• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av en Rolex Submariner 1680 "Röd"

peve

Breitling
Hej!

Jag har ärvt en Rolex-klocka av modell Submariner 1680, röd text, från 1970. Klockan fungerar, men är tyvärr i ganska dåligt skick, vilket är anledningen till att jag vill göra en renovering av den. Se de bifogade bilderna. Min tanke är att börja bära klockan regelbundet.

Jag bad Bergströms Ur i Uppsala gå igenom klockan och de konstaterade att urverket var av stort renoveringsbehov. Sedan är glaset repigt, urtavlan och boetten är skadade samt "lyspunkten" ovanför kl12 saknas. Vidare är länkarna slitna. Det hela skulle kosta ca. 7000kr.

Rob Engström AB på Drottninggatan gjorde även en snabb uppskattning och de gav ett prisförslag på 8000-9000kr + ca. 13000kr för ett nytt armband.

Kaplans Auktioner har värderat klockans marknadsvärde till 55000kr.

Jag har inga större kunskaper om Rolex-klockor och har nu några frågor och funderingar till er klockexperter :)

1. Är det något speciellt jag bör be verkstaden att göra/inte göra? Har t.ex. förstått att originalurtavlan är ganska värdefull, bör den röras överhuvudtaget då? Kan den komma att bytas ut och får jag isf tillbaka den?

2. Vill helst att klockan ska se fräsch och skinande ut, men är det en dum idé att låta verkstaden göra en polering? Sänker jag värdet på klockan om jag gör detta?

3. Eftersom jag inte har en susning om vad servicepriserna "ska" ligga på: Låter kostnadsförslagen från Bergströms Ur och Rob Engström AB rimliga? Och 13000kr för byta ut armbandet?

4. Är det troligt att faktiska sälja klockan för 55000kr? I sådana fall, hur går jag tillväga?

Sorry för så långt inlägg och tacksamma för alla svar och synpunkter!
 

Bilagor

  • 2013-02-28T21-58-28_0.jpg
    2013-02-28T21-58-28_0.jpg
    781.1 KB · Visningar: 3,321
  • 2013-02-28T21-58-28_1.jpg
    2013-02-28T21-58-28_1.jpg
    713.3 KB · Visningar: 2,989
  • 2013-02-28T21-58-28_2.jpg
    2013-02-28T21-58-28_2.jpg
    1.2 MB · Visningar: 3,001

Joachim

Omega
Re: Service av en Rolex Submariner 1680 "Röd"

Kan inte bidra tyvärr men denna tråd blir kul att följa.
Lycka till
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Ja du, verket skall servas. Tavla och visare lämnas orörda så och boett. Tror att länk går att rädda så ny är inte intressant. C:a 6 tkr räcker nog för att rädda och ja, du får 55 för den i det skicket om den är äkta..

Kom till Stockholm så tittar jag på den och kan säga vad du skall göra.
 

peve

Breitling
Tyvärr har jag inga papper eller box. Klockan är äkta, har äkthetsbevis från Kaplans.

Klistrar in reparationsutlåtandet från Bergströms, kanske kan vara intressant:

"Rotoraxel är utsliten. Båda rotorlager utslitna. Rotorn av på två ställen i fjädringen så den håller på att gå helt av.
Oljan helt slut. Den ligger som ett torrt pulver över hela urverket.
Sen är det alltid olika lager som behöver bytas ut. Lager till centrumhjulet och lager till fjäderhuset i verkbotten finns inte i den här klockan. Där måste det först fräsas ut ett större hål för att sen passa in ett lager. (Tar ganska lång tid för inpassning av lager) Axlarna står helt snett för det är så slitet att fjäderhuskärnan har slitit ut verkbotten. Hålet i verkbotten är ovalt och då bromsar fjäderhuset. Sen fräser fjäderhuset lös metallflisor som sen åker runt i urverket.
Sen behövs alltid fjäderhuset justeras så det står rakt. Byta ut dom flesta löpverkshjul, gånghjul och hake. Justering av spiral."
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Trevligt arv....

I dina kläder skulle jag sålt den till någon som uppskattar vintagemögel och därefter köpt en nyare skinande submariner. Verkar som att det är det du vill ha.

Hur stort är affektionsvärdet?

Intressant tråd att följa. Lycka till.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lita på Spencer66. Han hjälper dig på bästa sätt. Verket ska servas och glaset bytas. Länken skickar du till Michael Young för restauration och bezelinlägget byter du mot ett fat font som du rimligtvis köper på VRF.

Kostnad:

Service av verk: 5-6k worst case
Länkrenovering: 1k
Snyggt fat font inlägg med tritiumpärla: 3k

Sen är klockan värd mer än 55k på svenka marknaden om allt är som det ska. Lycka till!
 

peve

Breitling
leben skrev:
Trevligt arv....

