Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Service av vintage

Diskussion i 'Vintage' startad av Ernesto, 13 januari 2014.

1. Ernesto
    Trådstartare

Ernesto Friends of KS

Känner någon till bra urmakare som kan ge service till en Omega Seamaster Calendar från 60-talet? Gärna billigt och bra. Det är farfars gamla och han har varit död i 40 år, sedan dess har den inte använts. Jag ärvde den från pappa, så det skulle vara trevligt att få igång en familjeklenod!

Den går lite hur som helst. Ibland tickar den 5-10 minuter, sekundvisaren kan dock gå runt och runt och runt...

Stockholm eller Västerås.

Jonte73 gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Många som rekommenderar Farfars klocka på söder i Stockholm.
    Kostar från 1000-1500:- Men priset beror helt på vilka delar som behöver bytas och priset/tillgången på delar.

http://www.farfarsklocka.se/

Ernesto gillar detta.
  3. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Ernesto gillar detta.
  4. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag sätter "en tumme upp" för ABC på Hornsgatan i stockholm.
    /j

Ernesto och jakob.dala gillar detta.
  5. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Tänkte själv dra med farmors gamla Martel i nästa vecka till Farfars Klocka, och kolla om dom kan snygga till den och fixa kronan för en liten peng.

6. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Ni som har testat båda, är ABC att föredra framför farfars? Prisläge?

7. Ernesto
    Trådstartare

Ernesto Friends of KS

Skriv gärna i tråden hur det gått, eller PM:a!

8. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Skriv i tråden! ;)

9. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Helservice av automatiska armbandsur: ca 1750 kr, säger Farfars Klocka på deras sida. Någon som vet vad som ingår i det? Är det bara att man smörjer delar etc, eller igår även glasbyte m.m? Om inte annat lär dom berätta hur det ligger till när jag lämnat in den för bedömning. Vilket är gratis, och det är alltid ett plus.

10. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Här visar de en service.

http://www.farfarsklocka.se/gallery1_15.html

Det står att materialkostnader tillkommer, så jag antar att det oftast tillkommer lite mer åtminstone för glas och ny fjäder (som de flesta urmakare vill byta i samband med service)...

ssl gillar detta.
  11. Wettex

Wettex Stadsbo

Från:
    Umeå
    Detta gäller ju vintage som ej har kronograf. Någon som vet av nån prisvärd kronografurmakare ? Har tidigare lämnat in en klocka på service (en Omega Flightmaster Mk3) Kostade 3800 kr. Tänkte om det fanns nånting mer prisvärt?
    Nackdelen med att ha kronograf är att servicen blir desto dyrare :(

Ariste gillar detta.
  12. par

par Friends of KS

Anses det dyrt med 3800? Inte billigt men inte dyrt om du frågar mig. Givetvis beror det på vem som gör det.

MaritaBarita gillar detta.
  13. Wettex

Wettex Stadsbo

Från:
    Umeå
    Det beror lite på klocka givetvis. Men i detta fallet när servicekostnaden uppgår till en tredjedel av värdet på klockan, så tycker jag det är aningens dyrt ja. Men det ligger ju mycket jobb bakom så det är säkert inom rimligheternas gränser.

Hade utan problem kunnat betala 5-6000 för en bra utförd service....Men när inte folk vill betala mer för en klocka som är servad jämfört med en som inte är det, så blir det också svårmotiverat om man inte hade tänkt ha kvar den länge då.

14. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Om du hittar en omega flightmaster för 11.500 kr hojta till!

gerikson gillar detta.
  15. Wettex

Wettex Stadsbo

Från:
    Umeå
    Hade min ute på annons ganska så länge Nyservad då med kvitto i väldigt bra skick. Hade lagt ut den för 14. Tror jag fick 13 innan slutet. Bara en enda som hörde av sig också. Så jättemycket mer är dom inte värd. Så ok lite mindre än en tredjedel av värdet då.

16. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Låter som ett bra pris.....

Wettex gillar detta.
  17. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Bumpar denna post.
    Ernesto hur gick det för dig, servade du klockan?

18. Ernesto
    Trådstartare

Ernesto Friends of KS

Nope, den ligger hemma hos föräldrarna... Såg på Insta att din är i behov av service. Farfars bör inte ta mer än 3k iaf

19. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    I see..
    Jo, jag har varit i kontakt med farfars, men han har inte möjlighet att ta in några automatiska ur under sommaren :/
    Ska kontakta Werner ABC.

Zacke och Ernesto gillar detta.
  20. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna

Jag är också intresserad och ska lämna in senast nästa vecka. Planerade att gå till farfars, men då får jag alltså tänka om. Wii, snackade du med Werner?

21. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Nej inte än, haft fullt upp med plugg och jobb. Gissar att även han har en packad sommar.

22. gerikson

gerikson Torpare

Jag lämnade in en Omega Constellation till Klockmäster i Globen i somras. Dom fixade till den för 3.500 kr om jag minns rätt. Minns inte exakt vad som byttes men ny fjäder och glas ingick, liksom polering.