för att få fast den igen (spelar inte någon större roll om man ändå skall serva).

Visarna demonteras.
DSC_2603.jpg

Här använder jag mina nya visaravtagare. Tycker att denna typ av visarverktyg ger mer kontroll än det jag använde tidigare.

Klart.
DSC_2605.jpg

Om visarna sitter hårt, kan det vara en bra idé att lägga t.ex en plastpåse över när man bänder loss dem, annars kan de hända att de sprätter iväg när de lossnar. Inte kul.
Problemfritt i detta fall dock :)

Verket utan tavlan.
DSC_2607.jpg

Här kan man se en av de lite annorlunda sakerna med detta verk. Det har "cap jewels" för lagringarna till två av hjulen i löpverket. Återkommer till det.

Visarväxeln och uppdraget demonterade.
DSC_2612.jpg

Dags för andra sidan.

Skruven till kronhjulet lossas
DSC_2615.jpg

Vänstergängad (som de vanligtvis är)

Fjäderhusbryggan lyfts bort
DSC_2619.jpg

Här kan man se att det bara finns en "cap jewel" på denna sida av verket. Vet inte varför det inte är symmetriskt, men ofta är det så.

Löpverkbryggan demonteras.
DSC_2621.jpg

Här får man vara lite försiktig när man plockar bort bryggan, så man inte skadar tapparna på hjulen. Det finns en skåra under båda ändarna på bryggan som man kan använda till att med en skruvmejsel försiktigt lossa bryggan.

Demontering av cap jewels.
DSC_2628.jpg

Här plockar jag bort den "cap jewel" som sitter på löpverksbryggan. Väljer att demontera dessa. Har hört att vissa låter dem sitta kvar, och tvättar/oljar dem på plats, men det låter inte som om man kan få det helt rent tycker jag, så jag demonterar dem.
Ganska pilligt dock :)

Demonteringen av löpverket fortsätter.
DSC_2631.jpg


Bara gånghjul,gånghake och balans kvar.
DSC_2633.jpg


Verkplattan är tom!
DSC_2636.jpg


Men lådan är full :)
DSC_2640.jpg
Allt demonterat och klart för tvättning.

Inga konstigheter under demonteringen. Det pilligaste var som tidigare nämnt "cap jewes". De har oerhört små skruvar, den mnsta gissningsvis ca 0,5mm i diameter.

Återkommer med nästa steg i morgon :)
 

Minuteman

Rolex
Så, dags för steg 2, Tvätt.

Här är min "tvättmaskin".
DSC_2644.jpg

Jag kör fortfarande handtvätt i nafta. En burk för tvättbad och en för sköljbad.
Jag har övervägt att skaffa en "tvättvisp", typ Elma eller liknande, men har ännu inte köpt någon, delvis på grund av att jag känner att jag får bra koll på delarna och deras skick när jag handtvättar, delvis för att jag tycker handtvätten går hyggligt snabbt och smidigt.
Det kanske blir en tvättmaskin i framtiden, vem vet :)

Här är balansen tvättad.
DSC_2649.jpg

Jag håller upp hjulet för att spiralen skall torka bra. Viktigt att vara mycket försiktig med balansen dock.

Hjulen i löpverket i tvättbadet.
DSC_2650.jpg

De samsas även med "cap jewels".

Delar på tork på ett kaffefilter.
DSC_2655.jpg

Här är hjulen i löpverket, med sina två bryggor.

Tvätt av fjädern.
DSC_2657.jpg

Använder en skruvmejsel för att öppna fjäderhuset. Här gäller det att vara mycket försiktig, så man inte skadar kanten på fjädern.

Öppet.
DSC_2658.jpg

Här samlas normalt en hel del smuts. När jag tvättar gör jag det i renhets-smutsighetsordning.
Jag börjar med det som inte är så smutsigt, och behöver vara extremt rent när det är klart, balans, löpverkshjul etc.
Jag avslutar med de smutsigaste delarna, uppdraget, fjädern, bomen.

