• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service Omega 266 från 1952 OBS! Många bilder!

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tänk på att om du tänkt köpa 0,5L så blir det billigare från cousin med frakt...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vad ligger den på hos Cousins?


33 pund med frakt och moms. 253:- + 100:- i frakt från verkmästarna. Dock är minsta köpbelopp 300:- hos dem så du får lov att köpa något mer annars fyller dom på med batterier tills du når över 300:-

Typ samma pris alltså, men då känns det bättre för mig att stötta ett företag som inte tar rövarpriser...
 

Minuteman

Rolex
33 pund med frakt och moms. 253:- + 100:- i frakt från verkmästarna. Dock är minsta köpbelopp 300:- hos dem så du får lov att köpa något mer annars fyller dom på med batterier tills du når över 300:-

Typ samma pris alltså, men då känns det bättre för mig att stötta ett företag som inte tar rövarpriser...
Det verkar gå att få hem en liter för samma pengar här:
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=310433073389&globalID=EBAY-DE&alt=web

:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Baam! Nu var vi kittade, skönt att slopa tandborsten med nafta och eloge till Cousin som får fram ett paket på 2 dagar... :)
McGyver, kör du ultraljud till destvattnet också eller bara med elman i första steget?
2E95vP6.jpg
 

McGyver

Rolex
Jag har ju även en Elmatvätt, så steg ett är röd Elmatvätt i UL-bad, sedan skölj i destvatten i maskinen, centrifugering, skölj i IPA, centrifugering, torkning i värmekanmare=klart!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har ju även en Elmatvätt, så steg ett är röd Elmatvätt i UL-bad, sedan skölj i destvatten i maskinen, centrifugering, skölj i IPA, centrifugering, torkning i värmekanmare=klart!


Så med min lösning utan Elmatvätt, vad tror du blir bäst?
Köra första vändad i UL sedan hade jag hade tänkt köra glasburkar för steg 2 och 3...
Borde jag köpa en UL tvätt för destvattnet också? Sista steget är nog inte att rekommendera att köra alkoholen i en UL.

Det finns tyvärr inte i budget (eller bostadsutrymme) att köpa en Elma-tvätt just nu ;)

Edit: Jag hade tänkt använda mig av ett gäng tesilar för delarna.
 

Minuteman

Rolex
Jag har ju även en Elmatvätt, så steg ett är röd Elmatvätt i UL-bad, sedan skölj i destvatten i maskinen, centrifugering, skölj i IPA, centrifugering, torkning i värmekanmare=klart!
Så du kör ingen Elma röd i Elmamaskinen?
Bara sköljningen i destvatten och IPA?
Hur gör du med gånghaken? Kör du den separat för att undvika risken med shellack och IPA?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Så du kör ingen Elma röd i Elmamaskinen?
Bara sköljningen i destvatten och IPA?
Hur gör du med gånghaken? Kör du den separat för att undvika risken med shellack och IPA?


Och balansen (också shellack), jag hade tänkt köra balansen monterad på verkplattan under alla tre stegen... Tål inte shellack IPA?
 

Minuteman

Rolex
Och balansen (också shellack), jag hade tänkt köra balansen monterad på verkplattan under alla tre stegen... Tål inte shellack IPA?
Vad jag förstår finns det en risk att den (shellacken) löses upp i IPA -> klart obra.
Dock har jag hört de som testat utan att det blivit problem, men det kanske är olika med olika verk = dumt att testa :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vad jag förstår finns det en risk att den (shellacken) löses upp i IPA -> klart obra.
Dock har jag hört de som testat utan att det blivit problem, men det kanske är olika med olika verk = dumt att testa :)


Ok, men då blir det till att montera av balansen också. Sedan köra balans och gånghake i bensin...
 

Minuteman

Rolex
Vad tror du om att köra dubbla ul tvättar? En för Elma och en för destvatten? Alkohol är nog ingen bra ide... :artist:
Frågan är kanske i så fall om man lyckas torka delarna tillräckligt bra. En av IPAns roller är ju att absorbera sista resterna av sköljvattnet, och sedan avdunsta.

Kanske finns risk att det blir fukt kvar och att man får korrision sedan.

Gissar att det vore bäst med nafta i stället, men det vore kul att höra åsikten från någon med erfarenhet av detta.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Frågan är kanske i så fall om man lyckas torka delarna tillräckligt bra. En av IPAns roller är ju att absorbera sista resterna av sköljvattnet, och sedan avdunsta.

Kanske finns risk att det blir fukt kvar och att man får korrision sedan.

Gissar att det vore bäst med nafta i stället, men det vore kul att höra åsikten från någon med erfarenhet av detta.

Jo jag vet, men nu har jag ju köpt Elma... :(

Hårtork? Kanske dags att bygga en snurrande grej då...
 

Minuteman

Rolex
Jo jag vet, men nu har jag ju köpt Elma... :(

Hårtork? Kanske dags att bygga en snurrande grej då...
Tja, att bara tvätta balans och gånghaken i nafta är ju gjort på några minuter, så det hinner du ju lätt med medans de andra prylarna puttrar i UL tvätten :)

Något snurrande och en hårtork kanske inte är en dålig idé.
Jag håller själv på att fundera på om det går att bygga en budgettvätt.
Återkommer när jag funderat klart ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tja, att bara tvätta balans och gånghaken i nafta är ju gjort på några minuter, så det hinner du ju lätt med medans de andra prylarna puttrar i UL tvätten :)

Något snurrande och en hårtork kanske inte är en dålig idé.
Jag håller själv på att fundera på om det går att bygga en budgettvätt.
Återkommer när jag funderat klart ;)


f3ZRrg2.jpg

Edit: Bild korrigerad

:D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grymt bra tråd! Blir riktigt imponerad av ditt jobb! Mera sånt här :)!
Härlig tråd! Bra jobbat. Kul att läsa att alla delar med sig av sina tips och tankar.

Tack tack, kul att få feedback! :) skippade tankarna på att bygga en egen maskin, så nu är en L & R klocktvätt (visp) och timegrapher beställda, äntligen kan jag snart börja använda mina nya rengöringsvätskor :)
 
Topp