• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av klocka

hur många av dina nuvarande klockor har blivit servade (antingen hos AD eller fristående urmakare) d


  • Totala väljare
    101

Fabian

Patek
2-Faktor
nå, hur många servar egentligen sina klockor?

frågeställningen skulle kunna se väldigt olika ut, hur många klockor man servar per år, hur många klockor man någonsin lämnat in på service osv. Finner det intressant med tanke på att alla snackar om klockors behov av service men sällan hör majoritet lämna in dem.

min frågeställning: hur många av dina nuvarande klockor har blivit servade (antingen hos AD eller fristående urmakare) de senaste 5 åren? alltså i din ägo eller med kvitto från tidigare ägare.

själv hade jag 70% servat förra sommaren men nu efter lite rotation i lådan endast 30% som genomgått service de senaste 5 åren. detta skall däremot (förhoppningsvis) ändras inom kort.

(Davvan, jag vet att du tidigare skapat en liknande tråd men finner det intressant att lyfta frågan på nytt).
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Intressant fråga!

Jag har ju bara gammalt mög köpt de senaste 2 åren, så jag har inte lämnat in nå´n för regelrätt service ännu. Och ingen av dom har nå´t kvitto/garanti på det heller...

Jag har förmodligen otrevliga överraskningar att se fram emot inom överskådlig framtid... :confused:
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Nu har jag ju inte så värst många klockor, men de jag har ska fanime gå och må bra :) Tjusningen med mekanik är ju att alla kuggar och mojänger åstadkommer något smått fantastiskt, då vill jag ju att klockan ska prestera så bra den bara kan. Eller som Mona borde ha sagt, det är sexigt att betala service!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har bara lämnat två klockor på service någonsin. Batterier byter jag själv.

Min senaste GS verkar dock varit nyservad när jag köpte den. Det räknas väl inte eftersom jag inte fick kvitto men amplituden är kanon och den såg helt ny ut när jag köpte den.

Går en klocka bra (bra amplitud, bra gångreserv, bra gångavvikelse + är tät) finns det ju ingen anledning att serva bara för sakens skull.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Ingen av de jag äger har jag haft inne på service förutom det gamla möglet som min morfar ägde en gång i tiden. Dock skulle nog min Snowflake må bra av en service och det ska ordnas inom närmsta framtiden.
 

paradis

Audemars
Servat en Rolex 18038 hos Rolex AD,alla andra hos Per Antikurmakare Davidshallstorg i Malmö.............:)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Service är trams! Varför nojar dom flesta om detta ämne. Varför lämna in en klocka som håller tiden väl, kom nu inte släpande med att jämföra klockan med bilen osv. Av alla dom klockor jag har så är bara 3 st inlämnade för service, resten har nog aldrig haft någon service sedan dom lämnade fabriken. Dom flesta går bra och håller tiden mycket, mycket väl medans 2 av dom skulle behöva sig en tillsyn då gångreserven är skit. Men då jag inte bär klockorna så ofta för tillfället så får dom vänta på detta. Om man nu skall serva, men detta blir i min värd, så skulle jag kanske säga va 6-8 år om dom håller tiden efter vad som är OK. Njut av klockan och spara pengarna så länge som det är möjligt säger jag.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Service är trams! Varför nojar dom flesta om detta ämne. Varför lämna in en klocka som håller tiden väl, kom nu inte släpande med att jämföra klockan med bilen osv. Av alla dom klockor jag har så är bara 3 st inlämnade för service, resten har nog aldrig haft någon service sedan dom lämnade fabriken. Dom flesta går bra och håller tiden mycket, mycket väl medans 2 av dom skulle behöva sig en tillsyn då gångreserven är skit. Men då jag inte bär klockorna så ofta för tillfället så får dom vänta på detta. Om man nu skall serva, men detta blir i min värd, så skulle jag kanske säga va 6-8 år om dom håller tiden efter vad som är OK. Njut av klockan och spara pengarna så länge som det är möjligt säger jag.

Du ska in på Säter per omgående, dina klockor kommer att säljas till lägstbjudande pris och summan brännas på korv med mos!!
 