Fjäderaxeln demonterad.
DSC_2659.jpg

Jag demonterar inte fjädern ur fjäderhuset om jag inte behöver. Dels för att jag inte har några fjädervindor, dels för att jag tycker det blir ett bra resultat i alla fall.

Allt tvättat och tillbaka i lådan.
DSC_2660.jpg

Rent och fint, klart för nästa steg.

Återkommer senare idag :)
 

Minuteman

Rolex
Det hann bli imorgon :) , men nu förtsätter vi med steg 3 - Ihopmontering och oljning.

Här är utgångsläget.
DSC_2662.jpg

Tvättade klockdelar och verktygen som behövs :)

Tom verkplatta.
DSC_2663.jpg

Den skall snart fyllas.

Börjar med löpverket.
DSC_2664.jpg

Här är centrumhjulet, som hålls fast med en egen brygga. Jag använder tandpetaren till att hålla ner bryggan innan jag skruvar fast den, så jag kan kolla att inga tappar hamnat fel, så de klämms när jag skruvar fast bryggan.

Resten av hjulen i löpverket på plats
DSC_2666.jpg


Oljning av lagringarna med "cap jewels".
DSC_2668.jpg

Här oljar jag lagringarna som det skall sitta "cap jewels" på. En liten mägd olja på varje lagring. Här gör jag det efter jag monterat hjulen. Antagligen bättre att göra det innan. Hjulen hamnar tilfälligt lite fel i höjd, efterssom det är tänkt att tapparna skall ligga mot "cap jewel". När de inte är på plats sjunker de lite för långt ner i lagringen. Inget stort problem, de kommer rätt när "cap jewel" är monterad, men det kan vara lite lurigare att montera löpverksbryggan.

DSC_2669.jpg

Sedan monterar jag "cap jewels" på lagringarna.

DSC_2672.jpg

Och skruvar fast.

DSC_2673.jpg

Nu hamnar hjulen i löpverket rätt i höjd, och jag kan kolla att de snurrar som det skall.

Montering av axeln i fjäderhuset.
DSC_2676.jpg

Oljar den innan montering.

Oljning av fjädern.
DSC_2678.jpg

Svårt att se, men fjädern är oljad med fyra "ekrar" av olja. Dessutom har botten av fjäderhuset fått en liten mängd olja.

Fjäderhusbryggan på plats.
DSC_2686.jpg

Här kontrollerar jag sista gången att hela löpverket går lätt och bra, innan montering av gånghake och balans.

Spärrhjul och kronhjul monterade.
DSC_2688.jpg


Gånghake och balans monterade.
DSC_2689.jpg

Här kan man se att balansen gått igång. Alltid lika härlig kännssla när balansen får fart och klockan vaknar till liv igen.:)

Sista delarna på plats.
DSC_2704.jpg

Avslutar monteringen där nermonteringen började, med uppdraget och visarväxeln.
Här kan man se en liten lurighet med detta verk. Regelfjädern som skall låsa regeln i visarställäge eller uppdragsläge är lite för kort. Antagligen har den någon gån under klockans liv gått av och man har ersatt den med en annan del. Som tur är spelar det ingen roll i detta fall. bomen hamnar ändå i distinkta lägen på grund av utformningen av andra delar, och lite kul att se att klockan har lite historia.


Monteringen är klar, och urverket tickade igång som planerat denna gång (till skillnad från Seikon jag länkade till i första inlägget) :)

Dags att få tillbaka urverket i boetten, och få på tavla och visare, men det kommer i morgon.

Fortsättning följer :)
 

Minuteman

Rolex
Dags för sista delen av srvicen, steg 4 - återmontering i boetten.

Boettens utgångsläge.
DSC_2698.jpg

Inte jättemycket som behöver göras. UL tvätt av boetten, lite puts av glas, och en lätt puts på boetten.


Boetten är guldpläterad och lite genomnött, men på ett sätt som inte stör.
DSC_2699.jpg


Ner i UL tvätten.
DSC_2700.jpg

Boett och boettlock. Kör ca 10 minuter.

