• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av en Rolex Submariner 1680 "Röd"

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
"Rotoraxel är utsliten. Båda rotorlager utslitna. Rotorn av på två ställen i fjädringen så den håller på att gå helt av.
Oljan helt slut. Den ligger som ett torrt pulver över hela urverket.
Sen är det alltid olika lager som behöver bytas ut. Lager till centrumhjulet och lager till fjäderhuset i verkbotten finns inte i den här klockan. Där måste det först fräsas ut ett större hål för att sen passa in ett lager. (Tar ganska lång tid för inpassning av lager) Axlarna står helt snett för det är så slitet att fjäderhuskärnan har slitit ut verkbotten. Hålet i verkbotten är ovalt och då bromsar fjäderhuset. Sen fräser fjäderhuset lös metallflisor som sen åker runt i urverket.
Sen behövs alltid fjäderhuset justeras så det står rakt. Byta ut dom flesta löpverkshjul, gånghjul och hake. Justering av spiral."

Läs detta varje gång ni funderar på att köpa en begagnad klocka utan servicehistorik. (Ja, jag vet att han fick den))
En klocka behöver servas vare sig den fungerar som den är eller inte.
Hoppas inte tråden dör ut så man får se resultatet!!
 

max

Dancing Queen
Läs detta varje gång ni funderar på att köpa en begagnad klocka utan servicehistorik. (Ja, jag vet att han fick den))
En klocka behöver servas vare sig den fungerar som den är eller inte.
Hoppas inte tråden dör ut så man får se resultatet!!
Det är ju bara att räkna in att man kommer behöva lägga 6-7kkr extra på en oservad, missen är väl att folk är lite naiva och köper den billigaste och tror de får en klocka i toppskick :)
 

peve

Breitling
Hej allesammans!

Ledsen att jag inte har återkommit med en rapport tidigare, men bättre sent än aldrig.

Min klocka är färdigrenoverad och jag är jättenöjd.
Länken skickade jag till Michael Young. Det tog 8 veckor och kostade ca. 1000kr, d.v.s. precis som flera andra på forumet har rapporterat. Resultatet blev kanon!

Servicen lät jag till sist Bergströms Ur i Uppsala göra. De satte på ett nytt glas och gjorde en totalrenovering inuti. Visare, urtavla och inlägg är orörda och original. Kostanden blev 6000kr och det tog 2-3 veckor.

Det enda jag saknar på klockan nu är en ljuspunkt, vet inte om jag ska försöka hitta en original eller köpa en nytillverkad.

Sist men inte minst, här kommer ett gäng bilder:
https://skydrive.live.com/redir?resid=A70B4B242AB15111!2075&authkey=!AJEaDTG56RWlQfM

Tack för all hjälp!
 

HerrGås

Omega
Hej!

Lånar denna tråd då jag har hamnat i exakt samma situation som TS, m.a.o ärvt en röd submariner som köptes i butik på 70-talet.

Postar lite bilder. Tycker klockan ser fin ut för sin ålder. Servicehistorik är okänd mer än att jag vet att det senast gjordes en service för 6-10 år sedan. Den går för snabbt, skulle uppskatta ca 1 minut per dygn. Har inga papper eller box.
Frågeställningar:
Bor i stockholm, vart skall jag gå för service? Vad bör jag tänka på? Antar att den inte skall poleras även om det är lite smårepor. Glaset är väl plast och det byter man ut?
Borde jag skaffa några intyg/värdering?
Vad skulle ni uppskatta att den är värd high/low?

Vänligen notera att jag är 100% novis när det gäller klockor.

Mvh
IMG_1987.JPG IMG_1991.JPG IMG_1993.JPG IMG_1996.JPG
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Hej!

Lånar denna tråd då jag har hamnat i exakt samma situation som TS, m.a.o ärvt en röd submariner som köptes i butik på 70-talet.