BOTL

Panerai
Intressant fråga, för mig som okunnig beträffande klockor är service för att sakerna ska fungera optimalt och förebygga skador och för att tillverkaren ska kunna stå för sina åtaganden. Som det är nu och allt annat jag ägt brukar jag serva efter tillverkarens rekommendationer. Jag ser den kostnaden som en del av ägandet, en anledning varför Breitling Emergency vart oaktuell när jag fick reda på priset för service hos AD.


Ben Bockbrännarbolmers
 

Camo00

Patek
Intressant fråga, för mig som okunnig beträffande klockor är service för att sakerna ska fungera optimalt och förebygga skador och för att tillverkaren ska kunna stå för sina åtaganden. Som det är nu och allt annat jag ägt brukar jag serva efter tillverkarens rekommendationer. Jag ser den kostnaden som en del av ägandet, en anledning varför Breitling Emergency vart oaktuell när jag fick reda på priset för service hos AD.


Ben Bockbrännarbolmers

Vad var priset som avskräckte Dig??
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Såklart det ska servas!
Jag har en blandning av nya och äldre klockor..
Den enda med servicebehov, Sub'en är på service just nu, blir rackabajsar-dyrt men så blir alla kända brister åtgärdade, sköön känsla:)
 

Helvetia

Cartier
Det är lite blandat. Har några som inte är vattentäta, men med fin amplitud. Har ett gäng som köptes servade och ett till gäng som nog inte sett service på 30-50 år. Har vad jag minns bara lämnat in en klocka på ordentlig service nånsin. Jag tar det med ro. Har hört flera urmakare säga att dom tycker 5 år är en onödigt tät intervall, sålänge klockan går bra och har bra gångreserv.

Finns det något tråkigare än att lägga pengar på underhåll av något, vad det än må vara?
 

swe72

Breitling
Intressant fråga, för mig som okunnig beträffande klockor är service för att sakerna ska fungera optimalt och förebygga skador och för att tillverkaren ska kunna stå för sina åtaganden. Som det är nu och allt annat jag ägt brukar jag serva efter tillverkarens rekommendationer. Jag ser den kostnaden som en del av ägandet, en anledning varför Breitling Emergency vart oaktuell när jag fick reda på priset för service hos AD.


Ben Bockbrännarbolmers

Ja den är inte rolig att serva. Har haft min i 12 år nu och det svartnar för ögonen varje gång batteriet ska bytas i den och det kostar ca 5000kr. Dom gör dock mer än bara byter batteriet vid service. För mig så skulle jag vara nöjd med att bara få batteriet utbytt då jag använder den som slit och släng klocka till vardags och inte känner att jag behöver dra nödsändaren när dasspappret är slut.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har tre 30+ år gamla klockor med okänd servicehistorik. Alla har blivit servad någon gång för de har tydliga täcken på det, är polerade och en har bytta vissare. Men det som stör mig är att det är så larvigt dyrt. Bara för rengöring och smörjning så går det på ett antal tusen för det går inte att bara lämna in klockan för det utan helservice verkar var ett minimum. Skulle gärna se något företag som kan erbjuda ren basic servis, rengöring och lite olja till ett inte allt för högt pris.
 

jabla

Sarlacc
Har tre 30+ år gamla klockor med okänd servicehistorik. Alla har blivit servad någon gång för de har tydliga täcken på det, är polerade och en har bytta vissare. Men det som stör mig är att det är så larvigt dyrt. Bara för rengöring och smörjning så går det på ett antal tusen för det går inte att bara lämna in klockan för det utan helservice verkar var ett minimum. Skulle gärna se något företag som kan erbjuda ren basic servis, rengöring och lite olja till ett inte allt för högt pris.
Think outside the box, hitta en äldre urmakare på en liten ort nära dig.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag frågade en urmakare, hur lång tid ungefär tar det att serva en helt nersliten 70-tals Speedy . Svaret blev runt 4a timmar + att den ligger kvar för gångtest osv någon dag.

Räknar man på 600-1000kr timmen + lite fjädrar, plexi, skruvar och annat småskrot så blir det ju ganska förståeligt att en service kostar några kronor.
 
Topp