Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Service eller ruckning ?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Theo11, 10 augusti 2013.

1. Theo11
    Trådstartare

Theo11 Torpare

1.Stör mig lite på att min Rolex DJ (116200 från 2008 aldrig servad) fortar sig ca 3 min i veckan. Har använt den mycket senaste tiden (dock ej på natten). Dags för helservice eller bör en ruckning lösa problemet. Vad tycker ni?

2. Tips på prisvärd service för rolex i Sthlm ?

Tack

2. calzone

calzone Biskop

Service !, man ska inte rucka klockor som börjar gå dåligt !

3. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Service hos Rob Engström hade jag rekommenderat, om du inte hittar någon duktig urmakare som är billig.

4. DrDre

DrDre Friends of KS

Om den börjat gå dåligt på sistone, är det nog ett tecken på att den är i behov av service. Att då fortsätta att använda den trots att oljor har torkat är direkt skadligt.

Vi man bara ha den servad och ingen polering etc så lämnar jag in mina Rolex till DrWatch. Jag har haft inne ett helt gäng hos honom och det har alltid funkat perfekt. Fortare och billigare än AD.

5. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Jag skulle serva den så fort som möjligt hos Rob.

6. JayJay

JayJay Biskop

+1

7. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Ursäkta om frågan är "ur"bota dum.. Men när ska man rucka klockan då?

8. calzone

calzone Biskop

Om den inte går som du vill efter service så kan man rucka den. Eller om den börjar gå dåligt efter servicen men endå inom tiden för vad som är rimligt.

9. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Ok. Jag fattar. Tycker man ser ibland i annonser att "den går si eller så, men det går säkert att rucka så går den bra.." Inte att rekommendera alltså.

10. calzone

calzone Biskop

Verkligen inte tråkigt när folk försöker mörka servicebehov :(, väldigt oseriöst att skriva så i en annons tycker jag.

11. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Trodde att så länge den ökar/minskar konstant dvs t.ex exakt +10 sec/dygn fördelat jämnt under dygnet och under låt säga en månad, räcker det normalt med en ruckning. Går den någon dag +5 och nästa dag -5 vid liknande användning eller liggande i samma position, då trodde jag det var dags för service eller om den som i detta fall gått bra under en längre tid för att sedan öka rejält.
    Har jag helt fel eller är det beroende på när den servades senast?

12. POO

POO Präst

Lämna den till en seriös urmakare och hör vad hen säger. En fem år gammal klocka börjar kanske närma sig en service men kommer inte explodera om du inte servar den imorgon.

13. _jonte

_jonte Friends of KS

Exakt.. Går den konsekvent och har bra kraftreserv så är det väl bara att rucka på... Service känns overkill.

14. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Väcker liv i denna tråd och försöker få svar på en fråga. Min DJ 1603 stannade helt i somras. Fick den "servad" av handlaren. Den gick efter servicen, men lite för fort. Sedan igår har den fortat sig något enormt! Under kvällen igår ca 10 minuter och över natten 1 timme! Är det något som har gått sönder? Balansen t ex? Kan en ruckning råda bot på en så stor avvikelse?

15. Starship

Starship Stadsbo

Man blir ju lite nyfiken på vad "servad" betyder. Är det när man öppnar och sprejar på lite 5-56?

Criss Cross gillar detta.
  16. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    En ruckning fixar vanligtvis inte så stor gångavvikelse!
    Troligen har balansen "klibbat ihop" => den blir "kortare" => klockan går mycket för fort - fixas dock ganska enkelt av urmakare!

Criss Cross gillar detta.
  17. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    När det är sådana avvikelser fungerar det inte att rucka. Går den för fort är det väl som regel balansen som är problemet. Skitig, skadad eller magnetiserad. Men här låter det, om jag förstår dig rätt, som att försämringen kommit och ökat snabbt? Bäst att ta tillbaka den dit du servade den, eller kolla med någon annan uris vad som är fel om den tidigare fuskat. Håll tummarna för magnetiserad, lätt avhjälpt

Arsius11 och Criss Cross gillar detta.
  18. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för informationen! 5-56 teorin stämmer säkert. Den blev lätt och fin i uppdraget dock. Dessa italienare...

19. popeofdenim

popeofdenim Bonde

Från:
    Skåne
    hände min submariner. var en juvel som lossnat...

Arsius11 och Criss Cross gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield