• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service på datejust.

tictac62

Cartier
Rolex
Detta är NYMANS UR nya service prislista


Service: Renovering av verk, ev. slitna urverksdelar packningar, trycktest, polering och rengöring av boett och länk.
Täthetsservice: Rengöring av boett och länk, alla packningar och trycktest.
Polering: Vid polering ingår täthetsservice.
Modell Service inkl. polering Täthetsservice Polering
Oyster Date & Datejust med safirglas tillverkad i stål, bic eller guld 5 600 kr 1 200 kr 2 200 kr
Oyster Proffesional 6 000 kr 2 000 kr 3 000 kr
Oyster Professional DEEP SEA 7 000 kr 2 900 kr 3 900 kr
Oyster med plastglas tillverkad i stål, bic eller guld 6 000 kr 1 800 kr 2 200 kr
Oyster med plastglas tillverkad i stål, bic eller guld (bruten urtavla & äldre än 35 år) 6 000 kr 1 200 kr 2 200 kr
Oysterquartz med safirglas tillverkad i stål, bic eller guld 6 000 kr 1 200 kr 2 200 kr
Daytona med safirglas tillverkad i stål, bic eller guld 7 900 kr 1 200 kr 2 500 kr
Sport Rolex med plastglas Kostnadsförslag Kostnadsförslag Kostnadsförslag
Cellini meknisk eller quartz 3 900 kr 1 200 kr 2 200 kr
 

tictac62

Cartier
Ja, det kan den ju, skulle tro mellan 6-800:-
Vet inte riktigt vad som ingår i slitage delar, om rotorlagringen ingår eller ej, Rob E kunderna som servar sina klockor där har bättre koll, jag har själv aldrig lämnat in någon klocka för service, jag lagar eller servar dom själv.
 

Weberg

Audemars
Runt 5-6000 som tidigare nämnt. Behöver du byta kronan och kronhalsen så räkna med cirka 9000 kr.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det finns bra independents med tillgång till rätt delar som kan serva en vanlig Datejust för 2500-3000kr om man bara frågar runt lite. Själv servar jag ibland hos AD och ibland hos andra. Finns upp- och nedsidor med bägge alternativen.
 

Turbotom

Omega
En relaterat fråga, varför brukar kronan bytas? Det byttes även tryckknappar på min Speedy hos Rob E. Är det slitagesaker?
 

Weberg

Audemars
Alright, då har olika länder olika rutiner. Vilket samtidigt känns lustigt när det är samma företag som ligger bakom serviceupplägget. :)


Så är det säkert, har bara koll på några av de svenska. Men vid byte eller köp av originaldelar är det värt att kolla upp flera ställen: när jag frågat om pris för att byta glas eller köpa ett nytt spännen till armlänken så har priset kunnat skilja på över 50 procent - för samma produkt.
 

jhm

Panerai
En relaterat fråga, varför brukar kronan bytas? Det byttes även tryckknappar på min Speedy hos Rob E. Är det slitagesaker?


Själva kronhuvudet har gängor som kan slitas när kronan skruvas ut och skruvas in, och kronhalsen kan slitas av själva kronaxeln, om man vrider upp klockan manuellt eller ställer uret ofta. Som med så mycket annat, gissar jag även att det beror på hur varsam användaren är. :)
 

Weberg

Audemars
En relaterat fråga, varför brukar kronan bytas? Det byttes även tryckknappar på min Speedy hos Rob E. Är det slitagesaker?


Om jag förstod det rätt, när jag bytte på min DJ, så var det egentligen inte själva kronan som var utsliten, utan delarna innanför. Och de "finare" AD:arna byter aldrig bara en del, utan allt runtomkring, lite enkelt förklarat. Ungefär som när du lämnar in din Audi för (ett svindyrt) kamremsbyte så måste du även byta vattenpump etc.
 

Weberg

Audemars
En relaterat fråga, varför brukar kronan bytas? Det byttes även tryckknappar på min Speedy hos Rob E. Är det slitagesaker?


Om jag förstod det rätt, när jag bytte på min DJ, så var det egentligen inte själva kronan som var utsliten, utan delarna innanför. Och de "finare" AD:arna byter aldrig bara en del, utan allt runtomkring, lite enkelt förklarat. Ungefär som när du lämnar in din Audi för (ett svindyrt) kamremsbyte så måste du även byta vattenpump etc.

Har alltid velat köpa en Speedy, men just pga skräckexempel på servicekostnader har jag avstått. Kan dock snart inte hålla mig längre, haha.
 

