• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service hos AD eller lokal urmakare?

Vad bör man göra? Ska man lämna in klockan hos AD och betala 6000kr för en service, eller ska man lämna in den hos en lokal urmakare som gör samma jobb för ca 3500-4000kr? Sedan finns det ett alternativ till och det är att lämna in den till en duktig hobbyurmakare som bara tar 2000 + delar om det skulle behöva bytas. Klockan är en breitling avenger skyland, jag har ingen aning om hur svårskruvade dessa verken är. Jag har sett hobbyurmakarens tidigare jobb och det har verkligen sett bra ut och han kan verkligen sin sak men jag vet inte hur pass säkert det är. Jag är iaf inte sugen på att betala 6000 kan jag säga.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Nyare klockor eller klockor med ett högre värde, ekonomiska eller känslomässiga servas hos AD.

Kostnaderna för service tar jag med när jag köper klockan. Köper jag nytt så kollar jag prislista för service hos Ad.
 

max

Dancing Queen
Beror ju på urets kostnad och vad du har för lokal urmakare, vet du någon som är duktig så gör det ju inget, problemet är ju att du kan stöta på ordentliga klåpare medans AD är lite mer reglerat.
Lite som med bilar, antingen lämnar med lokala pularen som man kan ha tur med eller så blir det eftermarknadsdelar och mer problem med tiden. Eller så lämnar man in bilden till auktoriserad med originaldelar och inte lika stor risk för dåliga mekaniker.

Vad du vill betala avgör endast du själv, men ibland är det billigare i längden med det initialt dyraste.
Personligen hade jag kört på AD för att slippa magsår om jag var i dina skor.
 
Beror ju på urets kostnad och vad du har för lokal urmakare, vet du någon som är duktig så gör det ju inget, problemet är ju att du kan stöta på ordentliga klåpare medans AD är lite mer reglerat.
Lite som med bilar, antingen lämnar med lokala pularen som man kan ha tur med eller så blir det eftermarknadsdelar och mer problem med tiden. Eller så lämnar man in bilden till auktoriserad med originaldelar och inte lika stor risk för dåliga mekaniker.

Vad du vill betala avgör endast du själv, men ibland är det billigare i längden med det initialt dyraste.
Personligen hade jag kört på AD för att slippa magsår om jag var i dina skor.

Det tredje alternativet är nog ganska korkat! Det andra däremot är hos en välkänd klockförsäljare här i Oslo som har en urmakare som tidigare jobbat hos AD! Där lämnas även garanti och papper på utfört arbete! Det första och dyraste alternativet är hos AD där dom skickar den tull breitling fast man inte vill ha piolering så jag anser det onödigt så måste man ha det med!
 
Topp