Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Service Omega 266 från 1952 OBS! Många bilder!

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av eriksson850, 29 april 2014.

  1. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.804
    Från:
    烏普薩拉
    Här kommer en tråd över en service av min farfars gamla Omega (ref CK2639, cal 266) som kommer bli en överraskning till min far på hans födelsedag.

    Varning! Jag är bara amatör och det mesta utförs med budgetverktyg, så ifall någon ser mina bilder/text och testar själv så är det på eget ansvar! ;)

    Jag har tidigare utfört en service med lyckat resultat på en Omega 30t2pc, som är ett i stort sett identiskt urverk, så jag förväntar mig (och hoppas) att det här kommer gå bra då klockan fungerade perfekt innan.

    Det som ska göras på klockan är:
    - Fullständig demontering av alla verkdelar
    - Fullständig rengöring av alla verkdelar
    - Smörjning och montering av verkdelar
    - Byte av glas
    - Tvätt av boett

    Jag har för många dåliga erfarenheter av att försöka rengöra tavlor, så den kommer jag lämna nästintill orörd.

    1. Första delen kommer här visa demonteringen av urverket.


    1.JPG

    Ett ganska slitet och smutsigt intryck, men jag måste säga att jag gillar boettformen.

    2.JPG



    Jag började med att lätta på spänningen i fjädern. Detta görs lättast med en tandpetare i trä. Skruva lite lätt på kronan så att "clicken" frigörs, sedan håller du den i frigjort läge med tandpetaren medans du lättar på spänningen genom att släppa efter med kronan. OBS! Låt inte kronan snurra fritt, då kan uppdragsfjäder och eventuella andra delar skadas om du har otur. Se de otroligt vackra pilarna nedanför. :) 3.JPG

    Efter att trycket på fjädern har släppt, går det bra att skruva bort skruvarna för "Ratchet wheel" och "Crown wheel" och avlägsna dessa. Detta går att göra i ett senare skede, men jag tycker att man får bra grepp medans verket fortfarande sitter kvar i boetten. Eftersom jag inte kommer att slutföra servicen idag så läggs delarna i plastfolie med en liten beskrivande lapp. Detta tillsammans med att ta många fotografier gör det lättare att komma ihåg hur allt ska tillbaka. 4.JPG 5.JPG 6.JPG Efter det lossar jag på skruven som håller fast kronan. Ofta är 1-1,5 varv tillräckligt för att kunna dra ut den. Den här behöver både skruvas ut och sedan tryckas på för att tillåta avlägsnande. Se till att skruva visarna till klockan 12 innan du gör detta.


    OBS! Om du inte ska skruva isär hela verket, skruva inte för mycket!!! Om du skruvar ut den för långt så kan det hända att du måste demontera verket för att få den att fästa igen! Ingen fara här dock då vi ändå ska demontera allt. 7.JPG 8.JPG 9.JPG Nu är det bara att demontera verket ur boetten. Dags att avlägsna visarna. Det finns olika sorters verktyg för att göra detta, jag gillar modellen med två lösa hävarmar bäst, då det ger lite mer kontroll. Här syns hävarmarna och en kopia på en Bergeon visaravtagare. 10.JPG
    När visarna är avlägsnade så är det dags att ta bort tavlan. Den här tavlan har den vanligaste fästningen i form av två skruvar på varsin sida av verket. Dessa behöver inte skruvas ut fullständigt. Efter det här är det bara att försiktigt sticka in en skruvmejsel mellan tavla och verk, och försiktigt lirka loss tavlan. Var försiktig så du inte förstör tavelfötterna som ibland kan vara ganska sköra. 11.JPG 12.JPG Allt paketeras försiktigt i en burk (väl tvättad snusdosa) i väntan på rengöring. 13.JPG Dags att ge sig på "Keyless work". Jag gillar att ta många bilder från olika vinklar, för att kunna gå tillbaka och se hur allt ska sitta igen. 14.JPG Den övre delen avskruvad och vi kan se en fjäder, OBS! Var försiktig vid avlägsnandet så den inte skjuter iväg! Jag brukar fästa fjädern mot boetten med en liten bit Rodico och sedan försiktigt bända bort fjädern med en tandpetare. 15.JPG Fortsättning följer... :)
     