I dina kläder skulle jag sålt den till någon som uppskattar vintagemögel och därefter köpt en nyare skinande submariner. Verkar som att det är det du vill ha.

Hur stort är affektionsvärdet?

Intressant tråd att följa. Lycka till.

Klockan kommer från en bortgången familjemedlem, så det finns ett visst affektionsvärde.

Om jag ändå skulle vilja sälja, var hittar jag rätt "köpare"? Och var vågar man sälja?
 

peve

Breitling
Spencer66 skrev:
Spencer66 skrev:
Ja du, verket skall servas. Tavla och visare lämnas orörda så och boett. Tror att länk går att rädda så ny är inte intressant. C:a 6 tkr räcker nog för att rädda och ja, du får 55 för den i det skicket om den är äkta..

Kom till Stockholm så tittar jag på den och kan säga vad du skall göra.

Helt ny här på forumet.
Vem är du? Du utför alltså reparationer? Auktoriserad? :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
peve skrev:
leben skrev:
Trevligt arv....

I dina kläder skulle jag sålt den till någon som uppskattar vintagemögel och därefter köpt en nyare skinande submariner. Verkar som att det är det du vill ha.

Hur stort är affektionsvärdet?

Intressant tråd att följa. Lycka till.

Klockan kommer från en bortgången familjemedlem, så det finns ett visst affektionsvärde.

Om jag ändå skulle vilja sälja, var hittar jag rätt "köpare"? Och var vågar man sälja?


Här vägar du sälja, stora delarna av köparna/säljarna är kända..
 

peve

Breitling
Per skrev:
Lita på Spencer66. Han hjälper dig på bästa sätt. Verket ska servas och glaset bytas. Länken skickar du till Michael Young för restauration och bezelinlägget byter du mot ett fat font som du rimligtvis köper på VRF.

Kostnad:

Service av verk: 5-6k worst case
Länkrenovering: 1k
Snyggt fat font inlägg med tritiumpärla: 3k

Sen är klockan värd mer än 55k på svenka marknaden om allt är som det ska. Lycka till!

Intressant. Ditt förslag kräver alltså lite eget skickande/beställande/ihopsättande? Skulle HELST bara vilja lämna in den och låta någon kunnig sköta hela biten. :roll:
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
peve skrev:
Spencer66 skrev:
Spencer66 skrev:
Ja du, verket skall servas. Tavla och visare lämnas orörda så och boett. Tror att länk går att rädda så ny är inte intressant. C:a 6 tkr räcker nog för att rädda och ja, du får 55 för den i det skicket om den är äkta..

Kom till Stockholm så tittar jag på den och kan säga vad du skall göra.

Helt ny här på forumet.
Vem är du? Du utför alltså reparationer? Auktoriserad? :)
Hej där. Tänkte bara bekräfta det som redan bekräftas, Spencer är en hedersknyffel och kan Rolex.
Jag gjorde honom även till administratör här på forumet, och det har han varit sedan dag 1. D.v.s. väldigt seriös. :)
 
  • Like
Reactions: Ako

Per

Björklövens finest
2-Faktor
peve skrev:
Per skrev:
Lita på Spencer66. Han hjälper dig på bästa sätt. Verket ska servas och glaset bytas. Länken skickar du till Michael Young för restauration och bezelinlägget byter du mot ett fat font som du rimligtvis köper på VRF.

Kostnad:

Service av verk: 5-6k worst case
Länkrenovering: 1k
Snyggt fat font inlägg med tritiumpärla: 3k

Sen är klockan värd mer än 55k på svenka marknaden om allt är som det ska. Lycka till!

Intressant. Ditt förslag kräver alltså lite eget skickande/beställande/ihopsättande? Skulle HELST bara vilja lämna in den och låta någon kunnig sköta hela biten. :roll:
Lämna klockan till till Rob Engström för att serva enbart verk och byta glas. Be dem lämna resten.

Läs sedan denna tråd och lägg länken i en påse och skicka den till Hong Kong. Vänta sedan ca en månad och få tillbaka en länk som bara den är värd 6-7k.
viewtopic.php?f=2&t=4221

Gå sedan till VRF:
http://www.network54.com/Forum/207673/

Sök här efter ett korrekt bezelinlägg. Be någon om hjälp om du vill.

Inget av detta är svårt och folk hjälper dig gärna om du bara postar. :)
 

Edin

Panerai
Grattis (och beklagar) till en fin klocka.

Jag är själv rätt ny här men Spencer renoverar inte själv klockor vad jag vet (kan ha jätte fel nu) men han är en redigt kunnig Rolex kännare och har, vad jag förstått det som, bra kontakter hos vissa urhandlare. Jag skulle själv, efter allt det jag läst och sett angående Spencer, våga lita på hans ord.

