• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av klocka

hur många av dina nuvarande klockor har blivit servade (antingen hos AD eller fristående urmakare) d


  • Totala väljare
    101

Cryssarn

Rolex
Någon som vet vad en service på en Hydroconquest skulle kunna gå på? På Rob kostar det vid 5000. Är det runt där man får räkna med även om man inte vänder sig dit?
 
Ja den är inte rolig att serva. Har haft min i 12 år nu och det svartnar för ögonen varje gång batteriet ska bytas i den och det kostar ca 5000kr. Dom gör dock mer än bara byter batteriet vid service. För mig så skulle jag vara nöjd med att bara få batteriet utbytt då jag använder den som slit och släng klocka till vardags och inte känner att jag behöver dra nödsändaren när dasspappret är slut.


Har du sett denna video hur man byter batteri i en Breitling Emergency.
 

Sond

Patek
Intressant frågeställning som brukar dela upp ägare i tre grupper.
- Ingen service
En del klockor som sälj är sådana där ägarna börjar bli oroliga för service. Självklart inte på KS... Men om man går generellt...
- Regelbunden service
Vad regelbunden service är varierar väl en del, men mellan 4-7 år är kanske vanligast. Orsaken till att serva är ju att klockan inte ska gå sönder så att det bli dyrare än en service. På äldre ur kan ju också reservdelar börja tryta och då är det extra viktigt att värna om verket.
- Service vid problem
Köra in i kaklet. Många hävdar att det är den bästa servicindikatorn. När klockan inte visar tiden som den ska, typ står still, så ska den in på service. För egen del är detta metoden jag använt. Jag är dock inte säker på att det kommer vara melodin för framtiden. Vissa klockor kommer nog åka in på service före de stannar i framtiden.

Den stora frågan tycker jag är om en klocka som används dagligen i 5 år ska servas samtidigt som en klocka som används tre dagar i månaden i 5 år..? En del tycker så, andra inte.
 

Cryssarn

Rolex
Hur tycker ni man ska göra om man varvar med säg tre klockor? fortfarande car 5e år? automatiska klockor dvs
 

swe72

Breitling
Har du sett denna video hur man byter batteri i en Breitling Emergency.


Ja jag har faktiskt sett en liknande film hur man kan byta själv. Nästa gång blir det ett sånt byte. Känner inte för klockan längre och jag kommer inte att sälja den så det får bli på det sättet vid nästa byte.
 
Topp