Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Service på en tudor oysterdate Quartz?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jonaz, 13 juli 2013.

1. Jonaz
    Trådstartare

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Jag har en tudor fr -85 som jag givit till hustrun och det känns som den klarar sig sämre och sämre mellan batteribytena. Nu är det knappt ett år sedan den var hos bergströms... Service? Är det idé att serva ett Quartz ur? Är det idé att göra det hos bergströms ( de tar 400:- för batteribyte så ena djäkla skojare är de ) finns det någon annan i Gbg som kan göra det för en rimlig peng? Många frågor...

Finger shot:

iPhone | Tapatalk

2. calzone

calzone Biskop

400 kr för batteribyte..........

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

3. Jonaz
    Trådstartare

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg

Eller hur...

iPhone | Tapatalk

4. micke_s

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    För 400 hoppas man nästan att de trycktestar den också...

5. JS

JS Friends of KS

Har för mig att de trycktestar OQ vid batteribyte

6. micke_s

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Då är det mer safe kan jag tycka!

7. mace

mace Stadsbo

Frågade på Krons ur (nymans bastardsyskon) vad en service på omega Aqua terra quartz innebar, och fick svaret att de byter hela urverket. De servar alltså inte genom att plocka isär och smörja, utan man får ett nytt verk. 1900 (exkl polering) skulle det kosta vill jag minnas. Vet inte vad det innebär för ett sådant gammalt verk (?) som i din tudor? This calls for China!

8. DrDre

DrDre Friends of KS

Om det är så att den har ett helt vanligt standardurverk från tex ETA, och en "service" innebär att man byter hela urverket, så kan man ju lika gärna beställa urverket själv från tex Ofrei.

9. andheg

andheg Friends of KS

Då kostar alltså inte urverket många kronor i en AT?!

10. China

China Guest

Det sitter en ETA quartz i Tudorn, och den går att serva. Ibland så kan det vara billigare att byta urverket än en omfattande service, så det är en bedömningsask för urmakaren som ska göra jobbet. Kostnaden tycker jag är lite svår att spekulera i, men det kanske finns någon på forumet som servat eller bytt verk på en liknande klocka?

11. Jonaz
    Trådstartare

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    1900:- kan det ju vara värt, men inte många ören över det...

iPhone | Tapatalk

12. DrDre

DrDre Friends of KS

Tog en snabbtitt på Ofrei och ETAs quartzverk är ju skitbilliga. De flesta kostar ungefär som att bjuda en kompis på en öl och de lite finarere verkar ligga runt 55-75 usd, dvs en bit under en femhundring. Det dyraste jag såg låg på 125 usd.

http://www.ofrei.com/page200.html

andheg gillar detta.
  13. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Vad går automatarna på?

14. China

China Guest

Verken som passar är ETA 954.112 och ETA 255.111. Båda är 11 1/2 linge och har samma dimensioner på visarna, ETA 954.112 tillverkas inte längre och kan vara lite knepig att få tag på.

15. DrDre

DrDre Friends of KS

De mekaniska verken ligger runt 1300 kr (ETA 2824) till 1900 (2892), dvs ungefär vad man får betala i butik för ett vanligt spänne till ett märkesur.

Det är ju oundvikligt att frågan "vad är det man betalar för egentligen" kommer krypande när man ser priserna. Å andra sidan är man väl lika mycket sucker när man köper det mesta annat som tex ett par joggingskor för en tusenlapp som kostar 25 kr att limma ihop, eller samma belopp för en skjorta som också kostar ett par tior att få ihop.

Kolla här:
    http://www.ofrei.com/page_183.html

andheg gillar detta.
  16. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Tackar!

17. andheg

andheg Friends of KS

Detta är ändå väldigt intressant!!!!!
    Tackar sherlock holmes:)

//andheg

18. Per

Per Björklövens finest

Detta är något att tänka på gällande OQ:s också. När de verken strular så kan det bli otäckt dyrt om man ska få tag på ett nytt. Inte direkt att det är många delar att skruva på om det väl går sönder.

19. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Finns mycket att skruva på, men när motorer och kristaller gör kaos...

China gillar detta.
  20. Per

Per Björklövens finest

Jag kan inte mer i ämnet än att trasiga Oysterkvartsar ofta kräver nytt verk och ofta får vuxna män att gråta när de får höra vad det kommer att kosta. Kan tänka mig att det är liknande upplevelse när ens Royal Oak kvarts bestämmer sig för att lägga av.

21. China

China Guest

Helt riktigt, och som jag skrev tidigare så kan en service bli dyrare än att byta verk rakt av. En analog quartz har mer delar än vad folk i allmänhet tror. Med det sagt så går det säkert att få tag på ett utbytesverk, förmodligen ett ETA 255.11 i det här fallet.

22. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nooo, en RO quartz ville jag ju ha!

23. Per

Per Björklövens finest

Oh, var det du? :|

Hört att de aldrig ger upp.

Mårtenssons ur Brookfield