• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av en Rolex Submariner 1680 "Röd"

morrism

Audemars
Eller så säljer du den/byter den som den är mot en ny "shiny" rolex till någon här på forumet, (dra av 15 från 55, för servicen)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Re: Service av en Rolex Submariner 1680

easy rider skrev:
Snor topic lite. Om jag vill lämna in min 5513 på service hos Rob E. och inte vill att de rör tavla, visare eller bezel, respekterar dom det då? Jag har läst om fall där AD byter ut tavla och visare utan kundens vetskap. Men det kanske bara är att säga till då?
Är du bara tydlig så är det lugnt på Rob.
 

morrism

Audemars
Pleximannen skrev:
morrism skrev:
Renovera den som folk har föreslagit här och du får ut över 55000 vid försäljning
Renovera och gör den "shiny" och du kan få runt 30 om du har tur (det enda som är värt något då är typ tavlan)

För mig skulle det inte vara ett svårt val även om jag är lat

Här kan jag inte riktigt hålla med. Det beror iofs på hur man ska tolka det... en AD vill normalt byta tavlan. Byts den så håller jag med om att man sen kanske får runt 30. Sitter den röda tavlan kvar men klockan renoveras i övrigt, så får man ändå betydligt mycket mer skulle jag våga påstå (visa gärna att jag har fel genom att länka till en annons med en renoverad Röd Sub för ca 30...). Men mindre än om man låter den vara mer orörd.

Jag tänkte mest att köparna som är ute efter en red sub skulle rata den eftersom den är renoverad och ev. Köpare skule vara en likasinnad som bara ville ha en "shiny" sub och därför endast skulle tänka sig betala runt 30 eftersom den är så gammal.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
morrism skrev:
Per skrev:
morrism skrev:
Eller så säljer du den/byter den som den är mot en ny "shiny" rolex till någon här på forumet, (dra av 15 från 55, för servicen)
Marknadsvärdet är högre än 55k i Sverige. Att bjussa bort den för 40 är spontant ett väldigt dåligt råd.

Vad är marknadsvärdet?
Krävs mer info och bättre bilder men korrekta röda subbar krängs för över 60 om än i halvtaskigt skick. Denna tavla ser inte mint ut men jag tror nog ändå att man kan få mer än 55. Att fixa till den kostar inte över 10k om den inte är otroligt tokig på insidan. Därav att ge bort den för 40 känns som ett dåligt råd innan man vet mer.
 

morrism

Audemars
Om man kan tjäna runt 20 på ett par timmars pyssel och en investering på 10 är det ju värt det, så, omformulerat!
 

peve

Breitling
Per skrev:
morrism skrev:
Per skrev:
morrism skrev:
Eller så säljer du den/byter den som den är mot en ny "shiny" rolex till någon här på forumet, (dra av 15 från 55, för servicen)
Marknadsvärdet är högre än 55k i Sverige. Att bjussa bort den för 40 är spontant ett väldigt dåligt råd.

Vad är marknadsvärdet?
Krävs mer info och bättre bilder men korrekta röda subbar krängs för över 60 om än i halvtaskigt skick. Denna tavla ser inte mint ut men jag tror nog ändå att man kan få mer än 55. Att fixa till den kostar inte över 10k om den inte är otroligt tokig på insidan. Därav att ge bort den för 40 känns som ett dåligt råd innan man vet mer.

Om man, som lekman, ska tolka reparationsutlåtandet från Bergströms så är den tämligen tokig på insidan :?

Vill som sagt helst behålla klockan (affektionsvärde!) och få den renoverad till ett bättre skick, men samtidigt inte förstöra värdet på den. Kan väl säga att jag inte vill lägga mer än 9-10tkr på renovering.

Om jag gör den sorts renovering vi pratat om här, vad tror ni marknadsvärdet skulle vara då?
 

