Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Service på datejust.

Diskussion i 'Diskussion' startad av P-A, 9 april 2015.

1. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Vad brukar det ligga på i pris?

2. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Rolex
    Detta är NYMANS UR nya service prislista

Service: Renovering av verk, ev. slitna urverksdelar packningar, trycktest, polering och rengöring av boett och länk.
    Täthetsservice: Rengöring av boett och länk, alla packningar och trycktest.
    Polering: Vid polering ingår täthetsservice.
    Modell Service inkl. polering Täthetsservice Polering
    Oyster Date & Datejust med safirglas tillverkad i stål, bic eller guld 5 600 kr 1 200 kr 2 200 kr
    Oyster Proffesional 6 000 kr 2 000 kr 3 000 kr
    Oyster Professional DEEP SEA 7 000 kr 2 900 kr 3 900 kr
    Oyster med plastglas tillverkad i stål, bic eller guld 6 000 kr 1 800 kr 2 200 kr
    Oyster med plastglas tillverkad i stål, bic eller guld (bruten urtavla & äldre än 35 år) 6 000 kr 1 200 kr 2 200 kr
    Oysterquartz med safirglas tillverkad i stål, bic eller guld 6 000 kr 1 200 kr 2 200 kr
    Daytona med safirglas tillverkad i stål, bic eller guld 7 900 kr 1 200 kr 2 500 kr
    Sport Rolex med plastglas Kostnadsförslag Kostnadsförslag Kostnadsförslag
    Cellini meknisk eller quartz 3 900 kr 1 200 kr 2 200 kr

vonbahr, jabla, P-A och 2 andra gillar detta.
  3. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Så 5600:- är startpriset, sedan tillkommer alla delar som behöver bytas!

bjrn och P-A gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Vissa normalslitagedelar ingår väl som standard.

jabla och P-A gillar detta.
  5. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Ok, jag funderar på att köpa en datejust guld/stål som, vad jag vet, inte har blivit servad på ca 10-15 år.
    Jag vet inte hur mycket jag ska säga i pris.

Men då kan en service kosta 10' också?

6. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Ja, det kan den ju, skulle tro mellan 6-800:-
    Vet inte riktigt vad som ingår i slitage delar, om rotorlagringen ingår eller ej, Rob E kunderna som servar sina klockor där har bättre koll, jag har själv aldrig lämnat in någon klocka för service, jag lagar eller servar dom själv.

7. poormans

poormans Präst

oyster proffesional? är det en ny modell?? :p

jhm gillar detta.
  8. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Det är submariner gamla,deep sea

P-A gillar detta.
  9. Weberg

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.
    Runt 5-6000 som tidigare nämnt. Behöver du byta kronan och kronhalsen så räkna med cirka 9000 kr.

10. Per

Per Björklövens finest

Det finns bra independents med tillgång till rätt delar som kan serva en vanlig Datejust för 2500-3000kr om man bara frågar runt lite. Själv servar jag ibland hos AD och ibland hos andra. Finns upp- och nedsidor med bägge alternativen.

DrDre gillar detta.
  11. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund

Är inte både krona och uppdragsfjäder sådant som alltid byts vid en revision och sas ingår i servicen? Det har jag hört i alla fall.

12. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Fjäder ingår och alla, packningar ingår.
    Krona ingår inte, utan att alla packningar i boetthalsen och kronan ingår.

DrDre gillar detta.
  13. Weberg

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.

Nope, kronan samt halsen går på 3 000 kr hos Nymans.

14. Weberg

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.

Nope, delarna ingår alltså - om klockan har slitits normalt och inte kräver en megaschmegaservice som innebär extra mycket jobb eller större ingrepp. Även glas ingår om du vill (alla vill inte det).

15. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund

Alright, då har olika länder olika rutiner. Vilket samtidigt känns lustigt när det är samma företag som ligger bakom serviceupplägget. :)

16. Turbotom

Turbotom Bonde

En relaterat fråga, varför brukar kronan bytas? Det byttes även tryckknappar på min Speedy hos Rob E. Är det slitagesaker?

17. Weberg

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.