    BoEtt, Avenger, Fixoflex och 13 andra gillar detta.
  2. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.804
    Från:
    烏普薩拉
    Så nu är fjädern borta och det värsta är över. Nu är det bara att ta många bilder och plocka bort del efter del.
    16.JPG Alla delar i "keyless works" är avlägsnade och nu ska vi avlägsna "Cannon pinnion" eller minutrör som det heter på svenska. Jag använder mig av min Bergeonliknande visarbortagare, det finns speciellt tillägnade verktyg för detta men jag tycker det fungerar bra. Var försiktig och dra rakt ut. 17.JPG Lite delar sorterade. 18.JPG Tillbaka till verksidan igen. Här börjar vi med att skruva bort "Clicken" 19a.JPG Under "Clicken" sitter ännu en fjäder. Jag tar en bild för att komma ihåg hur den ska sitta innan jag tar bort den med en tandpetare efter att ha fixerat den med en bit Rodico. 19b.JPG Efter det är det bara att skruva ut skruvarna som fäster bryggan i verkplattan och försiktigt lirka bort bryggan.

    OBS, använd de små spår som finns för att lyfta bort bryggan (sorry fick ingen bild på dessa) och se till att inte fjäderhuset följer med. Efter att bryggan är borta kan vi försiktigt lyfta bort fjäderhuset innehållande fjäder. Behandla den här ganska varsamt, så inte fjädern flyger ut! Annars får du ligga på knäna och leta delar. :) 20.JPG "Clicken med fjäder och skruvar till bryggan och clicken. 21.JPG Nu över till nästa brygga, samma sak här men var extra försiktig när du lyfter av brickan då det är väldigt lätt att skada "pivoterna" (ändarna på axlarna till de olika hjulen) då dessa är otroligt tunna och sköra. (kostar ca 300-400 kr/st att köpa nya sådana till en vintage Omega). Jag gillar även här att ta många bilder för att se vilket hjul som går tillbaka vart och vilken sida som ska vara uppåt. 22.JPG Sorterar dessa med nummer 1-4 med start med det hjul som sitter närmast balansen. 23.JPG Så, nu är i stort sett hela verket demonterat. Jag låter balansen och gånghaken sitta kvar på verkplattan till det är dags att tvätta dessa. 24.JPG Tack för titten, nästa del kommer när det nya glaset har anlänt och det är dags att tvätta och olja verket. :)
    Kom även gärna med förslag på saker som kan göras annorlunda/bättre.
     
    BoEtt, Boris Balkan, Fixoflex och 7 andra gillar detta.
  3. Minuteman

    Minuteman Friends of KS

    Inlägg:
    2.167
    Bra jobbat!
    Skall bli kul att se fortsättningen.

    Ett förslag om hur du förvarar/sorterar delarna.
    Jag kör små förvarinslådor från Biltema, och sorterar en funktion i varje fack:
    - keyless Works
    -fjäder och uppdragshjul
    -Wheel train
    -balans och gånghake
    -Eventuell datummekanism

    Då finns det i princip ingen risk att förväxla något, och man får ordning och reda :)
    uploadfromtaptalk1398779525868.jpg

    Snusdosa, och plastfolie verkar lite vanskligt när man tänker på t.ex de minsta skruvarna ;)
     
    Pelarn65, Camo00, Jibe och 2 andra gillar detta.
  4. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.804
    Från:
    烏普薩拉

    Bra tips!
    Jag ska införskaffa något liknande, nu blev det dock plastfolie och snusdosa, iom att jag kommer att slutföra om några dagar när Cousinsuk-leveransen kommer.
    Vanligtvis så kör jag 5-6 snusdosebottnar för att hålla delarna sorterade.
    Känner i stort sett igen varenda del nu också (forutom skillnaden på de minsta skruvarna). Så det ska förhoppningsvis inte vara någon fara ;)
     
    Minuteman gillar detta.
  5. Silverminken

    Silverminken Präst

    Inlägg:
    1.207
    Från:
    Skåne
    Spännande....det där skulle jag också vilja kunna.
     
