• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av BCF Seiko

JesperO

Rolex
Underbar tråd - helt missat denna. Otroligt imponerande både kunnandet, inställningen och förevigandet.
Dessa mekartrådar är det klart bästa med KS.
Stort Tack för alla bilder, all pedagogik och all inspiration.
 

Wemb

Cartier
Jag är mäkta imponerad av den kunskap som finns på forumet, jisses!

Med risk för att bli lite väl blödig, bakfull som man är...
Det är trådar likt dessa som gör att KS sticker ut i mängden och att jag & de flesta andra kan ägna timmar och åter timmar till att läsa igenom allt från BCF-auktioner till tips&tricks och paketöppningar.
Den här viljan av att hjälpa till och utbyta både tjänster och kunskap - helt fantastisk!

Hatten av, Minuteman - hjälte!
 

Sch0nning

Cartier
Snyggt jobbat! Inte bara ditt arbete som är imponerande, utan även förmågan att förklara och visa hur arbetet går till som verkligen imponerar.
Att du gör det hela till förmån för BCF gör ju det hela än mer beundransvärt.
Blir själv väldigt sugen på att börja skruva igen. Men har tyvärr inte i nuläget någon bra plats att arbeta på. Alla män bär ha en källare.. :happyhappy:
 

Minuteman

Rolex
Fin gest. Och vilket slutresultat. Hur börjar man skruva i klockor? :)
Om man vill börja skruva skulle jag säga att man skall börja med att skaffa de mest grundläggande verktygen, skruvmejslar, korntång, lupp, verkshållare, boettöppnare.
Sen kan man testa att ta en billig och enkel (manuell, inget datum, helst sub-sekund) klocka och prova att skruva isär och sätta ihop.
Boken "Amateur watchmaking" av Per Torphammar kan jag rekommendera som stöd i att komma igång.

Sen får man komplettera med fler verktyg om man vill kunna tvätta-olja mm.

Prova - risken är stor att du kommer gilla det :)
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Om man vill börja skruva skulle jag säga att man skall börja med att skaffa de mest grundläggande verktygen, skruvmejslar, korntång, lupp, verkshållare, boettöppnare.
Sen kan man testa att ta en billig och enkel (manuell, inget datum, helst sub-sekund) klocka och prova att skruva isär och sätta ihop.
Boken "Amateur watchmaking" av Per Torphammar kan jag rekommendera som stöd i att komma igång.

Sen får man komplettera med fler verktyg om man vill kunna tvätta-olja mm.

Prova - risken är stor att du kommer gilla det :)

Jätte tack för infon. Ska spara ner den och se om jag tar mig modet en dag att prova. Men det ser onekligen kul ut. Tilltalar en vintage vän :)
 
Topp