Lycka till och lite synd är det allt om du säljer, lägg ner lite pengar (om du har möjlighet) att fixa till den så som Per tipsa och se vad du tycker då. Dock fullt förståeligt, jag är inte heller någon stor fan av vintage..
 

peve

Breitling
Edin skrev:
Grattis (och beklagar) till en fin klocka.

Jag är själv rätt ny här men Spencer renoverar inte själv klockor vad jag vet (kan ha jätte fel nu) men han är en redigt kunnig Rolex kännare och har, vad jag förstått det som, bra kontakter hos vissa urhandlare. Jag skulle själv, efter allt det jag läst och sett angående Spencer, våga lita på hans ord.

Lycka till och lite synd är det allt om du säljer, lägg ner lite pengar (om du har möjlighet) att fixa till den så som Per tipsa och se vad du tycker då. Dock fullt förståeligt, jag är inte heller någon stor fan av vintage..

Tack för alla snabba och trevliga svar!

Litar nu på Spencer :)

Ja, helst säljer jag den inte. Vill dock som sagt få den i fräschare skick, tror ni den service vi pratar om skulle ta bort vintage-känslan och göra den lite mer shiny och "modern"?

Pers tips för att fixa den låter intressant, men vet inte om jag har tålamod och lust att lägga den energin som verkar krävas för att fixa det "själv".

Vad tror ni om Bergströms service då? De verkar ju fixa det mesta, förutom länkrenoveringen vilket jag kan be om. Klistrar in igen:

Kostnadsförslag:
Översyn av urverket inklusive alla nya delar, polering, packningar, lyspunkt och glas. Justering av länk.
6500:- - 7200:-
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Butiken förstör den utan vägledning. Tyvärr, men de bryr sig inte om framtida värde..

Om Spencer nappat på att hjälpa dig så kan du känna dig lugn. Blir kul att se slutresultatet. :)

Bara att pm:a mig om du vill ha hjälp med något. Kan jag hjälpa gör jag det gärna.

Trevlig kväll!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
peve skrev:
Edin skrev:
Grattis (och beklagar) till en fin klocka.

Jag är själv rätt ny här men Spencer renoverar inte själv klockor vad jag vet (kan ha jätte fel nu) men han är en redigt kunnig Rolex kännare och har, vad jag förstått det som, bra kontakter hos vissa urhandlare. Jag skulle själv, efter allt det jag läst och sett angående Spencer, våga lita på hans ord.

Lycka till och lite synd är det allt om du säljer, lägg ner lite pengar (om du har möjlighet) att fixa till den så som Per tipsa och se vad du tycker då. Dock fullt förståeligt, jag är inte heller någon stor fan av vintage..

Tack för alla snabba och trevliga svar!

Litar nu på Spencer :)

Ja, helst säljer jag den inte. Vill dock som sagt få den i fräschare skick, tror ni den service vi pratar om skulle ta bort vintage-känslan och göra den lite mer shiny och "modern"?

Pers tips för att fixa den låter intressant, men vet inte om jag har tålamod och lust att lägga den energin som verkar krävas för att fixa det "själv".

Vad tror ni om Bergströms service då? De verkar ju fixa det mesta, förutom länkrenoveringen vilket jag kan be om. Klistrar in igen:

Kostnadsförslag:
Översyn av urverket inklusive alla nya delar, polering, packningar, lyspunkt och glas. Justering av länk.
6500:- - 7200:-
Jag skulle ta Spencer i handen och gå till Rob Engström. ;)
 
  • Like
Reactions: Ako

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Om det är bergströms i göteborg vi pratar om, så hade jag 10 gånger av 10 hellre servat klockan hos Rob Engström i stockholm. Kan inte uttala mig om de andra bergströms-butikerna.

Gällandes klockan så hade jag verkligen inte polerat boetten. Jag hade inte heller bytt någon av de externa delarna, med glaset som undantag.
Tavla och visare bör få lämnas i sitt originalskick.

En schysst länk hittar du på nätet för några tusenlappar alt. reparerar den du har för cirka 1000 kr.
Finns enligt mig ingen anledning att köpa en splitter ny för de pengarna.

Hur som helst så är det bästa tipset att ta hjälp av Spencer eller Per. De kan vintage Rolex, och är att lita på framför de flesta butiksanställda.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kul tråd, grattis till klockan. Renovera först och sen bestäm dig för att sälja/behålla den.