Så är det säkert, har bara koll på några av de svenska. Men vid byte eller köp av originaldelar är det värt att kolla upp flera ställen: när jag frågat om pris för att byta glas eller köpa ett nytt spännen till armlänken så har priset kunnat skilja på över 50 procent - för samma produkt.

18. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund

Själva kronhuvudet har gängor som kan slitas när kronan skruvas ut och skruvas in, och kronhalsen kan slitas av själva kronaxeln, om man vrider upp klockan manuellt eller ställer uret ofta. Som med så mycket annat, gissar jag även att det beror på hur varsam användaren är. :)

Weberg gillar detta.
  19. Weberg

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.

Om jag förstod det rätt, när jag bytte på min DJ, så var det egentligen inte själva kronan som var utsliten, utan delarna innanför. Och de "finare" AD:arna byter aldrig bara en del, utan allt runtomkring, lite enkelt förklarat. Ungefär som när du lämnar in din Audi för (ett svindyrt) kamremsbyte så måste du även byta vattenpump etc.

20. Weberg

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.

Om jag förstod det rätt, när jag bytte på min DJ, så var det egentligen inte själva kronan som var utsliten, utan delarna innanför. Och de "finare" AD:arna byter aldrig bara en del, utan allt runtomkring, lite enkelt förklarat. Ungefär som när du lämnar in din Audi för (ett svindyrt) kamremsbyte så måste du även byta vattenpump etc.

Har alltid velat köpa en Speedy, men just pga skräckexempel på servicekostnader har jag avstått. Kan dock snart inte hålla mig längre, haha.

21. Turbotom

Turbotom Bonde

Tack för informationen! [emoji2]

22. Brogren

Brogren Friends of KS

Bumpar denna tråden då jag precis fick mitt kostnadsförslag från AD på service av min DJ 1601 från mitten på 60-talet.
    Kostnadsförslaget jag fick var på 12 900:- vilket jag tycker låter lite mycket. Fram tills för 2 månader sedan gick den nämligen med +2s/dag vilket jag ser som utmärkt för en 60-talare. Att så mycket i klockan ska vara slitet för att berättiga detta priset låter underligt. Kanske bara är jag som är snål dock, vem vet.
    Lär bli billigare om jag skickar till närmsta service center..

23. KenKun

KenKun Biskop

ouch...

24. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    Fyfan vad tråkigt, bävar inför framtida service besök :dead:Vilken AD?

25. Chatastropher

Chatastropher Stadsbo

Från:
    Straight outta Skälby
    Fan. Ser inte fram emot när min behöver service...

26. Weberg

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.
    Varför ska du serva om den fortfarande går kanon?

27. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    När de byter massa, är ju för att de ska kunna lämna garanti på jobbet.

Vi kallar det patina, wabi m,m. De kallar det för en risk.

28. Brogren

Brogren Friends of KS

"fram tills för 2 månader sedan"
    Eftersom den började gå sämre över dagen borde det inte vara så många delar som är förbrukade in my mind. Men som sagt, lär ha fel. Men de urmakare jag träffat byter gärna en och tre saker för mycket. Men anledningen till det är som @Jokkmokkswe skriver ovanför. Halvt onödigt men ändå inte helt.

Lär får bita i det sura äpplet. Jag vill ju trots allt ha kvar den.

Weberg gillar detta.
  29. Weberg

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.
    Ok, capish. Men priset verkar ändå högt. För den summan fick jag en helrenovering på Nymans, inklusive tavelbyte samt en helt ny krona (bara den kostade 3000 kr). Kolla runt!

Brogren och Jimpa gillar detta.
  30. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund
    Kan så klart inte svara på hur mycket mer din urmakare tänkt byta på just din DJ, men sist jag frågade hos AD, fick jag veta att en fullständig överhalning, där man byter ett visst antal delar som del av servicen (delarna inräknade) skulle gå på strax under 7K. Hos min AD fick jag intrycket att man tillämpar principen enhetspris, så det kanske är riktigt dyra eller sällsynta reservdelar som behövs i just din klocka för att få den i form igen. Om inte, så hade du ju även kunnat få en second opinion hos någon annan AD, för att se om det verkligen är rimligt?! Lycka till hur som helst! :)

Brogren gillar detta.
  31. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    Vilken AD? :rolleyes: (igen)..

Mårtenssons ur Brookfield