Postar lite bilder. Tycker klockan ser fin ut för sin ålder. Servicehistorik är okänd mer än att jag vet att det senast gjordes en service för 6-10 år sedan. Den går för snabbt, skulle uppskatta ca 1 minut per dygn. Har inga papper eller box.
Frågeställningar:
Bor i stockholm, vart skall jag gå för service? Vad bör jag tänka på? Antar att den inte skall poleras även om det är lite smårepor. Glaset är väl plast och det byter man ut?
Borde jag skaffa några intyg/värdering?
Vad skulle ni uppskatta att den är värd high/low?

Vänligen notera att jag är 100% novis när det gäller klockor.

Mvh
IMG_1987.JPG IMG_1991.JPG IMG_1993.JPG IMG_1996.JPG
Boetten ser galet fin ut!
Sitter på mobilen och vågar inte uttala mig om tavlan men såvida det inte är några konstigheter så är det en fantastisk klocka du har.
INTE polera. Ser ut precis som man önskar.
Länken är inte original till klockan men det spelar mindre roll.
Värde 100-130k. Mer om du har box och papper till klockan. (Fullset).
Rob Engström skulle jag rekommendera för service. Väl värt!
Grattis till ett fint arv.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Lånar denna tråd då jag har hamnat i exakt samma situation som TS, m.a.o ärvt en röd submariner som köptes i butik på 70-talet.

Postar lite bilder. Tycker klockan ser fin ut för sin ålder. Servicehistorik är okänd mer än att jag vet att det senast gjordes en service för 6-10 år sedan. Den går för snabbt, skulle uppskatta ca 1 minut per dygn. Har inga papper eller box.
Frågeställningar:
Bor i stockholm, vart skall jag gå för service? Vad bör jag tänka på? Antar att den inte skall poleras även om det är lite smårepor. Glaset är väl plast och det byter man ut?
Borde jag skaffa några intyg/värdering?
Vad skulle ni uppskatta att den är värd high/low?

Vänligen notera att jag är 100% novis när det gäller klockor.

Mvh
IMG_1987.JPG IMG_1991.JPG IMG_1993.JPG IMG_1996.JPG
Ser bra ut! Instämmer med föregående talare. Absolut ingen polering, jag skulle även försöka polera upp och behålla glaset som sitter på, om de inte kan skaka fram ett helt identiskt. Gillar de helt raka kanterna på det, och är osäker på om du kan få ett exakt likadant. Insertet ser tyvärr ut att ha blivit utbytt, vid någon service. Grattis till fin klocka!
 

Edin

Panerai
Grattis till en fin Sub.
Lämna in klockan på en service hos Rob Engström men polera för guds skull inte!
 

HerrGås

Omega
Ok, så jag skall med andra ord bara gå in på Rob Engström och be om en service men poängtera att jag inte vill ha någon polering, samt fråga om dem har likadana glas innan detta byts ut.
Vad borde det kosta? 5-6 och mer om delar i verket behöver bytas ut?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok, så jag skall med andra ord bara gå in på Rob Engström och be om en service men poängtera att jag inte vill ha någon polering, samt fråga om dem har likadana glas innan detta byts ut.
Vad borde det kosta? 5-6 och mer om delar i verket behöver bytas ut?
Ser ju som sagt mycket bra ut.

Be dem kolla servicebehovet. Om den behöver service: Serva enbart urverket, byt inget annat, (polera inte). De kanske säger att glaset behöver bytas för att klockan ska kunna bli tät. Byt i så fall glas (annars polera upp) om du vill att den ska tåla vatten och be om att få behålla originalglaset.

Inget annat, då sabbar du värdet. Kan vara bra att försäkra en så dyr klocka via specialförsäkring eftersom vanlig hemförsäkring sällan täcker mer än 50000kr, för det behövs värderingsintyg vilket de kan hjälpa dig med. De kan säkert även hjälpa dig med att få kontakt/offert gällande service.
 
Senast ändrad:

acce1999

Patek
2-Faktor
Ok, så jag skall med andra ord bara gå in på Rob Engström och be om en service men poängtera att jag inte vill ha någon polering, samt fråga om dem har likadana glas innan detta byts ut.
Vad borde det kosta? 5-6 och mer om delar i verket behöver bytas ut?
Just så. @wundlander gav dig ett bra svar. Föreslår också att du ber att få prata med någon av urmakarna direkt, Peter eller Jonas.