Pleximannen

Cartier
En annan sak... om du har ärvt klockan, varför inte behålla den? Om du inte råkar vara i desperat behov av pengar...
 

peve

Breitling
Pleximannen skrev:
En annan sak... om du har ärvt klockan, varför inte behålla den? Om du inte råkar vara i desperat behov av pengar...

Precis, behålla den är vad jag vill.

Så just nu lutar det åt att jag lämnar in den på Rob Engström för service av endast verket och byta glaset. Kan de fixa bezelinlägget och den saknade ljuspunkten också (utan att de "förstör" klockans värde)?
Känner mig lite tveksam och okunnig till att köpa ett inlägg från VRF. (Kan jag överhuvudtaget byta den själv?)

Sedan så skickar jag länken till Hong Kong för renovering.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
peve skrev:
Pleximannen skrev:
En annan sak... om du har ärvt klockan, varför inte behålla den? Om du inte råkar vara i desperat behov av pengar...

Precis, behålla den är vad jag vill.

Så just nu lutar det åt att jag lämnar in den på Rob Engström för service av endast verket och byta glaset. Kan de fixa bezelinlägget och den saknade ljuspunkten också (utan att de "förstör" klockans värde)?
Känner mig lite tveksam och okunnig till att köpa ett inlägg från VRF. (Kan jag överhuvudtaget byta den själv?)

Sedan så skickar jag länken till Hong Kong för renovering.
Låter som ett klokt val. Om du sedan dagen efter att du fått tillbaka uret efter service ändå skulle bestämma dig för att sälja har du inte förlorat många tusenlappar. Angående vridring kanske ett alternativ är att sätta dit ett helt nytt om du föredrar det utseendet. En ny kostar ca 800 kr och de är relativt lätta att byta, tar ett par minuter om man vet vad man gör.

Hoppas du tycker den blir tillräckligt fin så att den får stanna. Med nytt glas och rengjord borde den se fin ut även om man inte är en mögelfantast. Man kan göra en ytterst ytlig polering utan att förstöra värdet, men då är vi ute på mycket tunn is och vet inte om någon urmakare i Sverige utför en sådan med rätt precision.
 

peve

Breitling
Aurum skrev:
peve skrev:
Pleximannen skrev:
En annan sak... om du har ärvt klockan, varför inte behålla den? Om du inte råkar vara i desperat behov av pengar...

Precis, behålla den är vad jag vill.

Så just nu lutar det åt att jag lämnar in den på Rob Engström för service av endast verket och byta glaset. Kan de fixa bezelinlägget och den saknade ljuspunkten också (utan att de "förstör" klockans värde)?
Känner mig lite tveksam och okunnig till att köpa ett inlägg från VRF. (Kan jag överhuvudtaget byta den själv?)

Sedan så skickar jag länken till Hong Kong för renovering.
Låter som ett klokt val. Om du sedan dagen efter att du fått tillbaka uret efter service ändå skulle bestämma dig för att sälja har du inte förlorat många tusenlappar. Angående vridring kanske ett alternativ är att sätta dit ett helt nytt om du föredrar det utseendet. En ny kostar ca 800 kr och de är relativt lätta att byta, tar ett par minuter om man vet vad man gör.

Hoppas du tycker den blir tillräckligt fin så att den får stanna. Med nytt glas och rengjord borde den se fin ut även om man inte är en mögelfantast. Man kan göra en ytterst ytlig polering utan att förstöra värdet, men då är vi ute på mycket tunn is och vet inte om någon urmakare i Sverige utför en sådan med rätt precision.

Ja, kanske behöver köpa ny vridning, originalet är väldigt slitet och repigt. Saknar också ljuspunkten, brukar den följa med nya vridningar (osäker på om det är rätt term)? Var hittar man en för ca 800kr? Vad heter den sorts vridning som min klocka ska ha?

Ang. polering. Exakt vad är det som poleras? Själva boetten eller?
 