Lite renare.
DSC_2701.jpg


Glasputs.
DSC_2703.jpg

Putsar med Displex. Tycker det ger bäst resultat.
Gav även boetten en lätt putsning med lite silverputs.

Kronan visade sig vara lite lös från bomen.
DSC_2709.jpg

Tog loss den helt, för att kunna sätta tillbaka den ordentligt.

Doppar änden i lite loctite.
DSC_2711.jpg


Och skruvar fast kronan igen.
DSC_2714.jpg

Det får torka ca 20 minuter, men sitter sedan bra.

Städar av tavlan.
DSC_2715.jpg

Tavlan är i bra skick, så jag väljer att bara städa av damm med mera med lite Rodico.

Återmontering av visarna.
DSC_2719.jpg


Visarna på plats.
DSC_2720.jpg

Här kan man se att minutvisaren har blivir omlumad, och inte helt perfekt. Den lyser dessutom lite,till skillnad mot timvisaren, som (helt naturligt) är helt död.
Gör inget åt det nu. Om den nya ägaren vill kan jag dock luma om båda visarna, eller bara minutvisaren.

Tillbaka med verket i boetten.
DSC_2721.jpg



Ruckning pågår.
DSC_2723.jpg


Här börjar det likna något.
DSC_2726.jpg

Amplituden varierade något under ruckningen, mellan ca 280 - 300. Det är inte perfekt. hade hoppats på att kunn a landa på över 300, men klockan är ju trots allt ca 60 år gammal, så det får duga. Gången är stabil, även mätt i 6 positioner.

Färdigt, och klart för auktionen.
DSC_2730.jpg

Servicen är färdig, och den är klar att auktioneras ut.

Det som återstår är att bära den i ett par dagar för att testa gången på armen.
Resultatet av det blev efter ett par ruckningar till att den nu går ca 4 sekunder minus per dygn på armen.

Känns godkänt för en 50 talare :)

Återkommer med en samanfattning senare.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Finns det någon speciell anledning att du inte vill tvätta urverksdelarna i din UL-tvätt?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Minuteman

Rolex
Finns det någon speciell anledning att du inte vill tvätta urverksdelarna i din UL-tvätt?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Nej, inte direkt.
Det är nog flera orsaker som spelar in.
Dels tycker jag att jag får bra kontroll när jag handtvättar, dessutom tycker jag att torkningen verkar lite jobbig när man kör vattenbaserat, och nafta tycker jag inte att jag vill köra i UL tvätten.

Mest av allt kanske det är gammal vana :)

Hur tvättar du?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Elma röd i UL. Dock är sköljningen fortfarande ett problem för mig. Funderar på att bygga någon slags visp. Tror det diskuterats i någon tråd tidigare.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Minuteman

Rolex
Elma röd i UL. Dock är sköljningen fortfarande ett problem för mig. Funderar på att bygga någon slags visp. Tror det diskuterats i någon tråd tidigare.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Jo, har också haft de tankarna, men det kanske blir att köpa en "riktig" visp, typ Elma i framtiden.
Tycker dock naftan fungerar bra, så jag få se :)
 

Sputniq

Panerai
Tack för att du delar med dig. Även fast det är svårt att greppa hela processen är det väldigt intressant att få en inblick i hur det hela fungerar :)
 

Minuteman

Rolex
Del 4, omlumning av visare.

Som jag nämde tidigare var minutvisaren omlumad, vilket gjorde att den inte matchade timvisaren helt.
Därför bestämde Camo00 att de skulle lumas om.

Utgångsläget.
DSC_2868.jpg

Olika färg på visarna, och bara minutvisaren lyser.

Av med gamla lumen.
DSC_2870.jpg

Acetonbad i 30 minuter fixar det :)

Blandar lack och lyspigment.
DSC_2883.jpg


På med ny lysmassa.
DSC_2884.jpg


Och på klockan igen.
DSC_2897.jpg


Jämn färg, och båda lyser :)
DSC_2890.jpg


Så, klart för att skeppas till sin nya ägare.

Återkommer med sammanfattning senare :)
 
Topp