Lämna in på Rob Engström och lita på Spencer. Det är mitt förslag.
 

peve

Breitling
Det är Bergströms i Uppsala jag pratar om. Vad är det som "förstörs utan vägledning" av butik?
Om de kunde serva den för ca. 7000kr inkl. cirkeln med ljuspunkten (bezelinlägget?) och jag sedan skickar iväg länken till denne Michael Young för 1000kr så landar kalaset på ca. 8000kr.

Pers tips att lämna in den till Rob Engström för service av enbart verk och glas, länkrenovering m.h.a. Michael Young samt köpa inlägg med tritiumpärla från VRF verkar landa på ca. 10000kr.

Vill bara förstå och tydliggöra risken med att lämna in den till en verkstad. I min naiva världsbild av Rolex-klockor så kunde man lita på dessa verkstäder, men det kanske man inte vågar med vintage-Rolex :)

Spencer66: Alla säger att jag ska lita på dig, vilket jag gör :) Vad har du för tips / Hur kan du hjälpa mig?

Per: Skummade tråden du postade och att få länken fixad av denne Michael Young verkar ju inte komplicerat ;) Men hur lätt är det att få tag på inlägg med tritiumpärla från VRF? Kan jag renovera den gamla? Eller sälja den sedan?

Återigen, tack för alla svar :)
 
peve skrev:
Vill bara förstå och tydliggöra risken med att lämna in den till en verkstad. I min naiva världsbild av Rolex-klockor så kunde man lita på dessa verkstäder, men det kanske man inte vågar med vintage-Rolex :)

Jag är ingen expert men om man inte är tydlig med vad man vill göra och bara lämnar in den för service/renovering så kommer dom försöka fixa så klockan ser så ny ut som möjligt och detta kan innebära byte av tavla, visare, bezel (ditt värde sitter i tavlan pga den röda texten) samt polering eller byte av länk och vips så är din klocka bara en i mängden...(men den ser ny ut)

På nyare klockor så är detta vad många vill ha, man vill helt enkelt att sin dyra klocka ska se ny ut så länge som möjligt, MEN eftersom du har en lite eftertraktad modell så vll eventuella samlare ha den så orörd som möjligt....
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En tritiumpärla kostar ca en tusenlapp på andrahandsmarknaden. Ganska fucked up men ungefär där säljs dem. En servicepärla som är i luminova kostar kanske 3-500. Personligen hade jag gått på tritium då jag hatat att pärlan lyst när allt annat är dött.
 

Pleximannen

Cartier
masterkiller skrev:
peve skrev:
Vill bara förstå och tydliggöra risken med att lämna in den till en verkstad. I min naiva världsbild av Rolex-klockor så kunde man lita på dessa verkstäder, men det kanske man inte vågar med vintage-Rolex :)

Jag är ingen expert men om man inte är tydlig med vad man vill göra och bara lämnar in den för service/renovering så kommer dom försöka fixa så klockan ser så ny ut som möjligt och detta kan innebära byte av tavla, visare, bezel (ditt värde sitter i tavlan pga den röda texten) samt polering eller byte av länk och vips så är din klocka bara en i mängden...(men den ser ny ut)

På nyare klockor så är detta vad många vill ha, man vill helt enkelt att sin dyra klocka ska se ny ut så länge som möjligt, MEN eftersom du har en lite eftertraktad modell så vll eventuella samlare ha den så orörd som möjligt....


+1000 på det. Detta kan inte göras tydligt nog!
 

morrism

Audemars
Renovera den som folk har föreslagit här och du får ut över 55000 vid försäljning
Renovera och gör den "shiny" och du kan få runt 30 om du har tur (det enda som är värt något då är typ tavlan)

För mig skulle det inte vara ett svårt val även om jag är lat
 

Pleximannen

Cartier
morrism skrev:
Renovera den som folk har föreslagit här och du får ut över 55000 vid försäljning
Renovera och gör den "shiny" och du kan få runt 30 om du har tur (det enda som är värt något då är typ tavlan)

För mig skulle det inte vara ett svårt val även om jag är lat

Här kan jag inte riktigt hålla med. Det beror iofs på hur man ska tolka det... en AD vill normalt byta tavlan. Byts den så håller jag med om att man sen kanske får runt 30. Sitter den röda tavlan kvar men klockan renoveras i övrigt, så får man ändå betydligt mycket mer skulle jag våga påstå (visa gärna att jag har fel genom att länka till en annons med en renoverad Röd Sub för ca 30...). Men mindre än om man låter den vara mer orörd.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Re: Service av en Rolex Submariner 1680 "Röd"

Snor topic lite. Om jag vill lämna in min 5513 på service hos Rob E. och inte vill att de rör tavla, visare eller bezel, respekterar dom det då? Jag har läst om fall där AD byter ut tavla och visare utan kundens vetskap. Men det kanske bara är att säga till så servicen enbart rör verk och packningar etc?
 
Topp