Pleximannen

Cartier
Om du byter till en ny vridring hos Rob E (eller annan AD) så behåller de den gamla, om inte Rob E
avviker från praksis.... Därför skulle jag istället rekommendera att du i så fall letar upp en ny på
andrahandsmarknaden. Själv hade jag mycket hellre haft den nuvarande slitna ringen. Det går även
att sätta i en "eftermarknadsplupp" för en billig peng om man vill det. Tror även att man kan köpa
äkta pluppar löst men är inte helt säker på det.

Polering innebär oftast polering av boett och länk. Det är inte något jag kan rekommendera på en vintage-Rolex.
 

peve

Breitling
Pleximannen skrev:
Om du byter till en ny vridring hos Rob E (eller annan AD) så behåller de den gamla, om inte Rob E
avviker från praksis.... Därför skulle jag istället rekommendera att du i så fall letar upp en ny på
andrahandsmarknaden. Själv hade jag mycket hellre haft den nuvarande slitna ringen. Det går även
att sätta i en "eftermarknadsplupp" för en billig peng om man vill det. Tror även att man kan köpa
äkta pluppar löst men är inte helt säker på det.

Polering innebär oftast polering av boett och länk. Det är inte något jag kan rekommendera på en vintage-Rolex.

Okej, tack, bra att veta. Om jag nu byter den hos Rob E kommer jag först klargöra huruvida de tänker behålla den gamla eller ej.

Om de behåller den, ber jag nog bara om service av verket och glaset och avgör sedan hur jag vill göra med vridningen.
Ang. pluppen är jag främst intresserad av att få dit en originalplupp.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Rolex Service Center i vissa länder kräver att man tar in delar för att minimera tillgången på andrahandsmarknaden. Jag tror inte Rob E kräver detta men man vet aldrig. Om de gör det, kläm lös det gamla inlägget och gå till dem med klockan utan inlägg men med bezel och allt annat och säg att det gamla ramlat lös. Då säljer de dig ett nytt utan att ta ditt gamla som är värd en peng och som är bra att ha kvar om du någon gång vill sälja klockan.

Jag skulle dock själv föredra det slitna fat font-inlägget före ett nytt service thin font. Dock min helt personliga uppfattning. :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Lyssna till Spencer och Per så blir allt bra :) Mer hjälpsamma och rolexkunniga får man leta länge efter.
 

Tom H

Breitling
Mitt råd er å ta service på urverket og la resten være, du kan senere polere opp glasset med Cape cod eller Autosol selv, lenken kan du få restaurert om du vil. En orginal Red Sub skal være mest mulig orginal. Du vil tape verdi på å polere kassen og skifte bezelinsert. En gammel orginal er mere verd en en restaurert. Verdi etter service på urverket bør være ca 70.000,-
Lykke til, min -71 hilser
Tom
 

Bilagor

  • 1680 RedSub 008.JPG
    1680 RedSub 008.JPG
    328.6 KB · Visningar: 661

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Service av en Rolex Submariner 1680 "Röd"

Tom H skrev:
Mitt råd er å ta service på urverket og la resten være, du kan senere polere opp glasset med Cape cod eller Autosol selv, lenken kan du få restaurert om du vil. En orginal Red Sub skal være mest mulig orginal. Du vil tape verdi på å polere kassen og skifte bezelinsert. En gammel orginal er mere verd en en restaurert. Verdi etter service på urverket bør være ca 70.000,-
Lykke til, min -71 hilser
Tom

Helt otrolig dinka! Vore kul om du berättade om dina? Verkar som du har en del trevligt!
 

P-A

Sir Spamalot
jag säger precis som vissa innan har gjort.

Boka en träff med Spence, ta honom i handen, gå ner till rob E så kommer de att lösa det åt dig på bästa tänkbara sätt.
För om du har honom med så kommer du nog att känns dig trygg med att allt kommer att blir bra i slutändan.

Det enda negativa jag kan se med att gör det är att du kommer att fastna i klockträsket.
jag har hört att det är värre än heroin...
 
Topp