• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service på Jaeger-LeCoultre från 70-talet?

oeriksson

Breitling
Hej,

Ja efter att ha varit medlem här i över ett år utan att säga ett ord känns det som om det är dags nu:)

Jag köpte för ett år sedan en Jaeger-LeCoultre från 70-talet (automatisk 5000 42) på eBay (har köpt ett tiotal vintageur senaste 5-6 åren mestadels på utseende för att bära snarare än för att samla och kan egentligen inte mycket alls om klockor. Inte än iaf). Jaegern har jag inte använt jättemycket men har på senare tid börjat bära den mer och mer men den saktar sig ganska rejält.

Den saktar sig runt 25-30 minuter per dygn och när jag har haft inaktiva dagar framför skrivbordet så stannar den då och då helt. Gångreserven är inte den bästa helt enkelt.

Frågan är om det finns någonting att göra åt detta? Kan en service göra någonting åt att den saktar sig? Det är det stora problemet, att gångreserven är dålig kan jag leva med och får se till att röra på armen helt enkelt.

Jag har tyvärr ingen info om servicehistoriken på uret. Men gillar den mer och mer och är beredd att lägga en hel del pengar på att få den iordning om det är möjligt. Är det ABC eller Farfars som gäller i Stockholm eller vill de inte ha med automatiska Jaeger-grejer att göra?

Ola.
 

Whedda

Rolex
25-30 sek vore att sakta sig en del...25-30 minuter är det sjukaste jag hört!​
Tror inte du behöver oroa dig för detta och gångreserven lär absolut kunna åtgärdas vid service.​
Jag skulle besöka ABC eller farfar men misstänker att det hänvisar dig till Nymans som är Auktoriserad service center/återförsäljare av JLC (var i allafall vad som hände mig när jag frågade angående min Reverso)​
Nymans har en del servicepriser på sin hemsida men om det inte behövs reservdelar och det är en normal automat ligger service på runt 5000kr exkl. polering.​
 

oeriksson

Breitling
Jo, jag är tveksam om man ens bör kalla detta en klocka längre ;)

Jag får ta och gå och snacka med ABC och Farfar och se vad de säger helt enkelt.

Tack för svaret!
 
Topp