    eriksson850 gillar detta.
  6. Minuteman

    Minuteman Friends of KS

    Inlägg:
    2.167
    Clas Ohlsson har också identiska lådor, om det är smidigare :)
    Om man sorterar enligt detta system, så har jag (hittills i alla fall) aldrig råkat ut för att man inte direkt vet vilken skruv som hör hemma var.
     
    eriksson850 gillar detta.
  7. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.804
    Från:
    烏普薩拉

    Det får bli en sådan innan nästa service! ;)
     
    Minuteman gillar detta.
  8. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.804
    Från:
    烏普薩拉

    Bara att köpa någon gammal möglig Atlantic på tratten för en 50-lapp och börja skruva... Omöjligt att sluta när du väl har börjat! :)
     
    Minuteman gillar detta.
  9. _jonte

    _jonte Friends of KS

    Inlägg:
    5.496
    Mycket intressant, följer med spänning! :)
     
    eriksson850 gillar detta.
  10. theargonaut

    theargonaut Friends of KS

    Inlägg:
    8.679
    Från:
    Sthlm
    Imponerad av dina skills, ditt mod och ffa tålamod ;) Hur många Atlantic har fått offras på vägen? Får lite ångest och stresspåslag bara av att jag läser och ser allt pill :)
     
    eriksson850 gillar detta.
  11. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.804
    Från:
    烏普薩拉

    Tack för din support!
    En junior Atlantic, en Timex och en riktigt möglig Vostok :) Atlanticen så flög barrelarbor iväg när jag öppnade fjäderhuset (visste inte hur man skulle göra) och jag fann den aldrig igen. Vostoken så tryckte jag på "wheel bridge" för hårt och förstörde två tappar och Timexen är helt enkelt inte gjord att skruvas i....

    Efter det så har inga olyckor skett och jag känner mig hyffsat säker på att ta isär de flesta delar på enklare manuella/automater. Det var dock först med förra Omegan som jag plockade isär varenda del i ett svep...

    Ett bra sätt att börja skruva, är att plocka isär ett par delar i taget och se om man får tillbaka dem igen. Det är en grymt tillfredställande hobby! :)
     
    Jibe och theargonaut gillar detta.
  12. mega

    mega Borgare

    Inlägg:
    802
    Det måste vara rätt spännande att öppna ett så gammalt ur, jag blir alltid lika imponerad när jag ser bilder som dessa. Om man betänker att det är ett verk som är ett halvt decenium gammalt och ändå "ser så fint ut"... Riktigt läckert. Mitt gamla mekanikerhjärta gillar!
     
    Minuteman och eriksson850 gillar detta.
  13. Camo00

    Camo00 Friends of KS

    Inlägg:
    6.376
    Från:
    Malmö
    Gryyyym tråd, tack!! Har gett mig på flera äldre verk och plockat isär, men VARENDA litet tips är ovärderligt..!!! :)
     
    eriksson850 och Minuteman gillar detta.
  14. Minuteman

    Minuteman Friends of KS

    Inlägg:
    2.167
    Det svåra är ju inte att plocka isär, utan att plocka ihop ;)
     
  15. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.804
    Från:
    烏普薩拉
    Så mycket svårare är det ju inte... det gäller mest att komma ihåg vart allt ska sitta! ;) med bra dokumentation och tålamod så går det med lite vilja! :)
     
    Minuteman gillar detta.
  16. Minuteman

    Minuteman Friends of KS

    Inlägg:
    2.167
    Det har du rätt i, men ibland behövs en hel del tålamod...
    :)
     
    eriksson850 gillar detta.
  17. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.804
    Från:
    烏普薩拉

    Och ibland behövs det ännu mer! ;)
     
    Minuteman gillar detta.
  18. Camo00

    Camo00 Friends of KS

    Inlägg:
    6.376
    Från:
    Malmö
    My point exactly... :)
     
    Minuteman gillar detta.
  19. joh.jonsson

    joh.jonsson Borgare

    Inlägg:
    821
    Från:
    Uppsala // Visby
    grymt! jag ska nog ta o köpa på mig några gamla skrotverk och skruva på. den enda jag gett mig på är en gammal seiko där en skruv är spårlöst försvunnen haha. så jag gav upp den... väntar spänt på fortsättningen!
     
    eriksson850 gillar detta.
  20. Fsjberg

    Fsjberg Stadsbo

    Inlägg:
    336
    Grym tråd! Är bra sugen på att lära mig skruva själv.
     
