• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av billiga klockor. Hur gör ni?

Whedda

Rolex
De klockor jag tycker om och som jag använder kommer, när de visar tecken på servicebehov, få i princip få samma behandling som mina dyrare. Lämna in till urmakare för service. Här är två riktigt billiga stackare som jag gillar starkt och kommer serva när det är dags. Den ena köpte jag för 250kr från Sydafrika på eBay och den andra för 500kr här på K.S. Trots att de varken är dyra, kända eller populära märkesklockor så är de helt klart värda att att lägga när ner lite stålar på.
image.jpg
image.jpg

Precis det jag menar. Älskar man och värderar en klocka oavsett prisklass högt kan den i min mening vara värd att få en spabehandling hos en duktig men rimligt prissatt urmakare.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Per Hamrin

Breitling
Klockentusiastforum
Intresset för klockor, och då främst mekaniska, är stort på detta forum
Kul, en hobby som kan förena många människor som annars aldrig skulle komma i kontakt med varandra
Ibland får man också känslan för att urmakeriet som hantverk kan uppfattas som imponerande
Men det vete fan
Hittade fem prisangivelser i denna tråd
Någon hundralapp
Omega in-house 500-1000 kr
Inget betalt
Helrenoverat väggur 500 kr
Mekaniska ur 1500 kr
Med avdragen moms och 50 procent i skatt och arbetsgivaravgifter får man följande peng i handen, man måste ändå förutsätta att dessa företagare inte byxar sina inkomster
Första exemplet 40 kr
Omega in-house 200-400 kr
Inget betalt 0 kr
Helrenoverat väggur 200 kr
Mekaniska ur 600 kr
Inget annat hantverksyrke lyfter knappt på luren för motsvarande betalning
Men för urmakarna är det tydligen en fullt rimligt ersättning för ett kvalificerat och finmekanisk hantverk
Vore kul att höra hur ni tänker, för ni förstår naturligtvis att en billig mekanisk klocka består av lika många delar som en dyr mekanisk klocka
Tyvärr funkar det inte med att dra till med, jamen klockan kostade ju bara 500 kronor
Det är värdering av hantverket som jag är nyfiken på
Vänliga hälsningar
Per Hamrin
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag säger inte att du har fel. Jag säger bara att det finns andra värderingar som inte behöver betyda att man blundar för det ekonomiska...tvärtom!

Säg att du äger 20 ur som vart 8:e år behöver service. Fristående kostar ca 2000kr
Vilket innebär att din ägandekostnad blir ca 5000kr/år förutsatt att du servar ALLA klockor och har dem i 8 år.

Då det faktum att många varken kommer behålla klockorna så länge eller ens serva merparten av dem precis som du skrev är kostnaden med största sannolikhet kanske en tusenlapp per år.

Jag försöker bara lyfta dilemmat i att om ingen servade dessa klockor skulle de inte finnas kvar än idag och ifall man verkligen gillar något kan det vara värt att välja bort två andra klockor till förmån för att den skall hållas vid liv.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Irrationellt men jag hoppas att de flesta tänker på detta vis. Jag älskar vintageuren men tycker service är för dyrt i Sverige. Kan även förtydliga att jag endast råkat ut för att mitt vintageur gått sönder så jag fått sälja det en gång.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klockentusiastforum
Intresset för klockor, och då främst mekaniska, är stort på detta forum
Kul, en hobby som kan förena många människor som annars aldrig skulle komma i kontakt med varandra
Ibland får man också känslan för att urmakeriet som hantverk kan uppfattas som imponerande
Men det vete fan
Hittade fem prisangivelser i denna tråd
Någon hundralapp
Omega in-house 500-1000 kr
Inget betalt
Helrenoverat väggur 500 kr
Mekaniska ur 1500 kr
Med avdragen moms och 50 procent i skatt och arbetsgivaravgifter får man följande peng i handen, man måste ändå förutsätta att dessa företagare inte byxar sina inkomster
Första exemplet 40 kr
Omega in-house 200-400 kr
Inget betalt 0 kr
Helrenoverat väggur 200 kr
Mekaniska ur 600 kr
Inget annat hantverksyrke lyfter knappt på luren för motsvarande betalning
Men för urmakarna är det tydligen en fullt rimligt ersättning för ett kvalificerat och finmekanisk hantverk
Vore kul att höra hur ni tänker, för ni förstår naturligtvis att en billig mekanisk klocka består av lika många delar som en dyr mekanisk klocka
Tyvärr funkar det inte med att dra till med, jamen klockan kostade ju bara 500 kronor
Det är värdering av hantverket som jag är nyfiken på
Vänliga hälsningar
Per Hamrin

Faktum kvarstår tyvärr, servicekostanderna ökar och därmed är det få ur idag som får en riktig service. Synd att behöva skicka utomlands när de sista urmakarna av den gamla skolan försvinner. För att inte prata om de uren som hamnar i en hög och glöms bort.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
...
Helrenoverat väggur 500 kr
Mekaniska ur 1500 kr
Med avdragen moms och 50 procent i skatt och arbetsgivaravgifter får man följande peng i handen, man måste ändå förutsätta att dessa företagare inte byxar sina inkomster
I fallet vägguret så kan jag med 100% säkert säga att pengarna gick rakt ner i en pensionärs fickor utan detaljer skickade till Skatteverket...

Frågan som jag som lekman undrar över är: hur mycket jobb (i snitt) är det att serva vanligt vintage? För 1500 skulle jag tro att det blir 2-3 timmars jobb. Min tumregel (vad jag tycker det kan kosta) är att en hantverkare tar 600 per timme eller mer. Förutom min kiropraktor då som tar 400 för 5 minuter...
 

oooskar

Omega
Kul att tråden fått fart igen. Är det någon som lämnat in sin klocka i Sthlm och har några prisuppgifter/rekommendationer?
 
Topp