• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service i Skåne.

UrVerk

Breitling
Hejsan,ny här på klocksnack.
Jag har fyndat en gammal fungerande Senith 28800 sporto för några tior och behöver tips på några bra urmakare i skånetrakten som kan inspektera min fina klocka och inte är extremt dyr.
MVH.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Kan rekommendera @McGyver har köpt en restaurerad klocka av honom och så har jag haft en boett hos honom för polering och omslipning med grymt resultat.
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Jag kan också rekommendera McGyver, han fixade två gamla subsekundklockor åt mig i Juni, jag blev imponerad över hans skicklighet.
 
E det mcguyver som gäller fortfarande? Jag lämnade in min klocka hos Appelqvists i Lund, får se vad jag får för kostnadsförslag
 
Tack. Kostnadsförslaget var 4000+ på Appelqvists, balansen (?) var bruten.. 🤢
Och de vill inte ta delar från en annan klocka ..
 
Misstänker att du blev lite avskräckt?
Tid är ju inte gratis som bekant.
Ja det kan man säga. Det är inte så mycket tiden, som att de inte var särskilt flexibla. Det skulle bara göras på ett sätt. Nya delar, och service. "Det är så vi jobbar". ingen flexibilitet. Eftersom värdet på klockan understiger värdet på det jobb de vill göra, så föreslog jag att vi kunde använda en balans ifrån en annan klocka, men det fick jag blankt nej på.

Det är mest det jag stör mig på. Det är inte att jag inte har råd.
 
Jag betalar gärna för tiden, men när jag betalar för tiden, så vill jag bestämma vad den ska spenderas på. Lite som vissa mekaniker eller däckgubbar. De vill bara jobba med sina egna delar, för att de har feta marginaler på det.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jag betalar gärna för tiden, men när jag betalar för tiden, så vill jag bestämma vad den ska spenderas på. Lite som vissa mekaniker eller däckgubbar. De vill bara jobba med sina egna delar, för att de har feta marginaler på det.

Jag kan förstå varför vissa firmor bara utför helservice eller enklare byten av externa delar (plexi, krona etc). Det tar tid att skruva isär ett verk, som du mycket riktigt påpekar, även om bara en del ska bytas. Ska de sedan kunna lämna någon som helst garanti på sitt jobb vill de kanske försäkra sig om att delarna inte ska slitas mot varandra i onödan. Det är skillnad på en bil på två ton och mikromekanik där alla delar samverkar med varandra och smuts tar sig runt. Så när man ändå bemödat sig att plocka isär allt kan man ju ifrågasätta logiken i att inte låta tvätta och smörja det. Tror även du överskattar marginalerna på delar, särskilt vad gäller vintage. Allt sammantaget tror jag inte urmakare är så förtjusta i 1/3-prisetlösningar för 1/3-service, som kanske ändå renderar en massa tid men sämre robusthet. Helt enkelt inte värt det.

Med det sagt så finns det urmakare som är flexibla enligt din modell. Jag ville byta ett minutrör en gång, men ingen helservice. Kostade 1650kr. För lite drygt det dubbla hade jag kunnat få den helservad. Ångrar jag mig idag? Ja, lite faktiskt.
 
Jag sa att jag inte förväntar mig någon garanti, och att jag ville gärna betala för en service, men att jag vill använda en begagnad balans så att jag sparar en slant. Jag hittade faktiskt en annan urmakare i Malmö som kunde tänka sig att hjälpa mig med det, men ska testa först med Steinhart själva, de sa att de tar in den och ser vad de kan göra. Gratis fraktsedel också, till min stora förvåning.

Undrar hur det slutar ..
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Om hela klockan är värd 3k, så vill jag inte lägga 4k på en reparation, det är orimligt.

Så är det. Om det monetära värdet är det enda som är viktigt. Sällan är det ju det när man låter renovera vintageur i prisklassen upp till 5k. Stalltipset om man ska sälja är oftast att göra det i befintligt skick, då man sällan eller aldrig får tillbaka servicekostnaden. Värdet på klockor korrelerar med andra ord inte med servicekostnaden. Det kan f.ö vara bra mycket besvärligare att skruva i en Citizen för 500kr än en Omega för 10k.
Hoppas du hittar en lösning som gör dig nöjd!
 
Jepp, så e det .. jag älskar den så jag hoppas att jag kan fixa den till ett rimligt pris, annars får den bara ta plats i vitrinskåpet permanent
 
Topp