Brogren

Cartier
Bumpar denna tråden då jag precis fick mitt kostnadsförslag från AD på service av min DJ 1601 från mitten på 60-talet.
Kostnadsförslaget jag fick var på 12 900:- vilket jag tycker låter lite mycket. Fram tills för 2 månader sedan gick den nämligen med +2s/dag vilket jag ser som utmärkt för en 60-talare. Att så mycket i klockan ska vara slitet för att berättiga detta priset låter underligt. Kanske bara är jag som är snål dock, vem vet.
Lär bli billigare om jag skickar till närmsta service center..
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Bumpar denna tråden då jag precis fick mitt kostnadsförslag från AD på service av min DJ 1601 från mitten på 60-talet.
Kostnadsförslaget jag fick var på 12 900:- vilket jag tycker låter lite mycket. Fram tills för 2 månader sedan gick den nämligen med +2s/dag vilket jag ser som utmärkt för en 60-talare. Att så mycket i klockan ska vara slitet för att berättiga detta priset låter underligt. Kanske bara är jag som är snål dock, vem vet.
Lär bli billigare om jag skickar till närmsta service center..
ouch...
 

Jimpa

Panerai
Bumpar denna tråden då jag precis fick mitt kostnadsförslag från AD på service av min DJ 1601 från mitten på 60-talet.
Kostnadsförslaget jag fick var på 12 900:- vilket jag tycker låter lite mycket. Fram tills för 2 månader sedan gick den nämligen med +2s/dag vilket jag ser som utmärkt för en 60-talare. Att så mycket i klockan ska vara slitet för att berättiga detta priset låter underligt. Kanske bara är jag som är snål dock, vem vet.
Lär bli billigare om jag skickar till närmsta service center..
Fyfan vad tråkigt, bävar inför framtida service besök :dead:Vilken AD?
 

Weberg

Audemars
Bumpar denna tråden då jag precis fick mitt kostnadsförslag från AD på service av min DJ 1601 från mitten på 60-talet.
Kostnadsförslaget jag fick var på 12 900:- vilket jag tycker låter lite mycket. Fram tills för 2 månader sedan gick den nämligen med +2s/dag vilket jag ser som utmärkt för en 60-talare. Att så mycket i klockan ska vara slitet för att berättiga detta priset låter underligt. Kanske bara är jag som är snål dock, vem vet.
Lär bli billigare om jag skickar till närmsta service center..
Varför ska du serva om den fortfarande går kanon?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
När de byter massa, är ju för att de ska kunna lämna garanti på jobbet.

Vi kallar det patina, wabi m,m. De kallar det för en risk.
 

Brogren

Cartier
Varför ska du serva om den fortfarande går kanon?
"fram tills för 2 månader sedan"
Eftersom den började gå sämre över dagen borde det inte vara så många delar som är förbrukade in my mind. Men som sagt, lär ha fel. Men de urmakare jag träffat byter gärna en och tre saker för mycket. Men anledningen till det är som @Jokkmokkswe skriver ovanför. Halvt onödigt men ändå inte helt.

Lär får bita i det sura äpplet. Jag vill ju trots allt ha kvar den.
 

Weberg

Audemars
"fram tills för 2 månader sedan"
Eftersom den började gå sämre över dagen borde det inte vara så många delar som är förbrukade in my mind. Men som sagt, lär ha fel. Men de urmakare jag träffat byter gärna en och tre saker för mycket. Men anledningen till det är som @Jokkmokkswe skriver ovanför. Halvt onödigt men ändå inte helt.

Lär får bita i det sura äpplet. Jag vill ju trots allt ha kvar den.
Ok, capish. Men priset verkar ändå högt. För den summan fick jag en helrenovering på Nymans, inklusive tavelbyte samt en helt ny krona (bara den kostade 3000 kr). Kolla runt!
 

jhm

Panerai
Bumpar denna tråden då jag precis fick mitt kostnadsförslag från AD på service av min DJ 1601 från mitten på 60-talet.
Kostnadsförslaget jag fick var på 12 900:- vilket jag tycker låter lite mycket. Fram tills för 2 månader sedan gick den nämligen med +2s/dag vilket jag ser som utmärkt för en 60-talare. Att så mycket i klockan ska vara slitet för att berättiga detta priset låter underligt. Kanske bara är jag som är snål dock, vem vet.
Lär bli billigare om jag skickar till närmsta service center..

Kan så klart inte svara på hur mycket mer din urmakare tänkt byta på just din DJ, men sist jag frågade hos AD, fick jag veta att en fullständig överhalning, där man byter ett visst antal delar som del av servicen (delarna inräknade) skulle gå på strax under 7K. Hos min AD fick jag intrycket att man tillämpar principen enhetspris, så det kanske är riktigt dyra eller sällsynta reservdelar som behövs i just din klocka för att få den i form igen. Om inte, så hade du ju även kunnat få en second opinion hos någon annan AD, för att se om det verkligen är rimligt?! Lycka till hur som helst! :)
 
Topp