Lycka till!

Mvh A
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Beklagar anledningen men bra att du kollar upp vad du ska göra med klockan.
gå till Rob E, be att få prata med Peter och låt honom undersöka klockan och be att få ett kostnadsförslag. Det som kan bli en diskussion är om glaset ska bytas eller inte dvs hur pass tät den är/går att få med nuvarande glas. (Gamla plexiglas är svåra att få 100%-igt täta.) Om glaset behöver bytas så be att få behålla det gamla.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Hej!

Lånar denna tråd då jag har hamnat i exakt samma situation som TS, m.a.o ärvt en röd submariner som köptes i butik på 70-talet.

Postar lite bilder. Tycker klockan ser fin ut för sin ålder. Servicehistorik är okänd mer än att jag vet att det senast gjordes en service för 6-10 år sedan. Den går för snabbt, skulle uppskatta ca 1 minut per dygn. Har inga papper eller box.
Frågeställningar:
Bor i stockholm, vart skall jag gå för service? Vad bör jag tänka på? Antar att den inte skall poleras även om det är lite smårepor. Glaset är väl plast och det byter man ut?
Borde jag skaffa några intyg/värdering?
Vad skulle ni uppskatta att den är värd high/low?

Vänligen notera att jag är 100% novis när det gäller klockor.

Mvh
IMG_1987.JPG IMG_1991.JPG IMG_1993.JPG IMG_1996.JPG

Boetten ser riktigt bra ut! Klart bland en av de finaste som finns kvar.
Kronan (mycket vanligt) har blivit utbytt, men det stora värdet sitter i tavlan. Den och visarna måste lämnas orörd och de ser ut vara i mycket gott skick. Härlig patina. Precis som nämnts ovanstående är värdet minst 100 tusen..
Beklagar förlusten, men grattis till en fin klocka. Jag hoppas att du vill behålla den.

//Magnus
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kronan kan mycket väl vara original. Inte för det är någon direkt biggie. Länk och bezelinlägg är senare men det är inget som påverkar vidare mycket och det är inget som kostar en förmögenhet att fixa om du skulle vilja göra det. Lyssna på wundlander aom har koll. Han har en likadan i lika fint skick. :)

Serva verket och byt inga synliga delar bortsett från eventuellt glaset om de inte kan få klockan tät efter service. Vill du återställa den helt så söker du rätt på ett fint mk3 bezelinlägg samt en fin vikt oysterlänk ref 9315 med antingen 280 eller 380 ändbitar.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Kronan kan mycket väl vara original. Inte för det är någon direkt biggie. Länk och bezelinlägg är senare men det är inget som påverkar vidare mycket och det är inget som kostar en förmögenhet att fixa om du skulle vilja göra det. Lyssna på wundlander aom har koll. Han har en likadan i lika fint skick. :)

Serva verket och byt inga synliga delar bortsett från eventuellt glaset om de inte kan få klockan tät efter service. Vill du återställa den helt så söker du rätt på ett fint mk3 bezelinlägg samt en fin vikt oysterlänk ref 9315 med antingen 280 eller 380 ändbitar.

Backar lite om kronan. På de sista rödsubbarna körde man ju med triplock krona från fabriken, om jag minns det rätt. Kan väl vara original som du sa.
 

HerrGås

Omega
Tack för trevliga och informativa svar!
Vad jag kan se med blotta ögat är tavlan eller visare inte skadade överhuvudtaget och går i samma nyans. Jag skall se till att följa era råd och behålla alla synliga delar i nuvarande skick och endast serva verket.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för trevliga och informativa svar!
Vad jag kan se med blotta ögat är tavlan eller visare inte skadade överhuvudtaget och går i samma nyans. Jag skall se till att följa era råd och behålla alla synliga delar i nuvarande skick och endast serva verket.
Utsätt den inte för vatten innan du vet att den är tät, men det har du förhoppningsvis koll på. :)
 
Topp