    eriksson850 gillar detta.
  21. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.804
    Från:
    烏普薩拉
    Då fortsätter vi...
    Jag börjar med att trycka ut det gamla glaset genom att sätta lite tryck från baksidan. Det här brukar gå lätt och ska inte vara några problem. SAM_1390.JPG Ner med boett och boettlock i ultraljudsmaskinen med en droppe Yes. SAM_1392.JPG Efter UL-maskinen sköljer jag delarna i vatten och låter dem sedan ligga i en glasburk med Nafta (Kemiskt ren bensin) Innan jag lägger dem för att torka på ett kaffefilter. Kaffefilter är bra då det absorberar bra inte släpper fibrer. Bäst hade dock varit att ha sådana där dukar (dupont sontara) som alexndr tipsar om. SAM_1394.JPG Glaslyft SAM_1396.JPG SAM_1401.JPG Nu kan vi gå på verket igen, jag avlägsnar balansen, ankaret och den lilla bryggan ovanför som jag hade sparat sedan tidigare. SAM_1405.JPG SAM_1409.JPG Nu är det bara att börja putsa, jag använder en ren tandborste och två glasburkar. En för att doppa tandborsten i och en som jag lägger delarna i efteråt för att skölja. Jag kör även med en tandpetare i skarvar och hörn för att få bort all smuts. SAM_1415.JPG När de är rena lägger jag dem på kaffefiltret för att torka. Jag brukar använda en sådan här tuta för att blåsa bort överflödig nafta. När det har torkat putsar jag även med lite Rodico för att minimera flammighet. SAM_1417.JPG
     

    Bifogade filer:

    Fixoflex, StrawberryFields, _jonte och 1 annan gillar detta.
  22. Pelarn65

    Pelarn65 Friends of KS

    Inlägg:
    3.025
    Alltid kul med dessa trådar
     
    eriksson850 gillar detta.
  23. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.804
    Från:
    烏普薩拉
    Skruvarna putsar jag inte, utan låter dem bara ligga i bensinen ett tag. Jag använder Ikeas tesilar för att inte förlora någon skruv. SAM_1420.JPG
    Dags att övergå till fjäderhuset. För att öppna fjäderhuset, lägger jag det i en plastpåse och trycker med en korntång (pincett) på kanterna så "ploppar" locket av. Jag gillar att göra det här i en plastpåse då fjädern har lagrad kraft och delar kan lätt försvinna. :) SAM_1421.JPG När locket är av plockar jag försiktigt ut fjäderhuset. SAM_1423.JPG Nu tar jag ett kort på fjäder och barrelarbor för att komma ihåg vilket håll fjädern är snurrad och vilken del av barrelarbor ska sitta. SAM_1425.JPG Delarna tvättade och klara. Jag använder fettet 8300 mellan två fingertutor för att smörja fjädern. Sedan rullar jag ihop fjädern med fingrarna med fingertutor på. Jag måste verkligen köpa fjädervindor, det skulle vara mycket enklare. SAM_1428.JPG Här är fetterna och oljorna jag använder. Moebius 9010 för alla delar som snurrar med hög hastighet och litet tryck. D5 för lite tyngre tryck och lägre hastighet och fettet 8300 för krav på högt tryc låg hastighet. Det här är en del som inte går att spara in på, utan bra oljor är en service onödig... SAM_1430.JPG Alla delar tvättade och redo för montering. SAM_1432.JPG
     
    Fixoflex, Karatekid, joh.jonsson och 3 andra gillar detta.
  24. Chuck_vezlo

    Chuck_vezlo Bonde

    Inlägg:
    119
    Yessss!!!!! Har cal 265 fem själv som jag är inne och småpetar i!!
    Suveränt!! Mycket nyfiken på fortsättningen!
    bild (3).JPG
    P.s. steg ett blev att ta bort allt grönt gegg med en tandpetare :)
     
