Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Service på Heuer Autavia?

Diskussion i 'Vintage' startad av Andreas P, 19 september 2015.

1. Andreas P
    Trådstartare

Andreas P Bonde

autavia1.JPG Jag budade precis hem denna Heuer Autavia .Någon som känner till någon bra urmakare som kan serva denna runt Göteborgs trakten? autavia2.jpg

rogart-63, Daytona96, Gummo och 1 annan gillar detta.
  2. PR1973

PR1973 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Gratulerar till en trevlig klocka :)

Tyvärr är det nog inte helt lätt att hitta någon i Sverige som kan serva den. Vet att någon har nämnt någon i Linköping (eller om det var Jönköping) som servat en Carrera med samma verk (cal 12). Men det bästa är annars att sikta på service ute i Europa. Finns några bra alternativ i England, Nic Green www.chronomatic.com har jag själv använt mig av vid flera tillfällen, och sen självklart Abel Court i Belgien (men han har lååång väntetid). Ett tips är att söka lite i Heuertråden också.

3. Andreas P
    Trådstartare

Andreas P Bonde

Tack så mycket :) Jag har letat länge efter en Autavia och äntligen lyckades jag buda hem en för rimliga pengar dom börjar ju bli dyra dessa klockor. Tack för tipsen jag ska kolla upp detta vet du ungefär vad en service brukar ligga på hos Nic Green www.chronomatic.com om det inte är direkt några delar som måste bytas ut ?

4. PR1973

PR1973 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ca 3000 kr har jag betalt för ren service, men oftast är det något som behöver bytas också. Även Nic brukar ha väntetid så räkna med minst två-tre månader innan du har klockan igen.

5. Andreas P
    Trådstartare

Andreas P Bonde

Priset låter ju helt okej men synd på väntetiden man vill kunna börja använda klockan direkt ju :) Har du någon erfarenhet av dessa ? http://watchguy.co.uk/

6. PR1973

PR1973 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tyvärr ingen erfarenhet av dom, verkar ju duktiga. Richard Askham, thewatchspotblog.com, har jag hört mycket bra om också. Men hade också rätt lång väntetid när jag kollade med honom i våras.

7. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skövde Urteknik sade sig kunna serva vintage Heuer, de är officiella TAG service center i Sverige. Kan vara värt att kika med, men tror de är ganska dyra

DrDre gillar detta.
  8. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    När en kund till mig, frågade Skövde Urteknik, fick han till svar att all Vintage skickades till Schweiz för kostnadsförslag och alla renoveringar också görs i Schweiz, numera.

9. PR1973

PR1973 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lite varningsflag är att om den skickas till Schweiz så är risken stor att delar byts ut till servicedelar, tex visare/krona. Förvisso säkert funktionella men inte alltid exakt lika original.

tictac62 gillar detta.
  10. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Det är sant, att det byts mycket delar, på fabriksrenoveringar.

11. Wettex

Wettex Stadsbo

Från:
    Umeå
    Lindahls Urmakeri i Vetlanda har också kunskap nog att serva gamla kronografer. Har bra erfarenhet av dom. Men räkna med väntetid och att bli ca 5-6k fattigare.

Gamla kronografer är trevliga, men ack så dyra att serva

12. Andreas P
    Trådstartare

Andreas P Bonde

Tack alla för tipsen !Idag fick jag min klocka älskar den redan nu :) Jag har hittat en på hemma plan som kan tänkas sig att serva klockan så jag återkommer med lite bilder när klockan har varit på spabehandling :) Så här ser klockan ut när jag fick den idag tycker den verkar vara i helt okej skick. DSC_0463.JPG DSC_0464.JPG

Feskarn, PR1973, Criss Cross och 2 andra gillar detta.
  13. Andreas P
    Trådstartare

Andreas P Bonde

DSC_0506.JPG Nu har jag fått tillbaka min klocka efter servicen :) jag är verkligen super nöjd med resultatet!

Pictor, Jensab, Zacke och 8 andra gillar detta.
  14. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Härligt! Vem fick uppdraget?

15. mofo

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Ser bra ut, vad gjordes med klockan, vem fick uppdraget och vad kostade det?
    Har själv en gammal kronograf som behöver spa.

16. Andreas P
    Trådstartare

Andreas P Bonde

Det fick en medlem här på klocksnack tictac62. Kan varmt rekommendera han när det gäller service och reparation jag är hur nöjd som helst :)

tictac62 och Criss Cross gillar detta.
  17. Andreas P
    Trådstartare

Andreas P Bonde

Kolla med tictac62 han hjälper dig säkert :) Det vart en ordentlig service samt att packningar glas och bezel bytes ut.

tictac62 gillar detta.
  18. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Bezeln skull jag behållit. Skönt patinerad. :)

19. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Bezeln finns kvar, bara att montera när man vill, det bästa av två världar!

alexndr och _jonte gillar detta.
  20. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Perfekt! :D