    eriksson850 gillar detta.
  25. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.804
    Från:
    烏普薩拉
    Fjädern tillbaka i tunnan och överflödigt fett avtorkat med Rodico. SAM_1433.JPG Barrelarbor lirkas in. Här ska man egentligen använda en korntång av mässing, men då jag inte har någon har jag tejpat en av mina ståltänger. Mässing är mjukare än stål och skadar inte kanterna av fjädern lika lätt. SAM_1435.JPG När barrelarbor och locket är monterat oljar jag lagret med D5. SAM_1437.JPG Med verksidan uppåt börjar jag montera hjulen. Först oljade jag de underliggande juvelerna med 9010. SAM_1441.JPG Och på med bryggan. Det här är ett av de svåraste momenten då alla tappar måste passa i juvelerna. Ett väldigt lätt tryck ovanifrån samtidigt som jag försöker leda och korrigera hjulen med en tandpetare. Det här kan ta lång tid (iaf för mig) och tog säkert 20-30 minuter innan alla föll på plats samtidigt. När jag var klar oljade jag med 9010 i juvelerna. SAM_1444.JPG Här gick jag lite för snabbt fram och började montera "keyless work" på tavelsidan innan jag var klar på verksidan. Gör klart på verksidan först så går det mycket lättare. SAM_1446.JPG I med fjäderhuset. SAM_1449.JPG På med fjäderhusbryggan och olja "Centerwheel" Jag använde D5 där. SAM_1452.JPG På med clickfjädern och clicken samt skruvar för att fästa bryggan i verkplattan. SAM_1456.JPG På med Ratchet wheel. OBS! Skruva inte för hårt, det är lätt att skruven bryts av. SAM_1458.JPG På med "crown wheel" och brickor. Samma sak här, skruva inte för hårt. Hjulets insida oljades med D5. SAM_1463.JPG
     
    Fixoflex, Pelarn65, joh.jonsson och 1 annan gillar detta.
  26. Minuteman

    Minuteman Friends of KS

    Inlägg:
    2.167
    Ser bra ut!
    Skall bli kul att se fortsättningen.
    Angående mitt tips om förvaring ovan, så hittade jag en ny användning av biltemalådorna idag.
    uploadfromtaptalk1398941684653.jpg
    De större funkar fint till förvaring av pågående och framtida projekt :)
     
    Fixoflex, eriksson850 och Chuck_vezlo gillar detta.
  27. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.804
    Från:
    烏普薩拉
    Då fortsätter vi med "Keyless works" på tavelsidan. Allt går tillbaka på samma plats som det satt när vi demonterade. Även Cannon pinion och hjulen går tillbaka. Innan Cannon pinnion trycktes dig försiktigt med en korntång, så oljades "pinnen" den skulle sitta på. Även "keyless works" oljades på väl valda ställen. SAM_1465.JPG Vi vänder igen, försiktigt monterande av gånghaken. SAM_1469.JPG Och bryggan ovanför. SAM_1470.JPG På med balansen. Verket vaknar till liv! :) SAM_1478.JPG Pillar försiktigt upp Incablocen på baksidan och plockar ut juvelen med en tandpetare med Rodico. SAM_1479.JPG Dit med sista hjulet och "washer" SAM_1480.JPG Tavla och visare! Glöm inte att öppna/fästa tavlan med skruvarna på sidan av verkplattan. SAM_1482.JPG Tillbaka i boetten och fäster verket med de sista skruvarna. SAM_1512.JPG Ser rent och fint ut! :) SAM_1513.JPG Mycket bättre! SAM_1522.JPG Farfars armband. SAM_1541.JPG Testar med ett vanligt läder. SAM_1542.JPG
     
    BoEtt, LongCon, ollkli och 14 andra gillar detta.
  28. Owaysis

    Owaysis Friends of KS

    Inlägg:
    368
    Grymt jobbat!! Det såg riktigt pilligt ut alltså :)
     
    eriksson850 gillar detta.
  29. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Friends of KS

    Inlägg:
    9.804
    Från:
    烏普薩拉

    Ta det försiktigt bara och skyll inte på mig om något går sönder! ;) Bäst är att testa på klockor som du inte bryr dig om först...
    Lycka till!
     
  30. Minuteman

    Minuteman Friends of KS

    Inlägg:
    2.167
    Snyggt (och snabbt) jobbat :)
    En timme från tvätt till klart inklusive dokumentation på KS ;)
    Resultatet ser ju strålande ut!
    Vet du något om hur den går än?